Srbija nabavlja ledolomac

Bez autora
Dec 10 2017

Srbija je konačno u budžetu za narednu godinu obezbedila novac za kupovinu ledolomca. Ministar poljoprivrede Branislav Nedimović izjavio je da je za tu namenu predviđeno 300 miliona dinara. Rekao je da se nada da će u budžetu za 2019. biti planirana nabavka još jednog takvog plovila kako Srbija u odbrani od leda ne bi zavisila od drugih zemalja. Podsećajući da u toj oblasti ništa nije učinjeno poslednjih 20 godina najavio je da će uskoro u Budimpešti biti održan sastanak između Srbije, Hrvatske i Mađarske, na kome će biti uređen način funkcionisanja rečnih ledolomaca. Međutim, iz njegove izjave jasno je da rečna flota ove zime verovatno neće moći da računa na to plovilo i da ćemo, ukoliko bude potrebno, ponovo morati da se oslonimo na Mađare.

Srbija nabavlja ledolomacSrbija je konačno u budžetu za narednu godinu obezbedila novac za kupovinu ledolomca. Ministar poljoprivrede Branislav Nedimović izjavio je da je za tu namenu predviđeno 300 miliona dinara (oko 2,5 miliona evra).

Rekao je da se nada da će u budžetu za 2019. biti planirana nabavka još jednog takvog plovila kako Srbija u odbrani od leda ne bi zavisila od drugih zemalja.

Podsećajući da u toj oblasti ništa nije učinjeno poslednjih 20 godina najavio je da će uskoro u Budimpešti biti održan sastanak između Srbije, Hrvatske i Mađarske, na kome će biti uređen način funkcionisanja rečnih ledolomaca.

Međutim, iz njegove izjave jasno je da rečna flota ove zime verovatno neće moći da računa na to plovilo i da ćemo, ukoliko bude potrebno, ponovo morati da se oslonimo na Mađare.

– Ledolomci nisu brodići koji se mogu kupiti u prodavnici plastičnih igračaka... Nema ih u slobodnoj prodaji, moraćemo da ga naručimo – rekao je Nedimović.

Prema nezvaničnim informacijama, postoji čak ideja da se namenski brod gradi u nekom od domaćih brodogradilišta  kako bi se uposlila domaća privreda.

Građanima Srbije još su žive prošlogodišnje slike zaleđenog Dunava na kome je saobraćaj bio obustavljen. Ledene čepove lomili su mađarski ledolomci. Usluga najma koštala je paprenih 575 evra po satu, što su solidarno finansirale Srbija, Hrvatska i Mađarska. Nezvanično se procenjuje da nas je ta nespretnost prošle godine koštala više od milion evra.

Zbog sumnjivih privatizacija Srbija je u protekloj deceniji sa četiri ledolomca spala na samo jedan – „Greben”, dok su ostali rashodovani. Prošle godine doneta je odluka da se u 2018. kupi još jedan koji će pokrivati plovne puteve od Beograda do Novog Sada, što bi uz još dva mađarska bilo dovoljno da se zaštiti ceo sektor Dunava i Save.

Nedimović je juče rekao da nedavno urađena studija ukazuje kolike su potrebe Srbije za ledolomcima na prostoru između Apatina i Beograda, gde se pojavljuje najveći problem sa ledom. Nizvodno od Beograda to je regulisano ledolomcima Elektroprivrede Srbije i onima koje angažujemo na drugi način.

Profesor univerziteta u penziji Slobodan Petković, koji se u Institutu „Jaroslav Černi” godinama bavio ovom problematikom, nedavno je u autorskom tekstu za „Politiku” istakao da je za odbranu od leda na srpskom sektoru Dunava potrebna flota od najmanje šest ledolomaca. Poznato je, dodao je, da ledolomci moraju uvek dejstvovati u paru. Ako se jedan zaglavi (što se često dešava), drugi može da mu pritekne u pomoć.

– Prema tome, jasno je da se odbrana od leda, na srpskom sektoru Dunava, nikako ne može bazirati na jednom ledolomcu. Na stranu činjenica da ,,Greben” ni najmanje ne odgovara potrebnim karakteristikama savremenih ledolomaca – istakao je profesor Petković.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik