Da li „Konstantin Veliki” smeta „Nikoli Tesli”

Bez autora
Apr 19 2018

Da li niški Aerodrom „Konstantin Veliki” prelazi u državno vlasništvo zato što zaista nema mogućnosti da sam ulaže u razvoj ili zato što smeta rastu beogradskog Aerodroma „Nikola Tesla”, tek sada nije jasno. Javnost je zbunjena jer iz resornog Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture stižu oprečne informacije. Dok pomoćnik ministra Zoran Ilić, zadužen za vazdušni saobraćaj, tvrdi da ćemo koncesionaru beogradskog aerodroma, francuskom „Vansiju”, plaćati penale, ako broj putnika na niškom aerodromu prekorači milion, ministarka Zorana Mihajlović to odlučno demantuje i kaže da Aerodrom „Konstantin Veliki” nije deo koncesionog ugovora.

Da li „Konstantin Veliki” smeta „Nikoli Tesli”Da li niški Aerodrom „Konstantin Veliki” prelazi u državno vlasništvo zato što zaista nema mogućnosti da sam ulaže u razvoj ili zato što smeta rastu beogradskog Aerodroma „Nikola Tesla” – tek sada nije jasno. Javnost je zbunjena jer iz resornog Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture stižu oprečne informacije.

Dok pomoćnik ministra Zoran Ilić, zadužen za vazdušni saobraćaj, tvrdi da ćemo koncesionaru beogradskog aerodroma, francuskom „Vansiju”, plaćati penale, ako broj putnika na niškom aerodromu prekorači milion, ministarka Zorana Mihajlović to odlučno demantuje i kaže da Aerodrom „Konstantin Veliki” nije deo koncesionog ugovora.

Razvoj Aerodroma „Konstantin Veliki” nije ograničen koncesijom za Aerodrom „Nikola Tesla”, niti se pominje u koncesionom ugovoru, za šta će javnost moći i da se uveri kad ugovor bude objavljen, navedeno je u saopštenju ministarke Zorane Mihajlović.

Ona je podsetila da je nekoliko puta jasno ukazala da je politika Vlade Srbije da svaki aerodrom u našoj zemlji može i treba da se razvija koliko god tržišni, i samo tržišni uslovi to dozvoljavaju.

– Sa stanovišta Ugovora o koncesiji Aerodroma „Nikola Tesla”, potreba za konsultacijama sa koncesionarom postoji samo i isključivo u periodu dok Aerodrom „Nikola Tesla” ne dostigne 12 miliona putnika godišnje i ukoliko bilo koji drugi aerodrom, koji se nalazi u radijusu od 150 do 230 kilometara, usluži više od milion putnika godišnje. Ali, ono što je od suštinske važnosti je da oba ova uslova moraju biti istovremeno ispunjena – ističe se u saopštenju potpredsednice vlade.

Prema svim analizama, koje su rađene, to se neće dogoditi, jer će Aerodrom „Nikola Tesla” imati više od 12 miliona putnika godišnje mnogo pre nego što niški aerodrom bude imao milion putnika u jednoj godini, napomenula je Mihajlovićeva.

Glavno ograničenje za razvoj Aerodroma „Konstantin Veliki”, kao i u slučaju svih drugih aerodroma u Srbiji, jeste nedovoljno investiranje. Namera vlade je da ubrzano investira u poboljšanje infrastrukture niškog aerodroma, kako bi bio konkurentan ostalim aerodromima u okruženju. Prelazak upravljanja sa grada Niša na Vladu Srbije motivisan je upravo otklanjanjem ove ključne prepreke budućem razvoju.

Njen pomoćnik, Zoran Ilić, nekoliko dana ranije gostujući u emisiji „Kontrast” Al Džazire, rekao je da će država plaćati penale „Vansiju”, koncesionaru beogradskog Aerodroma „Nikola Tesla” ukoliko broj putnika na niškom Aerodromu „Konstantin Veliki” pređe milion putnika.

– Da bi dao ponudu, „Vansi” je postavio uslove, koje smo mi uneli u koncesioni akt, a kasnije i u predlog ugovora. U tom ugovoru predviđeno je da u radijusu od 230 kilometara od Beograda, država ne može da razvija aerodrome koji će imati preko milion putnika, a da pritom nema obavezu naknade prema koncesionaru ukoliko tako nešto ustanovi nezavisni revizor. U tom slučaju, da li je deo tržišnog kolača „Vansija” umanjen, ustanoviće nezavisni revizor ili stručnjak. To će važiti do trenutka kada „Nikola Tesla” ne dostigne 12 miliona putnika na godišnjem nivou – rekao je tada Ilić.

„Politika” u ministarstvu nije dobila odgovor na pitanje otkud ove oprečne izjave.

U ovom slučaju važna je još jedna okolnost. Niški aerodrom se nalazi na sredini između dva aerodroma kojima upravlja posredno ili neposredno ista francuska kompanija. Ako nekom može da smeta rast broja putnika niškog aerodroma, koji je samo u prošloj godini povećan za 200.000, to je onda aerodrom u Prištini.

Niš je udaljen od Beograda oko 230 kilometara, a od aerodroma „Adem Jašari” u Prištini oko stotinak kilometara. Koncesioni upravnik ovog aerodroma je francuska kompanija „Erports Lion menadžment servisiz” koja je koncesiju 2011. dobila sa turskom građevinskom firmom „Limak”. Ova francuska firma je zajedničko preduzeće, čiji je većinski vlasnik (60 odsto) od novembra 2016. godine konzorcijum tri francuske kompanije koje predvodi „Vansi erports”.

Milan Kovačević, konsultant za strane investicije, kaže da je normalno da koncesionar traži načine da se obezbedi.

– Ugovor sa „Vansijem” za beogradski aerodrom još nije objavljen ali u javnosti provejava da koncesionar traži neke ustupke. Biće šteta ako koncesija ukoči razvoj ostalih aerodroma. Nama je potreban i aerodrom u Šumadiji i na Zlatiboru i još jedan u blizini Beograda za lou kost kompanije – kaže Kovačević.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik