Dolazak Lidla važan, povećava konkurenciju

Bez autora
Apr 22 2018

Bez konkurencije nema efikasnog tržišta zbog čega je bitan dolazak diskontnog lanca Lidl u Srbiju, pošto će povećati konkurenciju, poručio je danas potpredsednik Vlade i ministar za trgovinu, turizam i telekomunikacije Rasim Ljajić. Ljajić je, otvarajući međunarodnu konferenciju „Nova agenda za konkurenciju“, u organizacijia Komisije za zaštitu konkurencije, rekao da na regionalnom nivou postoji oko 45 maloprodajnih lanaca gde vlada žestoka konkunrencija, a na državnom postoji prostor za nove igrače. On je dodao da je učešće moderne trgovine u sektoru maloprodaje 30 odsto, dok tradicionalna trgovina čini 70 odsto. To znači da imamo ogromno učešće pijaca i tezgi u ukupnoj trgovini.

Dolazak Lidla važan, povećava konkurencijuBez konkurencije nema efikasnog tržišta zbog čega je bitan dolazak diskontnog lanca Lidl u Srbiju, pošto će povećati konkurenciju, poručio je danas potpredsednik Vlade i ministar za trgovinu, turizam i telekomunikacije Rasim Ljajić.

Ljajić je, otvarajući međunarodnu konferenciju „Nova agenda za konkurenciju“, u organizacijia Komisije za zaštitu konkurencije, rekao da na regionalnom nivou postoji oko 45 maloprodajnih lanaca gde vlada žestoka konkunrencija, a na državnom postoji prostor za nove igrače.

On je dodao da je učešće moderne trgovine u sektoru maloprodaje 30 odsto, dok tradicionalna trgovina čini 70 odsto.

„To znači, da imamo ogromno učešće pijaca i tezgi u ukupnoj trgovini“, objasnio je ministar Ljajić.

On je naveo da je udeo moderne trgovine u Rumuniji, na primer, 47 odsto, u Poljskoj 54, a u Hrvatskoj čak 68 odsto.

Rekao je da kod hipermarketa stojimo loše, jer je njihovo učešće svega tri odsto, dok je u drugim zemljama dvocifreno.

Podvukao je da kod nas diskontnih lanaca nema, dok je u Poljskoj udeo u tržištu takvih lanaca više od 30 odsto.

„Zato je važan dolazak Lidla jer će značjano pojačati konkurenciju“, podvukao je on.

Ljajić je ukazao da je pred dolazak IKEA u Srbiju vođena kampanja da će ovaj lanac zatvoriti mnoge fabrike nameštaja u Srbiji i naveo da je prošle godine, i pored tih tvrdnji, zabeležen rast izvoza nameštaja za 16 odsto, u prva dva meseca ove godine za 17 procenata, a rast proizvodnje je prošle godine iznosio 7 odsto.

„Pokazalo se da je bilo prostora na tržištu za dolazak ovakvog lanca. Problem naših proizvođača nameštaja nije bila IKEA već činjenica da izvozimo puno drvenih trupaca kao sirovinu, a da oni moraju da uvoze te iste sirovine po većim cenama. To je ključni problem za njihovu kokrentnost“, kazao je on.

Ljajić je rekao da će slična situacija biti i dolaskom Lidla, ističući da će doći sigurno do restruktuiranja, promene na tržištu, a što se tiče efikasnosti to će uticati na smanjenje troškova i odraziće se na cene.

„Biće manje cene za različite proizvode u trgovinskim lancima“, uveren je ministar.

Naveo je da je tržište telekomunikacije najbolji primer šta donosi konkurencija, ukazujući da postoje tri velika igrača koja se „tuku“ za svakog korisnika.

Ljajić je rekao i da vlada radi na novom zakonu o zaštiti konkurencije koji je dobio sve najbolje ocene, ali je ukazao da je potrebno da nastavimo sa harmonizacijom pravnih tekovina EU, i načinimo još neke korekcije kojima će se ići u susret privrednicima.

Prema njegovim rečima, uloga države je veoma jasna – pre svega mora da stvori pravni okvir, donese dobre zakone, koji se neće selektivno primenjivati i ne sadrže diskriminatorske prepreke.

„Jednaka startna pozicija za sve, a onda uspeh učesnika na tržištu zavisi od njihove sposobnosti. Fer tržišna utakmica je nešto što je preko potrebno, važno sa stanovišta očuvanja tržišta. Država je nepristrasni sudija koji treba da deli kartone onima koji krše propise. Ona ne sme da utiče na rezultat igre, već mora obezbediti svim učesnicima jednak tretman“, zaključio je Ljajić.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik