Posle tri godine rada i razvoja, srpska formula “morava” uskoro će ugledati svetlost dana! Izrada bolida, po svim standardima FIA, u završnoj je fazi i Srbija bi do proleća 2019. mogla da se podiči formulom koja će svojim performansama, ali i niskim troškovima proizvodnje i održavanja, omogućiti pre svega srpskim automobilistima da usavrše svoja znanja i veštine. Formula “morava” je koncept koji je razvijen u saradnji sa legendarnim inženjerom Formule 1 Enrikeom Skalabronijem. Kako nam otkriva Zoran Stefanović, vlasnik Stefan GP tima, ovaj bolid će pokretati modifikovani motor koji je svojevremeno pravljen u fabrici DMB u beogradskoj Rakovici. Reč je o motoru koji je nekada ugrađivan u “jugo” i “zastavu 101”. Maksimalna snaga motora je 100 KS i uz ubrzanje od 4 do 4,5 sekundi do 100 kilometara, u zavisnosti od prenosa, dostizaće maksimalnu brzinu od 225 kilometara na čas. Bolid ima sve bezbedonosne elemente FIA standarda 2018.
Posle tri godine rada i razvoja, srpska formula “morava” uskoro će ugledati svetlost dana!
Izrada bolida, po svim standardima FIA, u završnoj je fazi i Srbija bi do proleća 2019. mogla da se podiči formulom koja će svojim performansama, ali i niskim troškovima proizvodnje i održavanja, omogućiti pre svega srpskim automobilistima da usavrše svoja znanja i veštine - saznaju “Novosti”.
Formula “morava” je koncept koji je razvijen u saradnji sa legendarnim inženjerom Formule 1 Enrikeom Skalabronijem. Kako nam otkriva Zoran Stefanović, vlasnik Stefan GP tima, ovaj bolid će pokretati modifikovani motor koji je svojevremeno pravljen u fabrici DMB u beogradskoj Rakovici.
- Reč je o motoru koji je nekada ugrađivan u “jugo” i “zastavu 101”. Maksimalna snaga motora je 100 KS i uz ubrzanje od 4 do 4,5 sekundi do 100 kilometara, u zavisnosti od prenosa, dostizaće maksimalnu brzinu od 225 kilometara na čas. Bolid ima sve bezbedonosne elemente FIA standarda 2018 - otkriva Stefanović.
Gume će, kako ističe Stefanović, takođe raditi jedan domađi proizvođač. posle testiranja vozila u tri do četiri trke, u planu je organizacija domaćeg i regionalnog šampionata.
Na ovom bolidu naši majstori rade već tri godine
- Ono što je bila moja osnovna ideja i zahtev jeste da se sve što može pravi u Srbiji - kaže Stefanović. - Pravićemo, dakle, sve osim kočnica, rezervoara za gorivo i točkova u našoj zemlji, u našim radionicama.
Osnovna ideja je, ukazuje naš sagovornik, da kao i u Evropi, gde su ove male, nacionalne formule veoma popularne, mogu svi da učestvuju. I sasvim mladi, ali i stariji vozači.
- Niski troškovi će omogućiti veću popularnost. Motor ne mora da se servisira, osim ulja i filtera, i trajaće celu sezonu - objašnjava Stefanović.
Bolid je razvijan i testiran sa jednom poznatom softverskom kompanijom sa kojom Stefan GP tim ima dugogodišnju saradnju. Centralni pogon za proizvodnju nalaziće se u blizini Gornjeg Milanovca i u njemu će i naši inženjeri i studenti moći da “upijaju” znanja.
- Moja ideja, a gospodin Skalabroni se saglasio s tim, jeste da on na našim fakultetima održi više predavanja za studente i postdiplomce, ali i da otvorimo vrata za druge inženjere sa univerziteta u Srbiji i da im omogućimo uvid u proces dizajna i tehnologije koje su u primeni u Formuli 1 - naglašava Stefanović.
- Osnovna ideja svih aktivnosti je stvaranje tehničke baze, inženjera i tehničara, i uvođenje novih tehnologija u rad u Srbiji.
Impozantna biografija
Enrike Skalabroni (na slici) poznati je inženjer i tehnički direktor timova Formule 1. Radio je u Vilijamsu, Ferariju, Lotusu, ali i Peđo motorsportu, s kojim je osvojio i “Le Man”.
Ulaznica za visoko društvo mu je bio prvi vazdušni tunel, koji je dizajnirao za Dalaru, kao i prvi sekvencijalni menjač Vilijamsa, kada je kao šef dizajnera pod upravom Patrika Heda osvojio dve konstruktorske titule,
U timu Ferarija je dizajnirao čuveni F641 i F642, s kojim su Alan Prost i Najdžel Mensel osvojili šest gran-prija. Još jedan biser u njegovoj bogatoj karijeri je i “lotus 102b”, bolid koji su vozili Mika Hakinen i Džoni Herbert...