pretraga

kursna lista

BA

HR

RS

MK

EUR 117.5121
USD 105.8
CHF 107.0628
GBP 139.1829
CAD 80.2623
HRK 15.7895
BAM 60.083
EUR 1.955830
CAD 1.349428
HRK 26.179579
CHF 1.775370
GBP 2.573629
USD 1.757863
RSD 1.592767
CAD 5.051136
CZK 0.281834
CHF 6.985052
GBP 9.636229
USD 6.918497
EUR 7.624184
PLN 1.743468
EUR 61.505
USD 46.5066
GBP 72.8128
CHF 46.4119
CAD 45.4818
27.05.2019.Večernji.ba

Oružane snage BiH kupuju 2 helikoptera 
u vrijednosti 65 milijuna KM

Oružane snage BiH kupuju 2 helikoptera 
u vrijednosti 65 milijuna KMZračne snage predstavljaju glavnu udarnu snagu svake bolje opremljene vojske u svijetu. Riječ je o rodu vojske koji iziskuje ogromne stavke u proračunu kako za nabavu modernih čuvara neba naoružanih najsofisticiranijim ubojnim arsenalima naoružanja tako i za njihovo kontinuirano održavanje te obuku letačkog kadra i osoblja za održavanje, piše Večernji list BiH.

Zbog toga mnoge, prije svega manje, zemlje s isto tako malim vojnim proračunima ne mogu sebi priuštiti zračne snage u punom smislu tog značenja. U toj skupini zemalja nalazi se i BiH, čije Oružane snage, doduše, imaju zrakoplovnu komponentu, ali čiji su sastav i opremljenost daleko od pravoga ratnog zrakoplovstva.

Brigada zračne snage i protuzračne obrane u svom sastavu trenutačno posjeduje 38 helikoptera i to Mi-8, UH-1H i Gazela, od kojih je 10-ak u ispravnu stanju s upitnim mogućnostima kvalitetnog izvršavanja zadaća. Tome svjedoči i ogroman broj kvarova na helikopterima, kao i padovi pojedinih tijekom eksploatacije u ekstremnim uvjetima.

Nabave i modernizacija

Iz OS BiH kazali su nam kako se trenutačno obavljaju aktivnosti vezane za osnovno održavanje raspoloživih helikoptera u cilju podizanja broja operativnih letjelica. Određeni broj helikoptera uslijed zastarjelosti, isteka resursa i više utvrđenih neispravnosti osnovnih sklopova nije isplativo remontirati.

Kako nam je potvrđeno iz OS BiH, u cilju modernizacije helikoptera koji se nalaze u sastavu OS BiH, Vijeće ministara BiH usvojilo je odluku o odobravanju višegodišnjeg projekta osiguranja i unaprjeđenja operativnosti helikoptera OS BiH s razdobljem realizacije od 2016. do 2025. godine, u iznosu od 300,000.000 konvertibilnih maraka (objavljeno u Službenom glasniku BiH, broj 5 od 26. siječnja 2016. godine). Projekt predviđa kupnju novih helikoptera (srednji transportni i laki višenamjenski), generalni remont i nadogradnju/modernizaciju rentabilnih helikoptera koji se nalaze u sastavu OS BiH.

U skladu s odlukom o odobrenju višegodišnjeg projekta osiguranja i unaprjeđenja operativnosti helikoptera OS BiH, s razdobljem realizacije od 2016. do 2025. godine, Vijeće ministara BiH, na prijedlog Ministarstva obrane, 22. prosinca 2017. godine donijelo je odluku o višegodišnjem projektu nabave helikoptera za MO i OS BiH (objavljena u Službenom glasniku BiH, broj 2/18). Ovom odlukom odobrava se nabava dvaju helikoptera s pripadajućim paketom logističke potpore, u ukupnoj vrijednosti od 65,000.000 konvertibilnih maraka, a u cilju osiguranja i unaprjeđenja operativnosti helikoptera OS BiH za obavljanje zakonom propisanih misija. Sredstva za financiranje višegodišnjeg projekta i dinamika financiranja regulirana su posebnom odlukom Vijeća ministara BiH kroz proračunske procedure, a prema izvorima financiranja. Iako je prije nekog vremena bilo riječi o tome, navodna nabava 12 novih helikoptera Eurocopter AS 332 Super Puma iz Francuske nije aktualna, iako bi ti helikopteri mogli zadovoljiti potrebe OS BiH na dulje razdoblje.

Mala utrka u naoružavanju

Izvjestan broj mlaznih borbenih letjelica tipa Soko J-22 Orao, N-60 Galeb i J-21 Jastreb, koje su bile u sastavu ratnog zrakoplovstva VRS, a koje nisu u letnom stanju, nalaze se u zračnoj luci Zalužani u Banjoj Luci. Međutim, tim letjelicama istekao je resurs za upotrebu. Njihova eventualna prodaja nije aktualna, iako su svojedobno iz Srbije ponuđene izvjesne opcije za njihov otkup.

Ratna zrakoplovstva u regiji i našem najbližem susjedstvu u posljednje vrijeme opremaju se i popunjavaju svoj sastav tehnikom. Pri tome svakako valja izdvojiti susjednu Srbiju koja je nedavno od Ruske Federacije nabavila šest MiG-ova, 29 nešto novijih od četiri koja se već nalaze u sastavu srpskoga ratnog zrakoplovstva. Također se realizira i nabava dodatna četiri MiG-29 iz Bjelorusije. Tih 14 lovačkih zrakoplova višestruko će podići učinkovitost i borbenu gotovost srbijanskoga ratnog zrakoplovstva. Srbija je također od Rusije kupila tri nova borbena helikoptera topovnjače Mil Mi-35, kao i transportne Mil - Mi-17. Ovu veliku nabavu Srbija će zaključiti kupnjom čak devet novih “ispod čekića” Airbusovih H-145M višenamjenskih borbeno-transportnih helikoptera koje će rasporediti u postrojbe ratnoga zrakoplovstva, ali i MUP-a Srbije. Što se tiče naših zapadnih susjeda Hrvatske, oni su bili raspisali natječaj za kupnju novih borbenih zrakoplova i nakon pregleda ponuda odlučili su se za izraelsku ponudu za nabavu rabljenih F-16 Baraka, međutim, to je neslavno završilo. Naime, Amerikanci nisu dali suglasnost za već dogovoreni posao, tako da je Hrvatska za sada na čekanju za nabavu, a sudeći prema novinskim napisima i analizama, najbliži kandidat je također F-16, ali ovog puta, prema svemu sudeći, novi i iz proizvodnih hala matične zemlje SAD-a.

Bilo kako bilo, činjenica jest kako se naši prvi susjedi ponavljaju u ovom vrlo osjetljivom sektoru oružanih snaga, a što će svakako biti iscrpljujuća stavka za njihova i ne baš dobrostojeća gospodarstva.

Što se tiče BiH, teško da će OS BiH ikada posjedovati ratno zrakoplovstvo u punom smislu te riječi, ali je postojanje zrakoplovne komponente primarno helikopterskoga servisa od višestrukog značaja kako za vojne namjene tako i za različite uporabe u civilstvu i miru.

Primarno, helikopteri su nužni tijekom sezona požara jer mogu učiniti značajne napore u gašenju istih. Tu je, dakako, i transport teško ozlijeđenih i bolesnih te pristup zabačenim dijelovima zemlje prilikom velikih vremenskih nepogoda kakve su bile poplave i veliki snjegovi.

Stoga je jako bitno da dođe do spomenute nabave helikoptera, čije će se ponude za nabavu najvjerojatnije tražiti na Zapadu imajući u vidu put BiH k integrativnim procesima EU-a i NATO-a. Naravno, letjelica će morati zadovoljavati i borbene i transportne potrebe, a bit će potrebno obučiti i dodatno letačko i tehničko osoblje.

Ocena
Vaša ocena
Bookmark and Share