Zašto je cveće toliko skupo: Rizik proizvodnje, plate radnika i transport donose paprenu cenu

Bez autora
Jun 02 2019

Iza jednog buketa, krije se zamršeni scenario: Cveće koje možda govori različitim jezicima prošlo je gomilu ruku, menjalo klimu i valute, da bi na kraju bilo deo cvetnog aranžmana. Ako uzmete u obzir rizike proizvodnje, uvoz i mnoge druge faktore, biće vam jasnija njegova cena. Zbog čega je nešto što jednostavno možete iščupati iz zemlje tako skupoceno? Za to postoji niz razloga: cveće je izuzetno nežno, teško za održavanje, truli, sporo raste, a na sve to najčešće prelazi sa kontinenta na kontinent kako bi stiglo do prodavaca. Savršeni cvetovi veoma su krhki - i fizički i iz perspektive biznisa. Kada je reč o cveću koje se uzgaja da bi stiglo u cvećare tačno za određene praznike, i proizvođači i prodavci se tada sreću sa visokim troškovima rada i finansijskim rizicima. Veliki razlog za to je što većina zemalja uvozi cveće.

Zašto je cveće toliko skupo: Rizik proizvodnje, plate radnika i transport donose paprenu cenuIza jednog buketa, krije se zamršeni scenario: Cveće koje možda govori različitim jezicima prošlo je gomilu ruku, menjalo klimu i valute, da bi na kraju bilo deo cvetnog aranžmana.

Ako uzmete u obzir rizike proizvodnje, uvoz i mnoge druge faktore, biće vam jasnija njegova cena.

 Zbog čega je nešto što jednostavno možete iščupati iz zemlje tako skupoceno?

Za to postoji niz razloga: cveće je izuzetno nežno, teško za održavanje, truli, sporo raste, a na sve to najčešće prelazi sa kontinenta na kontinent kako bi stiglo do prodavaca, piše National geographic Srbija.

1. Sveži cvetovi - roba visokog rizika

Savršeni cvetovi veoma su krhki - i fizički i iz perspektive biznisa.

Kada je reč o cveću koje se uzgaja da bi stiglo u cvećare tačno za određene praznike, i proizvođači i prodavci se tada sreću sa visokim troškovima rada i finansijskim rizicima. Veliki razlog za to je što većina zemalja uvozi cveće.

Prema istraživanjima koje je sproveo Comtrade - internacionalna baza podataka iz Ujedinjenih Nacija, globalni izvoz ubranog cveća za 2017. godinu bio je u vrednosti od 8,48 biliona dolara, a u odnosu na 1995. godinu to je porast u vrednosti od 46%.

Na vrhu liste zemalja koje izvoze cveće je Holandija, a odmah iza nje su Kolumbija, Ekvador, Kenija i Etiopija. Ekvador i Kolumbija su uglavnom izvozile ruže i karanfile tokom 2018. godine. Tajland je poznat po trgovini orhidejama, dok Kolumbija dominantno izvozi ljiljane i hrizanteme.

Kada je reč o državama koje najviše uvoze, to su uglavnom veoma razvijene zemlje: Nemačka, SAD, Engleska, Holandija i Rusija.

2. Troškovi rada

Branje savršenih cvetova zahteva preciznost i određene veštine. Kada dođu praznici potrebno je ubrati velike količine cvetova za šta se angažuje dodatna radna snaga. Kako je u pitanju delikatan posao, proizvođačima je važno da to budu ljudi koji već poseduju neophodne veštine, a da bi se zaovoljile potrebe praznične potražnje uzgajivači su spremni da plate daleko iznad prosečne dnevnice (koja u SAD-u iznosi i više od 10 dolara po satu).

Uzgoj cveća zahteva negu koja podrazumeva sprečavanje bolesti koje bi potencijalno moglo da se proširi na čitav rasad. Uzgajivači cveća navode insekte kao veliki izazov sa kojim se neprestano bore.

U razvijenim zemljama, kao što su, na primer, Holandija i Nemačka, uzgoj cveća u staklenicima zahteva svega nekoliko zaposlenih, s obzirom na to da čitav posao obavljaju roboti - zalivanje, presađivanje, berbu. U nerazvijenijim zemljama nedostatak moderne tehnologije zahteva daleko veći broj radne snage.

3. Komplikovana logistika

"Obim posla tokom praznika 20 puta je veći od svakodnevnog. Uzgajivači neguju cveće tokom čitave godine kako bi obezbedili dovoljne količine za potrebe praznika. Tokom ostalih meseci cveće se prodaje i po nižim cenama, baca ili pretvara u malč. Tako da je normalna pojava da sa porastom potražnje rastu i cene", objasnio je profesionalni uzgajivač cveća, Kris Dramond, za Bi-Bi-Si.

On je naglasio troškove oko iznajmljivanja prostora gde će trenutno skladištiti ubrane cvetove, goriva, unajmljivanja nezavisnih vozača, hladnjača, prekovremenog rada zaposlenih, prostora pri avio-kompanijama za cveće i slično.

Tu je i vreme kao skupoceni resurs, kog uvek fali.

4. Svaki buket je jedinstvena priča

Priroda posla jednog cvećara diktirana je modom - aktuelne boje, oblici, teksture obično diktiraju tržište.

"Georgine su, na primer, izuzetno tražene kada su i fotografije na društvenim mrežama, na kojima se nalaze dobro odrađene", opisao je Larsen.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik