Kopar u minusu zbog turske krize

Bez autora
Aug 12 2019

U prvoj polovici godine u Luci Kopar pretovareno je 341.990 automobila, što je 16 posto manje nego u istom razdoblju prošle godine. Istovremeno, u Luci Kopar ovog je ljeta započela gradnja garaže. Kako to da ulažu u skladišne kapacitete ako prekrcaj pada. Pad prekrcaja automobila uvelike je povezan s padom izvoza europskih proizvođača automobila u Tursku, rekli su u Kopru, dodajući da će realnu sliku imati tek krajem godine. Turska je važno ciljno tržište automobila prekrcanih u slovenskoj luci. U 2017. godini za Tursku je pretovareno čak 181.000 vozila, slično kao i prošle godine. Službenih podataka za srpanj ove godine nema, a neslužbene procjene govore da će se brojke malo popraviti.

Kopar u minusu zbog turske krizeU prvoj polovici godine u Luci Kopar pretovareno je 341.990 automobila, što je 16 posto manje nego u istom razdoblju prošle godine.

Istovremeno, u Luci Kopar ovog je ljeta započela gradnja garaže. Kako to da ulažu u skladišne kapacitete ako prekrcaj pada, pitaju Finance. 

Pad prekrcaja automobila uvelike je povezan s padom izvoza europskih proizvođača automobila u Tursku, rekli su u Kopru, dodajući da će realnu sliku imati tek krajem godine. Turska je važno ciljno tržište automobila prekrcanih u slovenskoj luci.

Tonu već dvije godine

U 2017. godini za Tursku je pretovareno čak 181.000 vozila, slično kao i prošle godine. Službenih podataka za srpanj ove godine nema, a neslužbene procjene govore da će se brojke malo popraviti. 

Kolaps prodaje automobila u Turskoj, između ostalog, potaknuta je ukidanjem poreznih olakšica o kojima je to tržište postalo jako ovisno.  Tako je prodaja putničkih automobila i lakih gospodarskih vozila u Turskoj pala u srpnju ove godine za 66 posto.

To je najveći pad od listopada prošle godine, a u prvih sedam mjeseci godine prodaja je pala za 48 posto, dok su se uvjeti u srpnju još pogoršali. Tursko tržište automobila smanjuje se već dvije godine.

Krajem listopada prošle godine tursko Ministarstvo financija uvelo je porezne olakšice kako bi ojačalo prigušenu domaću potražnju povezanu s valutnom krizom.

Do pada turske lire došlo je nakon diplomatskog spora sa SAD-om, nakon kojeg je američki predsjednik Donald Trump prošlog ljeta najavio udvostručenje carine od deset posto na uvoz aluminija i 25 posto carine na američki uvoz čelika. U nedostatku novih poticaja, tursko tržište automobila nastavit će se urušavati i ove godine. Prodaja novih osobnih automobila ove godine smanjuje se u cijeloj Europi, zabilježen je pad od 2,1 posto u prvoj polovici godine.

"Oscilacija na tržištu uvijek je bilo i uvijek će ih biti, i ne bih od toga pravio drame. Automobili su vrlo osjetljiva roba, pad je dijelom posljedica promjene modela i osjetljivosti cijena, kao i zabrinutosti zbog protočnosti pruge. Međutim, mislim da će se brojevi postupno povećavati", kaže Rok Svetek, direktor tvrtke Adria Kombi, koja se bavi organizacijom željezničkog prijevoza tereta.

Svetek dodaje da je Luka Kopar povećala prekrcaj kontejnera za dva posto u prvoj polovici godine i da bi mogla i bolje kada bi imala više kapaciteta na prugama.

Traže zatvorena skladišta

Unatoč padu prekrcaja vozila, krajem srpnja potpisan je ugovor s izvođačem radova o gradnji garaže za šest tisuća automobila u koju će Luka uložiti 17,9 milijuna eura (bez PDV-a). Gradit će je Gic Gradnja s partnerom Pro-Concrete.

"Naši partneri sve više traže zatvorena skladišta. Na natječaju se često navodi da se automobili moraju čuvati u garaži. Za Luku također ima smisla parkirati automobile na nekoliko katova, jer će se na taj način osloboditi skladišna mjesta", kažu u Kopru. 

Najveća jadranska luka uspjela je ovog proljeća ponovno pobijediti na međunarodnom natječaju njemačke korporacije Daimler koja preko Kopra šalje automobile na Daleki istok.

Planovi za ovu godinu

Dobit manja za trećinu

Mjereno u tonama prekrcaj u Luci Kopar smanjio se jedan posto u prvoj polovici godine, ali neto prihodi od prodaje porasli su šest posto. Planirano je da će Luka Kopar ove godine ostvariti 242,7 milijuna eura neto prihoda od prodaje i 38,3 milijuna eura neto dobiti. Dobit će biti manja za trećinu nego lani jer su troškovi rada porasli kao rezultat dodatnog zapošljavanja, a od travnja moraju plaćati dodatnu pristojbu da bi financirali izgradnju drugog kolosijeka.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik