Srbija pravi borbeno vozilo bez premca u svetu

Bez autora
Aug 18 2019

Višenamensko vozilo "kurjak" imaće oklop kakav u ovom delu Evrope ne poseduje nijedno slično borbeno sredstvo. Nivo protivoklopne i protivminske zaštite izjednačava ga sa tenkom M-84. Uz to, ima i amfibijske mogućnosti, jer može da plovi brzinom i do 10 kilometara na čas. Vatrenu moć daje mu top kalibra 30 milimetara. Sveukupno, performanse "kurjaka" za trećinu su bolje od svih konkurenata u svetu. Jedan od nasavremenijih projekata domaće namenske industrije ovako opisuju u kompaniji "Srbouto" iz Ostružnice. Ovo domaće preduzeće u saradnji sa čuvenom kompanijom "ADG mobiliti" iz Južne Afrike već nekoliko meseci radi na razvoju vozila koje ne samo da će pojačati Vojsku Srbije, već će biti ponuđeno i najizbirljivijim stranim armijama. Oko 90 odsto posla je završeno, a najkasnije za 16 meseci biće napravljeni prvi primerci.

Srbija pravi borbeno vozilo bez premca u svetuVišenamensko vozilo "kurjak" imaće oklop kakav u ovom delu Evrope ne poseduje nijedno slično borbeno sredstvo. Nivo protivoklopne i protivminske zaštite izjednačava ga sa tenkom M-84. Uz to, ima i amfibijske mogućnosti, jer može da plovi brzinom i do 10 kilometara na čas. Vatrenu moć daje mu top kalibra 30 milimetara. Sveukupno, performanse "kurjaka" za trećinu su bolje od svih konkurenata u svetu.

Jedan od nasavremenijih projekata domaće namenske industrije ovako opisuju u kompaniji "Srbouto" iz Ostružnice. Ovo domaće preduzeće u saradnji sa čuvenom kompanijom "ADG mobiliti" iz Južne Afrike već nekoliko meseci radi na razvoju vozila koje ne samo da će pojačati Vojsku Srbije, već će biti ponuđeno i najizbirljivijim stranim armijama. Oko 90 odsto posla je završeno, a najkasnije za 16 meseci biće napravljeni prvi primerci.

Generalni direktor "Srboauta" Predrag Tomić naglašava da će "kurjak" objediniti gotovo sve kapacitete i znanje vojnih ustanova, instituta i fabrika.

- "Kurjak" je "haj-tek" projekat u punom smislu reči i poduhvat kojim naša odbramebena inudstrija pravi ogroman tehnološki skok. Kompletno znanje je kupljeno od južnoafričke kompanije koja ima ogromnu reputaciju u svetu razvoja borbenih vozila. Ovo je velika šansa za državu da zaokruži proces razvoja i proizvodnje ovog vozila, koje će ne samo imati prolaz u svetu, nego će i pojačati moć naše vojske - kaže Tomić.

"Kurjak" je zamišljen kao izviđačko, komandno ili borbeno amfibijsko vojno ili policijsko vozilo. Prevoziće osam vojnika, zajedno sa tri člana posade - komandirom, vozačem i nišandžijom. Moćni top dejstvovaće preko daljinski upravljane borbene stanice, koja je žirostabilizovana. To je još jedno svojstvo tenka, koju ostala slična borbena vozila nemaju. Pogon "šest puta šest" i nezavisno vešanje omogućavaju mu prohodnost na svim terenima - može da "preskoči" rov širine 1,5 metara, vertikanu prepreku visoku 60 centimetara i uzdužni nagib od čak 70 stepeni. Na kopnu može da se kreće brzinom od 115 kilometara na čas.

Jedinstveno vozilo-amfibija po mnogo čemu je boljih karakteristika od finske "patrije" ili turske "arme", vrhunac je rada kompanije "Srboauto", koja više od 20 godina sarađuje sa našim sistemom odbrane. U njenim halama u Ostružnici ovih dana se privodi kraju remont i modernizacija čuvenih samohodnih protivavionskih topova "praga", što nije ostalo nezapaženo ni u češkim stručnim medijima.

- Napravili smo više od 70 izmena na vozilu "praga". To su prve inovacije na ovom naoružanju od osamdesetih godina - objašnjava Tomić.

- Ergonomski je izmenjena kabina, ugrađena je kompletno nova elektro, hidro i vazdušna instalacija, a za trećinu su poboljšane nosivost i sposobnost kočenja. Njena kabina sada je mnogo udobnija, a među novinama je i hidraulični volan. Uz to, napravili smo projekat kompletnog redizajna ovog sredstva čije vreme definitivno još nije prošlo.

Vojni vrh je pre desetak godina otpisao "prage", iako su se u ratnim dejstvima pokazale višestruko korisnim. Oko stotinu samohodnih topova bilo je proglašeno viškom. Pre nekoliko godina shvatilo se da je to bila greška i sa otpisa je povučeno njih tridesetak. Plan je da se kroz redizajn, remont i modernizaciju u "Srboautu" njima udahne novi život.

Modernizovan i "BOV"

Novi život u Ostružnici udahnut je nedavno i vozilu BOV M80. Projektom modernizacije obuhvaćeni su motor, menjač, sistem upravljanja i kočenja... Posle niza modifikacija provereni točkaš dobio je i novu oznaku M16 sa kojom je ušao u naoružanje Vojske Srbije. Inženjeri i tehničari "Srboauta" dokazali su se i na ramontu velikog broja vojnih "Fapovih" i "Tamovih" kamiona, prepravkama vozila namenjenih slanju u mirovne misije UN i konstruisanju vučnih vozova.

Porodica

Kompanija "Srboauto" je porodična firma u vlasništvu porodice Tomić (trojica braće i sestra) koja uspešno posluje dve i po decenije. Prešla je dug put od remonta i proizvodnje kardanskih vratila i spona, preko remonta vojnih, policijskih i civilnih vozila, pa do aktuelnog inovatorskog zamaha na polju namenske industrije. Zapošljava oko 180 radnika, među kojima je više od 20 inženjera.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik