Višenamensko vozilo "kurjak" imaće oklop kakav u ovom delu Evrope ne poseduje nijedno slično borbeno sredstvo. Nivo protivoklopne i protivminske zaštite izjednačava ga sa tenkom M-84. Uz to, ima i amfibijske mogućnosti, jer može da plovi brzinom i do 10 kilometara na čas. Vatrenu moć daje mu top kalibra 30 milimetara. Sveukupno, performanse "kurjaka" za trećinu su bolje od svih konkurenata u svetu. Jedan od nasavremenijih projekata domaće namenske industrije ovako opisuju u kompaniji "Srbouto" iz Ostružnice. Ovo domaće preduzeće u saradnji sa čuvenom kompanijom "ADG mobiliti" iz Južne Afrike već nekoliko meseci radi na razvoju vozila koje ne samo da će pojačati Vojsku Srbije, već će biti ponuđeno i najizbirljivijim stranim armijama. Oko 90 odsto posla je završeno, a najkasnije za 16 meseci biće napravljeni prvi primerci.
Višenamensko vozilo "kurjak" imaće oklop kakav u ovom delu Evrope ne poseduje nijedno slično borbeno sredstvo. Nivo protivoklopne i protivminske zaštite izjednačava ga sa tenkom M-84. Uz to, ima i amfibijske mogućnosti, jer može da plovi brzinom i do 10 kilometara na čas. Vatrenu moć daje mu top kalibra 30 milimetara. Sveukupno, performanse "kurjaka" za trećinu su bolje od svih konkurenata u svetu.
Jedan od nasavremenijih projekata domaće namenske industrije ovako opisuju u kompaniji "Srbouto" iz Ostružnice. Ovo domaće preduzeće u saradnji sa čuvenom kompanijom "ADG mobiliti" iz Južne Afrike već nekoliko meseci radi na razvoju vozila koje ne samo da će pojačati Vojsku Srbije, već će biti ponuđeno i najizbirljivijim stranim armijama. Oko 90 odsto posla je završeno, a najkasnije za 16 meseci biće napravljeni prvi primerci.
Generalni direktor "Srboauta" Predrag Tomić naglašava da će "kurjak" objediniti gotovo sve kapacitete i znanje vojnih ustanova, instituta i fabrika.
- "Kurjak" je "haj-tek" projekat u punom smislu reči i poduhvat kojim naša odbramebena inudstrija pravi ogroman tehnološki skok. Kompletno znanje je kupljeno od južnoafričke kompanije koja ima ogromnu reputaciju u svetu razvoja borbenih vozila. Ovo je velika šansa za državu da zaokruži proces razvoja i proizvodnje ovog vozila, koje će ne samo imati prolaz u svetu, nego će i pojačati moć naše vojske - kaže Tomić.
"Kurjak" je zamišljen kao izviđačko, komandno ili borbeno amfibijsko vojno ili policijsko vozilo. Prevoziće osam vojnika, zajedno sa tri člana posade - komandirom, vozačem i nišandžijom. Moćni top dejstvovaće preko daljinski upravljane borbene stanice, koja je žirostabilizovana. To je još jedno svojstvo tenka, koju ostala slična borbena vozila nemaju. Pogon "šest puta šest" i nezavisno vešanje omogućavaju mu prohodnost na svim terenima - može da "preskoči" rov širine 1,5 metara, vertikanu prepreku visoku 60 centimetara i uzdužni nagib od čak 70 stepeni. Na kopnu može da se kreće brzinom od 115 kilometara na čas.
Jedinstveno vozilo-amfibija po mnogo čemu je boljih karakteristika od finske "patrije" ili turske "arme", vrhunac je rada kompanije "Srboauto", koja više od 20 godina sarađuje sa našim sistemom odbrane. U njenim halama u Ostružnici ovih dana se privodi kraju remont i modernizacija čuvenih samohodnih protivavionskih topova "praga", što nije ostalo nezapaženo ni u češkim stručnim medijima.
- Napravili smo više od 70 izmena na vozilu "praga". To su prve inovacije na ovom naoružanju od osamdesetih godina - objašnjava Tomić.
- Ergonomski je izmenjena kabina, ugrađena je kompletno nova elektro, hidro i vazdušna instalacija, a za trećinu su poboljšane nosivost i sposobnost kočenja. Njena kabina sada je mnogo udobnija, a među novinama je i hidraulični volan. Uz to, napravili smo projekat kompletnog redizajna ovog sredstva čije vreme definitivno još nije prošlo.
Vojni vrh je pre desetak godina otpisao "prage", iako su se u ratnim dejstvima pokazale višestruko korisnim. Oko stotinu samohodnih topova bilo je proglašeno viškom. Pre nekoliko godina shvatilo se da je to bila greška i sa otpisa je povučeno njih tridesetak. Plan je da se kroz redizajn, remont i modernizaciju u "Srboautu" njima udahne novi život.
Modernizovan i "BOV"
Novi život u Ostružnici udahnut je nedavno i vozilu BOV M80. Projektom modernizacije obuhvaćeni su motor, menjač, sistem upravljanja i kočenja... Posle niza modifikacija provereni točkaš dobio je i novu oznaku M16 sa kojom je ušao u naoružanje Vojske Srbije. Inženjeri i tehničari "Srboauta" dokazali su se i na ramontu velikog broja vojnih "Fapovih" i "Tamovih" kamiona, prepravkama vozila namenjenih slanju u mirovne misije UN i konstruisanju vučnih vozova.
Porodica
Kompanija "Srboauto" je porodična firma u vlasništvu porodice Tomić (trojica braće i sestra) koja uspešno posluje dve i po decenije. Prešla je dug put od remonta i proizvodnje kardanskih vratila i spona, preko remonta vojnih, policijskih i civilnih vozila, pa do aktuelnog inovatorskog zamaha na polju namenske industrije. Zapošljava oko 180 radnika, među kojima je više od 20 inženjera.