200.000 građana u Hrvatskoj moglo bi ostati bez postojećih autobusnih linija

Bez autora
Nov 14 2019

Početkom prosinca oko 200 tisuća građana, uglavnom u ruralnim dijelovima zemlje, moglo bi ostati bez svojih postojećih autobusnih linija ako u narednih dva tjedna Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture ne donese pravilnik kojim bi se definirale potpore po pravilima EU-a. Kako su najavili ih Udruge prijevoznika koja djeluje pri HUP-u, izračuni govore da prijevoznici u županijskom i međužupanijskom prijevozu, gdje je gotovo polovica linija nerentabilna, godišnje naprave 61,5 milijuna kilometara, a čitav sustav košta oko 680 milijuna kuna. Sami prijevoznici, koji su redom privatne tvrtke, a za razliku od gradskog prijevoza koji je uglavnom javna usluga, uprihode oko 360 milijuna kuna godišnje, što znači da im za zatvaranje financijske konstrukcije nedostaje još 320 milijuna kuna.

200.000 građana u Hrvatskoj moglo bi početkom prosinca ostati bez postojećih autobusnih linijaPočetkom prosinca oko 200 tisuća građana, uglavnom u ruralnim dijelovima zemlje, moglo bi ostati bez svojih postojećih autobusnih linija ako u narednih dva tjedna Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture ne donese pravilnik kojim bi se definirale potpore po pravilima EU-a.

Kako su najavili ih Udruge prijevoznika koja djeluje pri HUP-u, izračuni govore da prijevoznici u županijskom i međužupanijskom prijevozu, gdje je gotovo polovica linija nerentabilna, godišnje naprave 61,5 milijuna kilometara, a čitav sustav košta oko 680 milijuna kuna.

Sami prijevoznici, koji su redom privatne tvrtke, a za razliku od gradskog prijevoza koji je uglavnom javna usluga, uprihode oko 360 milijuna kuna godišnje, što znači da im za zatvaranje financijske konstrukcije nedostaje još 320 milijuna kuna. Taj manjak se sada pokriva “na hrvatski način”, odnosno dogovorom koji pojedini prijevoznik uspije postići s općinama, gradovima, županijama te državom.

No, EU direktiva od 3. prosinca ove godine zabranjuje sve potpore prijevoznicima koje ne spadaju u domenu javne usluge prijevoza (tzv. PSO). Prijevoznici se žale da ih u Ministarstvu nitko ne želi primiti na razgovore o ovoj problematici te da niti sami ne znaju što će se događati od početka prosinca.

U HUP-u su istaknuli primjer koji važi u Sloveniji, Austriji i Italiji, a koji smatraju da bi bio optimalan i za Hrvatsku. Radi se o nacionalnom izračunu kilometarskog troška za takve nerentabilne linije u sustavu PSO. Izračunato je da je takav trošak u Hrvatskoj 11,1 kunu po kilometru, odnosno 1,5 euro.

U Sloveniji je to 1,88 eura, a Italiji 2,8 eura. Iz resornog ministarstva su nam pak odgovorili da je izrađen Nacrt prijedloga Pravilnika o linijskom prijevozu putnika te je proveden postupak javnog savjetovanja, a kašnjenje opravdavaju velikim brojem od preko 600 primjedbi na sam prijedlog nacrta.

“Proces obrade primjedbi je pri samom kraju. Donošenjem ovog Pravilnika, između ostalog, uredit će se način i postupak usklađivanja voznih redova, postupak izdavanja dozvola za javni linijski prijevoz putnika te postupak sklapanja ugovora o prijevozu kao javnoj usluzi”, kažu u ministarstvu.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik