Hrvatskim hotelskim kompanijama pada profitabilnost

Bez autora
Dec 10 2019

Turističke kompanije u Hrvatskoj ove su godine unatoč porastu fizičkih pokazatelja - dolazaka i noćenja turista - zabilježile smanjenje rentabilnosti i profitabilnosti, što se može odraziti na njihovo buduće investiranje, naglasio je direktor Hrvatske udruge turizma Veljko Ostojić. Predstavljajući novinarima HUT-ovu analizu učinaka u turističkom sektoru u četvrtom kvartalu ove godine, Ostojić je istaknuo da su sve vrste smještaja u hrvatskom turizmu ove godine zabilježile pad zauzetosti, a sve su se 'bavile i s nedostatkom radne snage'. Broj noćenja ove godine je rastao sporije nego broj novih turističkih kreveta i taj nesrazmjer dovodi u pitanje profitabilnost kompanija. Također su se brže od prihoda ove godine povećavali rashodi, posebice troškovi rada, što je isto tako utjecalo na rezultate, kazao je Ostojić.

Hrvatskim hotelskim kompanijama pada profitabilnostTurističke kompanije u Hrvatskoj ove su godine unatoč porastu fizičkih pokazatelja - dolazaka i noćenja turista - zabilježile smanjenje rentabilnosti i profitabilnosti, što se može odraziti na njihovo buduće investiranje, naglasio je u utorak direktor Hrvatske udruge turizma (HUT) Veljko Ostojić.

Predstavljajući novinarima HUT-ovu analizu učinaka u turističkom sektoru u četvrtom kvartalu ove godine, Ostojić je istaknuo da su sve vrste smještaja u hrvatskom turizmu ove godine zabilježile pad zauzetosti, a sve su se 'bavile i s nedostatkom radne snage'.

"Broj noćenja ove godine je rastao sporije nego broj novih turističkih kreveta i taj nesrazmjer dovodi u pitanje profitabilnost kompanija. Također su se brže od prihoda ove godine povećavali rashodi, posebice troškovi rada, što je isto tako utjecalo na rezultate", kazao je Ostojić.

Upozorio je da se iduće godine očekuje jedna vrlo izazovna turistička godina, koja neće biti nimalo jednostavna, pogotovo jer se mediteranska konkurencija osnažuje na 'krilima' ovogodišnjih dobrih rezultata. Tu prije svega misli na Tursku, koja je sa nešto više od 14 posto dolazaka turista u odnosu na 2018., ove godine lider na Mediteranu, dok je Španjolska s minusom u dolascima istodobno najveći gubitnik.

Ostojić je kazao i da Španjolska planira zaustaviti porast broja smještajnih kapaciteta te se više okrenuti ulaganjima u kvalitetu proizvoda i usluga, što smatra da može biti dobra poruka i za Hrvatsku.

Europsko hotelijersko tržište za 2020. očekuje porast prosječnih hotelskih cijena od jedan do tri posto, slično kao i na globalnom tržištu i u svemu će biti najvažnija konkurentnost omjera vrijednosti za novac, kazao je Ostojić, dodajući da u planiranju i pripremama za turističku 2020. treba uzeti u obzir i usporavanje europskog gospodarstva, brexit i klimatske promjene te druga kretanja koja utječu na ponašanje turista i njihov odabir destinacija za odmore.

"Sve recentne ekonomske prognoze za 2020. su optimistične, a za turizam i bolje te se u hrvatskom turizmu iduće godine može očekivati nastavak dosadašnjih trendova, ali će se morati više ulagati u kvalitetu da bi zadržali razinu financijskog rezultata iz ove godine", kazao je Ostojić.

Iznio je i niz statističkih pokazatelja da je primjerice u zadnje dvije godine (2017.-2019.) ukupan porast noćenja u komercijalnom smještaju iznosio 5,7 posto, dok je broj kreveta rastao za 10,5 posto, a istaknuo je i da je u prvih 10 mjeseci ove godine porast noćenja bio jedan posto, poslovnih prihoda 5,3 posto, rashoda 8,7 posto, a troškovi rada 10,5 posto.

"U nekim kompanijama troškovi rada su rasli gotovo 18 posto, a ako se nastavi rast troškova brže od prihoda, teško će biti naći novac za investicije, ali i za veće plaće", upozorio je Ostojić.

Dramatičnim je ocijenio i što se stopa rentabilnosti u turističkim kompanijama snizila za 10 posto ove godine u odnosu na lani, a pao je i EBIT, dok je primjerice zauzetost hotela ove godine smanjena na 42,6 posto sa lanjskih 43,2 posto.

Procijenio je i da će za iduću godinu turizmu trebati oko 35.000 stranih radnika te je pozdravio mjere Vlade da se za turizam iduće godine odobri oko 30.000 kvota za strane radnike.

Od ovogodišnjih iskorištenih nešto malo više od 20.000 stranih kvota, procijenio je da ih je oko 10 posto išlo u najvećih 10 hotelskih kuća, što znači, kako je objasnio, da najmanje poteškoća s radnom snagom i najmanje stranih radnika imaju veći turistički sustavi (velike hotelske kuće).

"Austrija u 2020. otvara svoje tržište rada i neke su hotelske kompanije već čule od svojih sezonaca da će im otići. To će značiti da će se za radnike iduće godine trebati još više potruditi", kazao je Ostojić.

Komentirao je i da je nedavno upućen prijedlog sa Vlade u proceduru o Zakonu o turističkom zemljištu različit od onoga što je bilo na javnoj raspravi te da će HUT tražiti izmjene određenih dijelova tog predloženog zakona.

"HUT pozdravlja prijedlog i što se pripremio takav zakon, jer bi trebao osloboditi velike investicijske potencijale, pogotovo u kampovima. Pozdravljamo i predloženu promjenu modela od koncesijske zajednice ka zakupu, ali neka rješenja u tom prijedlogu još treba doraditi i nadamo se da ćemo to uspjeti, jer se očekuje da bi se taj zakon trebao usvojiti tek potkraj travnja ili u svibnju iduće godine", zaključio je Ostojić.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik