Banke klijetnima naplaćuju više od 400 naknada. Iva Tadić za osnovni paket usluga banci svakog mjeseca plaća 7,30 eura. No usluge kojima se ona najčešće koristi mora dodatno platiti. Na godinu za naknade izdvaja 180 eura.
- Ja još dodatno moram platiti određene troškove, a to se odnosi na
isplate s mog računa na drugi račun na prebacivanje novaca i za plaćanje
računa tako da iznos za naknade premaušuje preko 15 eura, kaže.
Banke
su dužne u ugovoru navesti sve naknade koje naplaćuju korisnicima, no
nisu obvezne klijentu reći koji paket usluga može donijeti uštedu.
Prikaz naknada je jasan i transparentan, ističu u Hrvatskoj udruzi
banaka.
- Svaka banka ima svoju poslovnu politiku i sva određuje
prema svojoj poslovnoj politici naknade. Tu nema nikakvog ujednačavanja
nego zaista svako za sebe prema svojim poslovnim politikama te naknade
određuje, rekla je Tamara Perko, direktorica Hrvatske udruge banaka.
Regulator
na tržištu Hrvatska je narodna banka. Na njezinim stranicama moguće je
na jednome mjestu usporediti najčešće naknade. No, korisnici bankarskih
usluga smatraju da bi HNB, osim informacija, trebao utjecati na banke da
smanje broj bankarskih naknada ili da one budu niže.
- Ako
gledamo na prihode od banaka tu se radi i o naknadama od platnog prometa
one ne odstupaju značajno od onoga što vidimo u Europi i i EU-u, rekao
je Boris Vujčić, guverner HNB-a.
U Europskom parlamentu razmatra se mogućnosti da se državama članicama predloži limit na naplatu naknada.
-
Da se propiše i da mogućnost kroz europski propis državama članicama da
same odrede prema gospodarskoj situaciji i kupovnoj moći građana koliko
bi bio limit na sve te skupe naknade koje su vrlo važan prihod bankama,
rekao je Tomislav Sokol, zastupnik u Europskom parlamentu.
U međuvremenu Iva Tadić dobila je obavijest od banke da će naknade od 1. siječnja plaćati - više.
-
Smatram da to nije dobro i da je to preveliki iznos kojeg će opet
podnositi građani i da nema razloga da nam to rade, kaže Iva.
Sve je manje onih koji odlaze u banke po novac, bankarski sustav sve se više digitalizira. Stoga klijenti očekuju da broj naknada, zbog manjeg opsega posla bankara, bude manji, a usluge jeftinije i transparentnije.