Veliki auto-saloni, nekada centri blještavih svjetskih premijera, danas izumiru. U Švajcarskoj više nema legendarnog Ženevskog auto-salona koji se održavao od 1905. godine, u Njemačkoj je tradicionalni Frankfurtski salon preseljen u Minhen, govori se ukidanju auto-salona u Detroitu, a slični trendovi se bilježe i u drugim velikim gradovima, gdje automobilske firme često preskaču sajmove zbog troškova i logistike.
Ipak, novo istraživanje sugeriše da je prevremeni oproštaj od salona možda velika greška. Studiju, koju je sproveo institut Clarify Group, naručili su organizatori auto salona u Njujorku, Los Anđelesu i Kanadi, a rezultati jasno pokazuju da izložbe automobila i dalje snažno utiču na odluke kupaca.
Uprkos sve manjem broju posjetilaca, primjera radi, Detroit Motor Show je 2025. godine privukao tek 275.000 ljudi, u poređenju 774.000 u 2019., navodi se da gotovo 40 odsto posjetilaca planira da kupi novo vozilo u roku od 12 mjeseci nakon posjete salonu. Čak 68 odsto njih namerava da to učini unutar dvije godine. To znači da su posjetioci gotovo tri puta skloniji kupovini novog automobila u odnosu na prosječnog potrošača.
Zanimljivo je da samo 37 odsto ispitanika dolazi na salon s izričitom namjerom da istraži modele prije kupovine, iako 84 odsto priznaje da im je posjeta pomogla pri donošenju konačne odluke. Više od polovine onih koji su planirali kupovinu unutar godinu dana nakon posjete, njih 58 odsto, nastavilo je istraživanje na internetu, dok je 55 odsto otišlo u salon automobila, a 39 odsto i na probnu vožnju. Gotovo trećina, tačnije 28 odsto, nakon toga je zaista kupila novi automobil koji je vidjela na salonu.
Glavni motiv posjetilaca ostaje isti kao i decenijama prije, čak 80 odsto dolazi da bi vidjelo najnovije modele i marke. Ipak, upravo u tome leži i najveći problem: mnogi proizvođači posljednjih godina su smanjili svoje nastupe ili potpuno izostali s određenih sajmova. Prema istraživanju, 23 odsto posjetilaca je zbog toga razmotrilo kupovinu druge marke, a 20 odsto ih je izgubilo interes za marku koja se nije pojavila. Drugim riječima, odsutnost s velikih sajmova može direktno da utiče na prodaju.
Postoji ipak tračak optimizma, mlađi posjetioci, posebno generacija Z, pokazuju veću sklonost preporučivanju auto-salona prijateljima i porodici. Oni su 1.5 puta skloniji da šire pozitivno iskustvo i smatraju salone dobrim načinom da se doživi automobil uživo.
Predsjednica Los Angeles Auto Showa, Teri Tonis, istakla je da "auto-saloni i dalje igraju vitalnu ulogu u putu kupca", dok je predsjednik Clarify Groupa, Deren Slajnd, dodao da "rezultati demantuju zastarjelu pretpostavku da su potrošači izgubili interes za direktna automobilska iskustva".
Ipak, ne ide sve u prilog salonima. Iako 40 odsto posjetilaca planira kupovinu, ukupna posjećenost je gotovo prepolovljena. Ako uporedimo brojke, 40 odsto posjetilaca u Detroitu 2019. je značilo više od 300.000 potencijalnih kupaca, dok ta brojka danas iznosi tek oko 110.000.
Auto-saloni, dakle, još uvijek imaju veliki uticaj, ali publike koja ih doživljava iz prve ruke ima sve manje, a za to je kriva i auto-industrija zbog svojih izostanaka i skromnijih nastupa na salonima, prenosi "AutoBlog".