HŽ Putnički prijevoz i i Končar potpisali su u ponedjeljak ugovor o kupoprodaji 13 novih vlakova - po četiri baterijska i elektrobaterijska te pet elektrodizelskih, uz ukupnu vrijednost ugovora od 117,9 milijuna eura.
Ugovor su potpisali predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić i predsjednik Uprave Končar - Električnih vozila Josip Ninić, u nazočnosti potpredsjednika Vlade i ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića. Vlakovi će, rekao je Ukić, biti niskopodne kompozicije za lakši pristup putnicima, opremljeni sustavom za informiranje putnika, rampama za ulazak osoba s invaliditetom, prostorom za bicikle te pristupom besplatnom internetu.
Elektrodizelski i elektrobaterijski vlakovi vozit će na elektrificiranim i neelektrificiranim prugama, dok su baterijski namijenjeni isključivo za neelektrificirane pruge. Vlakovi se financiraju iz zajma Europske investicijske banke (EIB), a bit će isporučeni tijekom 2027. i 2028. godine. U sklopu projekta bit će izgrađene punionice za punjenje pogonskih baterija u kolodvorima Lupoglav i Velika. Ukić je kazao da će elektrodizelski vlakovi voziti na relacijama od Koprivnice i Osijeka, Čakovca i Kotoribe, Zadra, Rijeke i Pule.
- HŽ Putnički prijevoz trenutno u prometu ima 65 novih vlakova, a do kraja godine bit će pušteno u promet još pet novih. Sljedeće godine u promet će biti pušteno još šest novih elektrodizelskih vlakova koji će povezivati Zagreb i Split, rekao je Ukić, dodavši da se tako zamjenjuju vlakovi koji su u prosjeku stariji od 40 godina.
Najsuvremeniji vlakovi
Predsjednik Uprave Končara Gordan Kolak istaknuo je
da je vlak najkompleksniji proizvod koji gradi hrvatska industrija. Kaže
da Končar jako dobro surađuje s HŽ Putničkim prijevozom i Ministarstvom
mora, prometa i infrastrukture. Ministar Butković rekao je da je država
u velikom investicijskom ciklusu u željezničku infrastrukturu, što se
najviše očituje u gradnji nove i modernizaciji postojeće infrastrukture.
Investicijski ciklus iznosi nešto više od 1,5 milijardi eura, najviše
zahvaljujući europskim fondovima i aranžmanu s Europskom investicijskom
bankom od 900 milijuna eura.
Kazao je da je današnje potpisivanje ugovora o nabavci 13 novih vlakova najveći pojedinačni ugovor takve vrste. Osim spomenutih 13 vlakova, radi se i na nabavci dodatnih 11 vlakova. Rekao je da je dobro da najsuvremenije vlakove proizvodi hrvatska tvrtka Končar.
Vezano uz stanje u Jadroliniji, odnosno havariju broda koja se nedavno dogodila u Zadarskom kanalu, Butković je uz ostalo rekao da Jadrolinija mora snažnije krenuti u obnovu flote i dodao da do sada nije koristila sredstva iz europskih fondova. Naveo je da je država u pregovorima sa Svjetskom bankom za zajam od 250 milijuna eura, koji bi uključio nabavku novih brodova i trajekata za Jadroliniju.