Lažne čokolade u originalnoj „bambi” ambalaži

Bez autora
Mar 16 2010

U podzemnom prolazu na Zelenom vencu pojavile su se lažne „bambi” čokolade, koje je prodavac bukvalno iz džaka nudio prolaznicima – potencijalnim kupcima. Na improvizovanoj tezgi izlomljeni komadi poslastice sa pirinčem „jo-jo” i mlečne čokolade sa kikirikijem. Kupci zastajkuju u neverici, traže sitninu po džepovima i za sto dinara uzimaju po dva komada. Ona sa pirinčem još jevtinija, pola kile – samo 100 dinara. Prodavac robu navodno nabavlja od pouzdanog dobavljača, zaposlenog u „Bambiju” i umiruje kupce rečima – „nemate razloga za sumnju u kvalitet”. Iako je ambalaža vizuelno identična originalu, pakovanje nije standardno, a nema ni roka trajanja. Vidi se da je pakovano ručno, po rubovima koji su nevešto zalepljeni, ali i tablama čokolade koja izgleda kao da je rinfuz, izlomljena, nejednakog oblika.

Lažne čokolade u originalnoj „bambi” ambalažiU podzemnom prolazu na Zelenom vencu pojavile su se lažne „bambi” čokolade, koje je prodavac bukvalno iz džaka nudio prolaznicima – potencijalnim kupcima.

Na improvizovanoj tezgi izlomljeni komadi poslastice sa pirinčem „jo-jo” i mlečne čokolade sa kikirikijem. Prodavac kaže – „za degustaciju”. Kupci zastajkuju u neverici, traže sitninu po džepovima i za sto dinara uzimaju po dva komada. Ona sa pirinčem još jevtinija, pola kile – samo 100 dinara.

Kako je prodavac objasnio reporterima „Politikinog” dodatka „Potrošač”, robu navodno nabavlja od pouzdanog dobavljača, zaposlenog u „Bambiju” i umiruje kupce rečima – „nemate razloga za sumnju u kvalitet”.

– Snabdeva me čovek koji je zaposlen u fabrici, pa odlučio da se osamostali. To je to, verujte, probajte. Prodao sam jedan džak, evo stiže i drugi – objasnio je.

Iako je ambalaža vizuelno identična originalu, pakovanje nije standardno, a nema ni roka trajanja. Vidi se da je pakovano ručno, po rubovima koji su nevešto zalepljeni, ali i tablama čokolade koja izgleda kao da je rinfuz, izlomljena, nejednakog oblika.

U Kompaniji „Bambi Banat” bili su veoma zabrinuti zbog ove pojave:

– Koncern „Bambi-Banat” posluje po svim procedurama koje su zakonski uređene i prodaje svoje proizvode isključivo u skladu sa propisanim normama. Uz pomoć naših dugogodišnjih partnera, svi brendovi se distribuiraju i prodaju u originalnoj ambalaži, u ovlašćenim prodajnim objektima. Ovom prilikom apelujemo na potrošače da kupuju samo proizvode u ovlašćenim prodajnim objektima, u originalnoj ambalaži i one koji imaju utisnut rok trajanja na istoj.

U prošlosti smo imali slučajeve plagiranja od strane malih što lokalnih, što regionalnih proizvođača, i svaki put je pravno onemogućena dalja proizvodnja kopija, pre svega „plazma keksa”. Sada je na red došla „bambi” čokolada. Iako je kopiranje odlika veličine nekog brenda, činjenica je da je proizvodnja i stavljanje u promet krivično delo. Kako se i zbog čega kopija „jo-jo” i „bambi” mlečne čokolade našla na tezgi uličnih prodavaca, prepustićemo da saznaju službe koje se time primarno bave i o tome nas obaveste – kažu u ovoj požarevačkoj kompaniji.

Ovaj slučaj, ipak, nije usamljen na našem tržištu. Prethodnih godina imali smo slučajeve falsifikovanja, najčešće cigareta i vinjaka, ali i piva, začina, deterdženata za sudove.

Pretpostavljalo se, jer ozbiljne istrage nije bilo, da su falsifikatori najčešće mala i srednja preduzeća, porodične neregistrovane manufakture, koje su se odlučile na laku i sigurnu zaradu krivotvoreći poznate i obično najprodavanije robne marke. Tako su se ovdašnji proizvođači našli pred velikim problemom. Što oni više ulažu u reklamu, a kupci više kupuju određeni proizvod – to je i prostor za falsifikovanje veći.

Jedna od najčešće falsifikovanih čokolada je svakako popularna „milka”. Pre nekoliko godina se na zelenim pijacama i buvljacima širom Srbije nudila čokolada „milke” i to tri komada za sto dinara. Jedina razlika bila je u poslednjem slovu imena, ali potencijalni kupci ovo nisu primećivali jer su se oslanjali na dobro prepoznatljiv vizuelni identitet ovog svetski poznatog proizvoda. Pakovanje je takođe bilo prepoznatljivo, karakteristične ljubičaste boje, a, po tadašnjem istraživanju tržišne inspekcije, postojalo je nekoliko varijanti kako je taj falsifikat dospevao na ulicu i pijace. Jedan od zaključaka bio je da su nepoznati veleprodavci sa Pančevačkog buvljaka snabdevali ostale pijace u Srbiji „crnom” robom iz gepeka.

Kako nezvanično saznajemo u tržišnoj inspekciji, inspektori nisu nikako uspeli da uđu u trag poreklu ove robe. Čak nije moglo da se utvrdi i da li je proizvedena u Srbiji ili u inostranstvu, jer se na falsifikatima često moglo pročitati da je „milke” proizvedena u Bugarskoj. Slično je bilo i pre oko dve godine kada se sporadično na crnom tržištu, ali u manjim količinama, pojavio i falsifikovani „eurokrem” koga je takođe odavala nekvalitetna plastična ambalaža zakamuflirana u naizgled slično pakovanje.

Budući da dokaza o falsifikatorima nema, moglo bi da znači da niko sa sigurnošću ne može da odgovori da li u Srbiji postoje mini ilegalne fabrike čokolade i konditora.

– Sve što je izuzetno niska cena ukazuje na prevaru. Nipošto ne kupujte slatkiše i hranu na ulici – poručuju u Tržišnoj inspekciji, dodajući da, kada naiđu na ovakve proizvode, plene robu, ali da broj inspektora nije dovoljan da bi se pokrila sva žarišta nelegalne trgovine.

Uvođenje komunalne policije ovakve probleme bi bar delimično rešilo, međutim dugo najavljivani projekat nikako da zaživi.

S druge strane, slaba kupovna moć kupce često opredeljuje za jeftiniju robu, pa čak iako je falsifikovana. Iako bi, po pravilu, ukoliko posumnjaju da je roba falsifikat, trebalo da prijave slučaj Tržišnoj inspekciji, svest potrošača u Srbiji još nije na tom nivou.

Nema sumnje da će i nadležni u kompaniji „Bambi Banat” morati da se pozabave ovim slučajem, jer original ambalaža može da znači da je neko od neodgovornih radnika iskoristio „otpisane sirovine i repromaterijal” iz nedavnog godišnjeg popisa kojim sve firme na kraju godine čiste svoje magacine.

Ako se ispostavi da je neko na taj način zloupotrebio svoje radno mesto, onda to nije posao za Tržišnu inspekciju, nego za vlasnike i menadžment „Bambija”.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik