Manuelni menjač je mrtav, niko ga više ne želi!

Bez autora
Jul 08 2025

Ova izjava sigurno će iznervirati automobilske entuzijaste.

Čini se da će u skorijoj budućnosti menjanje brzina sopstvenom rukom postati izgubljena veština, jer sve više proizvođača automobila izbacuje treću pedalu.

Prednosti automatskog menjača su neosporne, ali postoje i drugi razlozi zbog kojih manuelni menjači nestaju.

Savremeni sistemi asistencije u vožnji sve su više usmereni ka automatskim menjačima. Osim toga, konstruisanje automobila koji podržava oba tipa menjača povećava troškove, a to je teško opravdati kada broj kupaca manuelaca stalno opada.

Tu su i regulative o emisijama, jer moderni automatski menjači obično imaju bolju efikasnost od manuelnih.

Ipak, srž nestanka manuelnih menjača jeste – pad potražnje. Proizvođači automobila bi možda i prevazišli sve ove prepreke kad bi više ljudi kupovalo vozila sa tri pedale. Ali to nije slučaj, i situacija će verovatno biti još gora, s obzirom na sve manji broj sportskih modela i rast tržišta električnih vozila.

U intervjuu za britanski Car Magazine, direktor Tehničkog centra kompanije Hyundai za Evropu, Tajron Džonson, rekao je: "Više niko ne želi manuelni menjač."

Iako ova izjava zvuči kao preterivanje, činjenica je da manuelci izumiru, a samo ih još automobilski entuzijasti drže u životu. 

Nije u pitanju samo pad popularnosti manuelnih menjača. Džonson veruje i da kupci više ne žele "klasične" ručice kočnice ili analogne instrument table.

To je verovatno tačno za većinu kupaca mlađih od 40 godina – samo stariji još žele da povuku ručnu i gledaju u kazaljke i brojčanike. Naravno, postoje izuzeci, ali trend je jasan.

Ipak, ni sami proizvođači nam ne ostavljaju mnogo izbora. Novi automobili gotovo uvek dolaze sa električnom ručnom kočnicom, potpuno digitalnom instrument tablom i (sve češće) automatskim menjačem.

Troškovi takođe igraju ulogu, jer pojednostavljivanje liste opcija smanjuje cenu razvoja i proizvodnje.

Džonson je rekao i da ne treba tugovati zbog nestanka sportskih automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Stari modeli, kako tvrdi, bili su "svetlosnim godinama daleko – razočaranje" u poređenju s modelom Ioniq 5N.

On tvrdi da su se električni automobili razvili za 10 godina koliko su benzinci napredovali za ceo vek. Dodaje da su veštački zvuci motora koji se puštaju kroz zvučnike sasvim dobra zamena za "riku" SUS motora.

"Ne razumem ideju da sportski automobili izumiru. Ako želite da budete brzi, nema boljeg rešenja od EV-a. Ne razumem nostalgiju", rekao je.

Iako se sa mnogim ovim tvrdnjama možda ne slažete, treba uzeti u obzir širu sliku. Ako pratite automobilsku sekciju na portalima, verovatno ste entuzijasta, ali većina ljudi to nije.

Proizvođači automobila ne žele da ulažu u opcije koje bi kupila samo šačica ljudi. To jednostavno nije finansijski održivo.

U sve digitalnijoj i štedljivijoj industriji, manuelni menjači postali su relikti koje ceni premalo ljudi da bi i dalje postojali...

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik