Nova boja obezbeđuje do 15.000 km dometa godišnje za električne automobile

Bez autora
May 20 2025

U Mercedesu su razvili tzv. solarnu boju, koja bi mogla značajno povećati domet električnih vozila.

Jedna od glavnih mana električnih automobila i dalje je domet, odnosno vreme koje vozač mora provesti na punjaču. Istina, tehnologija napreduje, ali i korisnici postaju sve zahtevniji – što znači da je danas za mnoge i dodatnih desetak minuta punjenja luksuz koji sebi ne mogu da priušte.

U Mercedesu su zato prethodnih godina pokrenuli razvoj projekta tzv. solarne boje, koja bi mogla značajno povećati domet električnih vozila.

Prema najnovijim podacima, primena ovakvih premaza mogla bi obezbediti preko 14.000 kilometara dodatnog dometa godišnje – na primer, u Pekingu, što je više od prosečne godišnje kilometraže jednog vozača, piše Index.

Naravno, taj rezultat važi za idealne uslove, ali i uz pretpostavku da se automobil koristi do 39 kilometara dnevno. U tom slučaju, specijalni premaz generisao bi dovoljno energije za svakodnevnu vožnju.

Projekat se zasniva na upotrebi solarnih ćelija sa efikasnošću od 20%.

"Trenutni rezultati pokazuju da je moguće održavati stabilan izlazni napon od 800 volti, bez obzira na stanje napunjenosti i stanje pojedinačnih ćelija", navode u Mercedesu.

To otvara vrata ka većem dometu, efikasnijem dvosmernom punjenju i novim modularnim rešenjima u konstrukciji električnih vozila.

Inovativni sistem kočenja bez habanja

Mercedes je čak i kočnice rešio da unapredi – i to na originalan način. Radi se na razvoju novog, održivog sistema kočenja u kojem kočnica više nije postavljena direktno na točak, već je integrisana u zatvorenu jedinicu motora i prenosa.

Prema tvrdnjama Mercedesa:

  • sistem je skoro bez habanja
  • ne zahteva redovno održavanje
  • ne rđa
  • ne emituje štetne čestice
  • ne gubi efikasnost čak ni pri velikom opterećenju
  • tiši je u radu i pozitivno utiče na domet i ukupnu energetsku efikasnost vozila

Napredna veštačka inteligencija za bezbedniju vožnju

Mercedes takođe sarađuje sa Univerzitetom Waterloo u Kanadi na razvoju neuromorfnog računarstva, tehnologije koja imitira način na koji ljudi razmišljaju.

To bi moglo učiniti AI obradu podataka znatno bržom i energetski efikasnijom.

Bezbednosni sistemi u automobilima bi zahvaljujući tome mogli:

  • daleko preciznije prepoznavati saobraćajne znakove i trake
  • brže reagovati u realnom vremenu, čak i pri slaboj vidljivosti
  • biti i do 10 puta efikasniji od aktuelnih sistema
Na salonu automobila u Šangaju, Mercedes je jasno pokazao da se probudio i ozbiljno zakoračio u novu eru tehnološkog razvoja, sa snažnim fokusom na elektromobilnost.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik