Police popunjene „mamac proizvodima”

Bez autora
Sep 11 2025

Ako ste ovih dana tražili niže cene, verovatno ste primetili da ih je malo teže naći u slučaju osnovnih životnih namirnica.

Najprodavaniji artikli su, pre donošenja vladine uredbe o ograničavanju marži, u većini slučajeva imali marže niže od 20 procenata, jer su trgovci upravo na ovim artiklima privlačili kupce u svoje objekte. Međutim, vidljiva sniženja su na neprehrambenim artiklima, posebno na kozmetičkim proizvodima i kućnoj hemiji koja se ne kupuje svaki dan, ali na ovim proizvodima zaista može da se uštedi.

Kako smo ovih dana čuli u jednoj trgovini, kupci bi čak mogli i da naprave male, simbolične zalihe ovih proizvoda, jer šamponi, regeneratori, sapuni, lakovi za kosu, mleka i kreme za telo odavno nisu bili jeftiniji, a i kada prođe važenje ove uredbe, cene ovih proizvoda neće ni približno iznositi ovoliko. Nema sumnje da se najnoviji pritisak na trgovce odrazio tako da pokušavaju da pokažu da poštuju uredbu, ali i da su lojalni kupcima i da igraju fer.

S druge strane, kada jedan snizi cene, prate ga i ostali lanci kako ne bi izgubili svoje mušterije. Uz to imamo i sezonski faktor, kraj leta i početak jeseni inače donose akcije u ovoj kategoriji, pa se i to poklopilo sa efektima uredbe. Naravno, i u ovom slučaju postoje i marketinški momenti da su trgovci sniženje ovih proizvoda istakli kroz akcije i tako stvorili utisak da je sada kozmetika i kućna hemija jeftinija neko ikada.

Kada pogledamo cene ovih proizvoda u periodu pre ograničavanja marži i sada šamponi i regeneratori poznatih robnih marki su u proseku jeftiniji od 15 do 20, dezodoransi i antiperspiranti i do 25 odsto, paste za zube između 10 i 15 procenata, a sapuni i tečni sapuni i za trećinu. Upoređujući cene sada i u avgustu jasno je da trgovci možda u ovom trenutku na artiklima lične kozmetike u stvari strateški privlače kupce kako bi kupovali i ostale proizvode kod njih umesto kod konkurencije.

– To su trenutno „mamac proizvodi”, jer kozmetika i higijena imaju veliku vidljivost na policama. Ako kupac vidi da je šampon baš jeftiniji, on će ući u radnju i kupiti i one proizvode koji nisu sniženi. Trgovci tako održavaju promet, jer iako je marža snižena, računaju da gubitke moraju da nadoknade na drugim kategorijama kao što su delikates, premijum artikli ili alkohol. Ako se neko pita zašto kozmetika i higijena, iz ugla trgovaca to ima logike. Tu su obrti brzi jer se ovi artikli redovno kupuju, a i velika je konkurencija brendova, pa trgovci mogu da pritisnu dobavljače da snize cene. Jeftina kozmetika je signal da se uredba poštuje iako na drugoj robi nije tako i da, na primer, meso, sirevi, kafa i dalje imaju visoke cene, jer se na njima kompenzuju gubici – objašnjava naš sagovornik iz trgovine. Otuda i utisak potrošača da su baš ovi proizvodi pojeftinili najviše – ima ih mnogo u katalozima trgovinskih lanaca, a kupci kada vide da su značajno jeftiniji imaju i opšti utisak da je sve jeftinije. Ovaj psihološki efekat ide naruku i trgovcima i državi koja time pokazuje brze efekte mera.

Iz ugla potrošača, dobro je da imaju više prostora da biraju i da u ovom trenutku kupe artikle koji odavno nisu bili jeftiniji. Trebalo bi da budu aktivniji, da više kalkulišu, na primer, i da pametnim izborom u mesecima pred nama biraju jeftiniju korpu. Uredbu mogu da iskoriste tako što će upoređivati cene kroz više lanaca, jer uz niže marže trgovci dodatne razlike prave i upoređujući se sa konkurencijom. Savet kupcima je da pazare „mamac proizvode” i čak, kako je savetovao naš sagovornik iz trgovine, naprave male zalihe tih proizvoda koji imaju duži rok trajanja, a trenutno su značajno jeftiniji. Jer, pitanje je koliko će se trgovci dugo držati tih cena.

– Trebalo bi računati na to da trgovci prave kompenzacije na skupljim proizvodima zbog čega računi neće biti smanjeni ako ne obratimo pažnju na cene delikatesa, pića, kafe, slatkiša. Znači potrebno je više aktivnog pristupa kupovini kako bi se efekti uredbe bolje osetili u korpi. Trebalo bi imati u vidu i to da će se strategija trgovaca u mesecima pred nama sigurno menjati i da se može očekivati da pomeraju zaradu na druge kategorije i da više forsiraju sopstvene brendove na kojima je i zarada veća. Kako se približava kraj godine i nazire praznična sezona, kupce očekuje sasvim sigurno i redizajn asortimana, a to može da znači i izbacivanje proizvoda sa niskom zaradom i više onih brendova koji će pristati na dodatne rabate. U svakom slučaju, kupci moraju da budu fokusirani i aktivni u obilasku trgovinskih lanaca – ističe ovaj trgovac.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik