"Spasimo voćare" – akcija kupovine lokalnih proizvoda, po poštenoj ceni, direktno od proizvođača

Bez autora
Jun 22 2025

Društvene mreže se sve više koriste za direktno povezivanje proizvođača i potrošača, kako bi se izbegli posrednici i obezbedila poštena cena proizvoda.

"Spasimo voćare" jedna je od takvih akcija, a koja za cilj ima da pomogne gazdinstvima i njihovim kupcima. Pre dve godine pokrenula ju je ekološka organizacija “Eko straža” kao odgovor na ekonomski pritisak na male proizvođače, jer dok im otkupne cene padaju, potrošači u marketima voće plaćaju i po nekoliko puta više. Treća sezona je počela pre desetak dana i već je donela odlične rezultate, kažu pokretači akcije.

Kupovina voća nije više rezervisana samo za pijacu ili prodavnicu.

Već treću sezonu maline, borovnice, breskve moguće je poručiti preko interneta i to direktno od proizvođača.

Korist od toga imaju i kupci i prodavci, a dokaz da sve funkcioniše jeste i činjenica da je kroz akciju "Spasimo voćare" prošle godine plasirano oko 50 tona voća.

"Akcija je nastala pre dve godine kada smo čuli da neka domaćinstava vade sadnice, jer im se ne isplati da se time bave zbog niske otkupne cene i nemogućnosti da voće prodaju nekom drugom osim otkupljivačima", kaže Jelena Janković Simišić, članica "Eko straže" i organizatorka akcije "Spasimo voćare".

U to vreme u javnosti se raspravljalo o drastičnoj razlici između otkupne i prodajne cene maline.

"Otkup je išao po 138 do 200 dinara, a prodaja i do 1.600 dinara po kilogramu. Osmislili smo jednostavan proces – proizvođač dostavlja voće direktno u grad, a kupci unapred dogovorenu količinu plaćaju po preuzimanju i to po ceni koja je veća od otkupne, a manja od one u marketima", dodaje.

Na ovaj način prodaje se veća količina jednom dostavom.

"Voćari unapred znaju koju količinu donose na prodaju i ovim putem dobijaju stalne mušterije", navodi Janković Simišić.

Sistem funkcioniše tako što se ponuda jednog domaćinstva na društvenim mrežama objavi dva puta. Ukoliko nema drugih gazdinstava na čekanju, objave su i češće.

"Kupci naručju preko gugl kontakt forme koju mogu naći ispod svake ponude za određeno domaćinstvo na sajtu spasimovocare.com, u viber grupi Spasimo voćare i na našoj instagram stanici @spasimovocare. Domaćinstvo im javlja nakon porudžbine tačno vreme i mesto preuzimanja", objašnjava.

Za mnoga gazdinstva akcija je predstavljala svetlo na kraju tunela

Akciji se među prvima priključilo gazdinstvo Golubović koje uzgaja borovnicu na površini od jednog hektara. Njihov zasad je, kažu, krenuo sa rodom otprilike u vreme kada je situacija sa otkupom počela da bude loša. Deo roda su, uz velike napore, prodavali noseći od vrata do vrata kupcima u Beogradu do kojih su teško dolazili. Ostatak voća predavali su otkupljivačima po veoma niskoj ceni.

"Priključili smo se akciji u momentu kada je otkupna cena borovnice bila mizernih 280 dinara po kilogramu, što nije bilo dovoljno ni za pokrivanje troškova. 'Eko straža' je prepoznala taj problem, izložila ga je na društvenim mrežama uz ideju koja je, za nas, bila svetlost u tami. Odlučili smo se da pokušamo kao jedni od pionira u ovoj akciji", objšnjavaju iz gazdinstva Golubović.

Direktno povezivanje proizvođača i potrošača, kažu, znak je da je i kod jednih i kod drugih probuđena svest da treba reagovati, a da bi se ono što nije dobro promenilo.

"Mi smo krenuli iz nužde, ali svi ti ljudi koji su došli i uzeli svoje borovnice koje su rezervisali bez izuzetka, neodgovornog odustajanja i slično su svesni da samo svi zajedno možemo napraviti akciju uspešnom. Donošenjem voća kupcima svi imamo benefit. Ljudi dobijaju voće direktno od proizvođača, sveže ubrano sa plantaže po ceni višestruko manjoj nego u velikim prodajnim lancima. A mi proizvođači imamo cenu koja je zadovoljavajuća", navode Golubovići.

Obaveze gazdinstava i kupaca

Inicijatori akcije kažu da su u toku prijave za nova poljoprivredna gazdinstva, a kako je potražnja veća nego ponuda, važno je da do svih proizvođača stigne poziv da se priključe akciji.

"Domaćinstva moraju redovno da proveravaju gugl formu i reaguju ako je naručeno više nego što mogu da isporuče. Moraju svima da odgovore. Ili da potvrde porudžbinu ili da, ako nema dovoljno robe za sve, onima koji su se poslednji javili istu otkažu kako bi znali da robu neće dobiti. Obaveze potrošača su da voće preuzmu ako su popunili formu ili ako odustanu da bar dan ranije jave domaćinstvu da ih skunu sa spiska", kaže Jelena Janković Simišić.

Voćari kažu da postupak prijavljivanja nije komplikovan, ali da komunikacija sa kupcima zahteva vreme.

"Kontaktiranje kupaca, da bi ceo proces bio odgovoran i efikasan, mora da se odradi valjano. Svakom kupcu treba javiti vreme, tačno mesto i sve ostale informacije vezane za isporuku, a to oduzima prilično vremena", objašanjavaju sa gazdinstva Golubović.

Retko se dešava, objašnjavaju, da se kupci ne pojave, a da to nisu ranije najavili.

"I u tim situacijama do sada smo uvek imali onih koji se odluče da uzmu veću količinu od naručene tako da smo se, na sreću, do sada uvek vraćali prazni kući", dodaju Golubovići.

Iskustva potrošača sa direktnom kupovinom voća od proizvođača

Glavni kanal prodaje je Viber grupa koja broji više od 10.000 ljudi.

"Za akciju 'Spasimo voćare' sam saznala preko Instagrama. Prošle godine sam bukvalno svo voće kupovala kroz ovu akciju, a to je skoro svaki ili svaki drugi vikend. Ovo je stvarno najjednostavniji vid kupovine", kaže Ljubica Lukač.

Vesna Perović, još jedna od onih koji su izabrali da na taj način dođu do svežeg voća, kaže da je za akciju čula u parkiću od žena sa decom "Prve dve godine smo nakon svake objave kupovali voće, a ove još nismo, jer su cene dvostruko veće. Nikada nismo imali nijedan problem", objašnjava Vesna Perović.

Kao i prilikom svake trgovine nesporazuma i negativnih iskustava ima, ali ona su, srećom, retka.

"Prošle godine sam na ovaj način kupovao četiri puta, a ove, do sada, jednom. Lane nam se desilo da je jedan proizvođač doneo plesnave maline, dok su borovnice bile super. I prve maline su isto bile odlične. Proizvođači su dolazili na vreme i imali dogovorene količine, sve je prošlo dobro", kaže jedan od kupaca voća preko akcije “Spasimo voćare”.

Saška Matić, koja je i ranije bila deo akcije kaže da tokom 2024. godine nije imala negativna iskustva i da je sve bilo po dogovoru.

"Ove godine se desilo da nam otkažu porudžbinu, ali nije problem, naručićemo od drugog prodavca", kaže Matić.

Učešće u akciji ni jednu stranu ne košta ni dinar

Ni prodavci, ni kupci ne plaćaju naknadu za učešće u akciji. Ukoliko gazdinstvo ne ispoštuje dogovor a ne otkaže isporuku, saradnja sa tim domaćinstvom se prekida i njegova ponuda se više ne oglašava.

Na samom startu treće sezone akcije prodato je 480 kilograma borovnice. Ideja je da se isporuke organizuju dva puta nedeljno. U proces se, osim proizvođača i zainteresovanih kupaca, mogu uključiti svi koji žele da pomognu bilo deljenjem objava, logistikom ili podrškom zajednici.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik