Srpska fabrika aviona će za potrebe investitora iz Amerike kompletno projektovati, izraditi prototip, obaviti letna ispitivanja i završiti sertifikaciju letelice u saradnji sa Direktoratom civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije
Pančevo – Do kraja ove godine, iz proizvodnih hala Fabrike aviona „Utva” u Pančevu, izaći će novi proizvod – žirokopter nove generacije, kao rezultat postignutih dogovora sa američkom kompanijom „VaultGyro”. Pančevačka fabrika aviona će za potrebe investitora kompletno projektovati, izraditi prototip, obaviti letna istitivanja i završiti setifikaciju letelice u saradnji sa Direktoratom civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije. Projekat o kom se pregovaralo duže, prema rečima novog direktora kompanije, Aleksandra Petrovića, počeo je pod okriljem i uz veliku podršku matične kuće „Jugoimport SDPR”, a kulminirao potpisivanjem direktnog ugovora.
„Za projektovanje nove letelice, kao probnu ćemo iskoristiti žirokopter koji je leteo u Americi, kako bi ispitali razne sisteme i usvojili znanja, paralelno dok razvijamo projekat. Utva ima bogato iskustvo, ali do sada nismo pravili avion sa turboprop motorom, a usvajaćemo i tehnologiju za proizvodnju lopatica rotora”, objašnjava Petrović, uz napomenu, da je novom projektu prethodila 2015. godina kada je „Jugoimport SDPR” investirao u razvoj kapaciteta fabrike za projektiovanje i proizvodnju aviona. Nakom uspešno završene serijske proizvodnje aviona „Lasta”, pančevački „vazduhoplovci” su prošle godine sertifikovali i četvorosed „Sova”, koji leti i u inostranstvu, a sada ulazi u projektovanje nove letelice koja podseća na helikopter, ali je po letnim performansama više avion.
Žirokopter, objašnjava naš sagovornik, praktično uzima pozitivne strane aviona čija je cena održavanja niža, ali nema mogućnost vertikalnog poletanja i sletanja, za šta mu je potrebna i posebna infrastruktura. S druge strane, helikopter tu mogućnost ima, ali je skup za održavanje, dok žirokopter kombinuje najbolje od obe letelice, što mu daje široku promenljivost. Projekat koji „Utva” izvodi je i konceptualan i predviđa tri osnovne i jednu dodatnu verziju letelice. Osnovna bi služila kao transportna za pilota i četiri putnika, ili tereta u zadnjem delu, druga je medicinski žirokopter, koji bi prevozio bolesnika, dva tehničara i pilota, a tu su i luks i vojna varijanta.
„Ovo je projekat sa višemilionskim početnim budžetom, ali je i razvojni. Dogovorili serijsku proizvodnju određenog broja komada ovde u fabrici, što nam srednjoročno omogućava i investicije u obnovu kapaciteta, sa čim smo već počeli, jer su u toku građevinski radovi na 10.000 kvadrata pogona. Jedan od ciljeva je i pozicioniranje unutar države, pre svega proširivanje saradnje sa našim najvažnim potencijalnim kupcem, Ministarstvom odbrane Rapublike Srbije sa kojim već sarađujemo, bilo po pitanju trenažnih aviona, bilo aviona ’Lasta’, ili neke njegove nove verzije. Takođe, novi proizvod će značiti i posao za ostale fabrike, kapilarno vezane za „Utvu” i na koncu, to što investiciona grupa iz Amerike ulaže u ovaj projekat, doprineće političko – ekonomskoj saradnji dve države”, ističe Petrović.
Malo koja zemlja u svetu, imaja vazduhoplovnu induistriju, a od Grčke do Slovenije, pančevačka „Utva”, jedina je u regionu. Aktuelni projekat je i dodata vrednost na novi „Utvin” proizvod, jer će, ističu ovde, značiti korišćenje najnaprednije tehnologije, ali i obuku, kako zaposlenih, tako i mladog vazduhoplovnog inženjerskog kadra, ali i tehničara iz tehničkih škola, kroz dualno obrazovanje. Novi direktor „Utve”, usavršavanje ističe kao motor razvoja fabrike u budućnosti uz modernizaciju Utvinog aerodoma, na dvadesetak kilometara od Beograda.
„Za nas je ovaj projekat važan, jer je put ka strategiji da se ’Utva’ razvije u centar, koji bi okupio više vazduhoplovnih aktivnosti. Ovo je, takođe, korak u dobrom pravcu da budemo prepoznati kao firma koja može da radi najsloženije i najkompleksnije projekte u vazukoplonovoj industriji, ali i da je Srbija u stanju da setrifikuje, odnosno da homologuje, jedan nov proizvod, i da to bude prepoznato svuda u svetu”, zaključuje Aleksandar Petrović, direktor Fabrike aviona „Utva” u Pančevu.