Ljeto je, turistička sezona na vrhuncu, državni proračun se puni. A onda dođu klimatski šokovi, elementarne nepogode i svi traže da država pokrije štetu…građanima, poljoprivrednicima, poplavljenima pa država dodatno troši.
Prije svih ovih nemilih događaja Vlada je tvrdila da javni dug pada, a
oporba da to nije istina nego da proračun svaki dan buja.
Krajem
prošle godine Europska komisija predstavila je prijedlog izmjena Pakta o
stabilnosti i rastu, u kojem je snažan naglasak stavljen na nužnost
postizanja održive putanje javnog duga. Što je to održiva putanja i kako
Hrvatska tom putanjom plovi, za HTV je pojasnio Frane Banić, viši stručni suradnik u Direkciji za ekonomske analize HNB-a.
- S obzirom da se u prethodne dvije godine u određenim državama
članicama EU-a omjer javnog duga i BDP-a znatno povećao, EK je u
studenom 2022. predstavila prijedlog reforme Pakta o stabilnosti i rastu
s naglaskom na izmjenu mehanizma smanjenja omjera javnog duga i BDP-a
te su odlučili da države članice EU-a moraju usmjeriti dug na održivu
putanju u srednjem roku, kako u kratkom roku ne bi došlo do nepovoljnih
učinaka na gospodarski rast i procikličan karakter fiskalne politike,
pojasnio je Banić.
Dodaje kako HNB nije zabrinut jer je prema
trenutnoj metodologiji putanja hrvatskog javnog duga padajuća već
nekoliko zadnjih godina, izuzev 2020. godine.
- U razdoblju između 2020. i 2022. godine omjer javnog duga i BDP-a je smanjen za gotovo 20 postotnih bodova, rekao je Banić.
Visok
javni dug smanjuje otpornost nacionalnoga gospodarstva i kapacitet za
vođenje protucikličke fiskalne politike. Dakle, država ima manje
fiskalnog prostora (novca) za poticanje gospodarstva, pomoć pogođenima i
sl. Kako javni dug može negativno utjecati na gospodarski rast?
-
Može djelovati negativno kroz dva kanala. Prvi se odnosi na
istiskivanje privatnog sektora s tržišta kapitala zbog povećanih potreba
za zaduživanje države i potencijalno negativnog utjecaja na rast
kamatnih stopa. Drugi kanal se odnosi na očekivanja ekonomskih
subjekata, kućanstava i poduzeća koji u tom slučaju očekuju da će se
dodatno zaduživanje države financirati povećanjem poreza što bi onda
nepovoljno djelovalo na potrošnju i investicije, otkrio je Banić.
2020.
godine javni dug Hrvatske bio je na visokih 90% BDP-a. I poništio sve
one napore za njegovo smanjivanje od 2014. do 2019. Zašto se to
dogodilo?
- Poglavito, snažne ekspanzivne fiskalne mjere na
prihodovnoj i rashodovnoj strani s ciljem suzbijanja nepovoljnih učinaka
krize uzrokovane pandemijom koronavirusa negativno su se odrazile na
razinu salda opće države, koji je također bio pod nepovoljnim utjecajem
automatskih stabilizatora, uzimajući u obzir da su prihodi izrazito
ciklički osjetljivi. To je viđeno na razini EU-a, ne isključivo na
razini Hrvatske. Također, zbog tada uvedenih strogih epidemioloških
mjera i visoke razine neizvjesnosti došlo je do pada gospodarske
aktivnosti i onda je to sve rezultiralo manjkom od oko nešto više od 7
posto BDP-a, što je rezultiralo porastom omjera javnog duga i BDP-a,
rekao je Banić.
Snažnim oporavkom gospodarske aktivnosti i postepenim iščezavanjem protupandemijskih fiskalnih mjera došlo je do omjera javnog duga i BDP-a po znatno nižim razinama. U konačnici, u razdoblju od 2020. do 2022. došlo je do pada tog omjera za oko 20 postotnih bodova što je među većim padovima na razini EU-a.