Uvoz sladoleda cvjeta, izvoz zanemarljiv

Bez autora
Jul 22 2025

Iako je izvoz sladoleda iz BiH u blagom porastu u odnosu na isti period lani, uvoz je u prvih šest mjeseci ove godine dostigao čak 30,79 miliona maraka, što višestruko nadmašuje plasman na strana tržišta.

Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje (UIO), od januara do kraja juna ove godine u BiH je uvezeno 4,66 miliona kilograma sladoleda u vrijednosti od 30,79 miliona maraka. U istom periodu lani uvezeno je 4,36 miliona kilograma ovih proizvoda, za šta je izdvojeno 26,91 milion maraka. S druge strane, izvoz sladoleda ove godine dostigao je 543.266 kilograma, čija je vrijednost 3,05 miliona KM, što je značajan rast u odnosu na prošlu godinu kada je izvezeno 233.817 kilograma vrijednosti 1,13 miliona KM.

- Najviše sladoleda ove godine u BiH je stiglo iz Srbije i Hrvatske, zatim  Poljske i Italije. Istovremeno najviše sladoleda proizvedenog u BiH plasirano je na tržište Srbije, Hrvatske, Sjeverne Makedonije, Slovenije i Albanije - stoji među podacima UIO.

Načelnica Odjeljenja za prehrambenu industriju u Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede RS Brankica Tomaš istakla je za "Glas" da je ove godine potražnja za sladoledom znatno veća, što je direktna posljedica izrazito visokih ljetnih temperatura.

- Jun je bio najtopliji u posljednjih 50 godina, što se svakako odrazilo na navike potrošača, pa je samim tim i potražnja za sladoledom povećana - navela je Tomaševa.

Dodala je da su pojedini trgovački lanci počeli da na tržište plasiraju sladolede pod sopstvenom robnom markom, koji se proizvode u inostranstvu, što je dodatno uticalo na povećanje uvoza ovog proizvoda.

- Kada je riječ o domaćoj industrijskoj proizvodnji sladoleda, ona gotovo da ne postoji. U Centralni registar objekata koji posluju sa hranom upisano je devet proizvođača sladoleda, uglavnom zanatskog tipa, koji sladoled proizvode u okviru svojih slastičarni i prodaju ga u vlastitim objektima - pojasnila je Tomaševa.

Vlasnik kompanije "Krajinaklas", u sklopu koje posluje i slastičarna "Manja", Saša Trivić ističe da je ulazak u industrijsku proizvodnju sladoleda izuzetno zahtjevan i skup proces.

- Zbog toga nisam ni pokušavao da širim proizvodnju u pravcu industrijskog sladoleda koji bi se mogao prodavati u trgovinama - kaže Trivić.

Dodao je da je to ozbiljan posao koji zahtijeva velika ulaganja, a kupovina mašina bi bila samo početak.

- Pored opreme, potrebni su i specijalizovani kamioni za distribuciju, rashladne vitrine, logistika, kao i ugovori sa trgovcima. Teško je probiti se na tržište, a bez ozbiljnog kapitala, gotovo nemoguće - pojašnjava on.

Trivić ističe da su mnogi koji su pokušali da se bave industrijskom proizvodnjom sladoleda u Srpskoj odustali.

- Većina je stavila "ključ u bravu" ili ih je preuzeo neko snažniji. To je prostor koji kontrolišu veliki igrači. Ako osjete konkurenciju, brzo je eliminišu. U toj priči se vrte milioni - naglasio je Trivić.

On napominje da je sladoled koji proizvodi "Manja" sasvim drugačiji od onog industrijskog koji se nalazi u marketima.

- Naš sladoled ima manje vazduha, oko 20 odsto, dok ga u industrijskom ima i do 50 odsto. Razlika se odmah osjeti. Ove godine je potražnja posebno velika. Prodaja je skočila za oko 15 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Osim za potrebe naše slastičarne, dio proizvodnje ide i za potrebe Udruženja "Horeka" - istakao je Trivić.

Jedan od rijetkih koji se ipak odlučio na takav korak je Zlatko Oršolić, vlasnik šamačkog preduzeća "Yimor", koji je sa industrijskom proizvodnjom sladoleda počeo u januaru prošle godine.

- Trenutno smo jedini proizvođač industrijskog sladoleda u BiH. Naši proizvodi se već nalaze širom regiona, a ove godine prvi put smo počeli i sa izvozom u Sloveniju i Albaniju. Posao nije nimalo lak, ali uspijevamo da se probijemo na nova tržišta - ističe Oršolić.

Kako kaže, za sada proizvode porodična pakovanja, a do kraja godine planiraju proširenje ponude na sladoled na štapiću.

- Očekujemo da ćemo ove godine udvostručiti izvoz u odnosu na lani, mada na domaćem tržištu i dalje teško ostvarujemo saradnju s velikim trgovačkim lancima - rekao je Oršolić.

Podrška

Brankica Tomaš ističe da, kad je u pitanju proizvodnja sladoleda, postoji mogućnost dobijanja podsticaja za nabavku tehnološke opreme u okviru kapitalnih investicija u poljoprivredi.

- Podrška je predviđena i za uvođenje standarda kvaliteta i bezbjednosti hrane, kao i za brendiranje proizvoda namijenjenih tržištu - kazala je Tomaševa.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik