Stroga pravila, čija je primjena počele juče na granicama sa Evropskom unijom (EU), onemogućiće vozačima iz trećih zemalja da slobodno voze unutar Šengen zone.
Period od četiri mjeseca, koji je ostavljen kao prelazni rok, u suštini predstavlja vrijeme za likvidaciju nezavisnog drumskog transporta na Balkanu.
Poruka je to domaćih prevoznika uoči primjene novog sistema ulaska u Evropsku uniju (ESS), a koje vodi ka rigoroznijoj primjeni pravila prema kojem prevoznici iz BiH i regiona na prostoru EU mogu provesti 90 dana u periodu od šest mjeseci.
Glavni koordinator Konzorcijuma logističara BiH Velibor Peulić navodi da je u nedjelju počelo spuštanje "čelične zavjese" ne iz ideoloških, već iz ekonomskih razloga, odnosno s ciljem eliminacije konkurentnog transportnog sektora van EU.
Navodi da sve zemlje regiona moraju nastupiti jedinstveno, sa jasno definisanim zahtjevom za izuzeće vozača kamiona iz rigoroznih pravila.- Bez tog koraka 2026. godina će označiti kraj nezavisne transportne industrije na Balkanu. Vrijeme više nije saveznik - Evropska unija štiti interese svojih prevoznika, i to je njeno pravo, ali sporazumi koje smo potpisali - AETR i Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju (SSP) - postaju mrtvo slovo na papiru ako se krše kada su u pitanju naša prava - kazao je "Glasu Srpske" Peulić.
Navodi i da vremena više nema te da ne traže krivce, jer je, kako kaže, sada očigledno da BiH nije imala strategiju razvoja drumskog transporta, niti je pokazala sposobnost da zaštiti sopstvene operatere.
- Da li smo imali kredibiliteta ili ne - više nije bitno. Činjenica je da Evropi trenutno nedostaje oko 500.000 profesionalnih vozača, i to baš u trenutku kada se našoj industriji postavljaju administrativne barijere - navodi Peulić.
Zemlje sa Balkana, naglašava on, nisu iskoristile priliku da usaglase zajednički stav.
- Besmisleno je više govoriti o tome koliko smo sami sebi nanijeli štetu - jer i dalje mislimo lokalno, dok problem zahtijeva regionalni i evropski pristup - navodi Peulić.
Prve posljedice svega, kaže on, su već evidentne jer se nastavlja migracija kapitala i vozila ka Sloveniji i Hrvatskoj.
- Drugi scenario, optimističniji, podrazumijeva da finansijski pokazatelji i tržišni pritisci u prvim mjesecima primjene novih pravila natjeraju kreatore politike na preispitivanje i izmjenu odluka. Ali za to će biti potreban jedinstven stav svih država zapadnog Balkana i snažan institucionalni odgovor. Jer ako sada ne govorimo jednim glasom, uskoro više nećemo imati glas - zaključio je Peulić.
Prevoznici navode i da će nova pravila dovesti do još dužeg čekanja na granicama, ali da bi i to nekako prebrodili samo da ne moraju da se drže pravila 90/180 koje vode ka prekršajima, kažnjavanju, ali i zatvaranju domaćih prevoznika.
Otisci prstiju i fotografisanje
Za putnike iz 59 zemalja, među kojima je i BiH, od juče je za putovanja u većinu zemalja EU počela primjena elektronskog sistema kontrole ulaska i izlaska, što podrazumijeva obavezno davanje biometrijskih podataka (otisci četiri prsta i fotografija). Prema pravilima sistema EES, svim putnicima iz trećih zemalja će se prilikom prvog ulaska u 29 evropskih zemalja (25 članica EU, uz Švajcarsku, Norvešku, Lihtenštajn i Island) elektronski prikupljati biometrijski podaci, odnosno otisci četiri prsta i fotografija. Biće evidentirani i datumi ulaska i izlaska, čime će biti zamijenjeno dosadašnje pečatiranje pasoša.