Izgrađene autoceste u koncesiju, a žele se zadužiti za gradnju novih

Bez autora
Aug 06 2012

Nova tvrtka, nastala izdvajanjem održavanja i naplate cestarine iz Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka – Zagreb, počet će poslovati od 1. siječnja 2013. godine. Imat će 3000 zaposlenih, a njihov broj bi se do 2015. godine trebao smanjiti na 2722. To je dio programa restrukturiranja HAC-a i ARZ-a koji je jučer predstavljen u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture, a prema riječima ministra Siniše Hajdaša Dončića, ukupne uštede u te dvije tvrtke iznosit će oko 300 milijuna kuna. Nova tvrtka za naplatu cestarine i održavanje sklopit će zatim ugovore s HAC-om i ARZ-om za obavljanje tih poslova, a predviđena je i privatizacija te tvrtke u kojoj će i radnici moći biti suvlasnici. A nakon što se iz njih izdvoje naplata cestarine i održavanje, u HAC-u će ostati raditi oko 200 ljudi, a u ARZ-u 172...

Izgrađene autoceste u koncesiju, a žele se zadužiti za gradnju novihNova tvrtka, nastala izdvajanjem održavanja i naplate cestarine iz Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka – Zagreb, počet će poslovati od 1. siječnja 2013. godine. Imat će 3000 zaposlenih, a njihov broj bi se do 2015. godine trebao smanjiti na 2722. To je dio programa restrukturiranja HAC-a i ARZ-a koji je jučer predstavljen u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture, a prema riječima ministra Siniše Hajdaša Dončića, ukupne uštede u te dvije tvrtke iznosit će oko 300 milijuna kuna.

Nova tvrtka za naplatu cestarine i održavanje sklopit će zatim ugovore s HAC-om i ARZ-om za obavljanje tih poslova, a predviđena je i privatizacija te tvrtke u kojoj će i radnici moći biti suvlasnici. A nakon što se iz njih izdvoje naplata cestarine i održavanje, u HAC-u će ostati raditi oko 200 ljudi, a u ARZ-u 172.

No ostalo je nejasno što će svi ti ljudi u tim tvrtkama raditi, pogotovo u ARZ-u koji pod sobom ima samo 180 kilometara autocesta, dok je pod HAC-om 868. To je dio nejasnoća u predstavljenim programima restrukturiranja u kojima ima puno otvorenih stavki i nedorečenosti, pa i krivih podataka. Tako je, primjerice, predsjednik uprave ARZ-a Željko Denona, kojem tvrtka plaća najam audija 6 od rent-a-car agencije 10.600 kuna mjesečno, u svojoj prezentaciji programa restrukturiranja ARZ-a naveo da je tvrtka završila 2011. godinu s gubitkom od 67,3 milijuna kuna iako je stvaran i službeni gubitak ARZ-a za tu godinu čak 370 milijuna kuna. Denona je tu razliku opravdao rekavši da je riječ o virtualnom novcu!?

Paralelno pak s formiranjem nove tvrtke za naplatu cestarine i održavanje, Vlada je krenula u izbor konzultanta koji bi pronašao koncesionara za autoceste u nadležnosti ARZ-a i HAC-a. Ministar Hajdaš Dončić kaže da se u davanje autocesta u koncesiju neće ići ispod cijene od 2,7 do tri milijarde eura.

– Ako monetizacijom autocesta dobijemo zadovoljavajući iznos, onda Vlada može smanjiti javni dug 14 do 15 posto – kazao je Hajdaš Dončić dodajući da restrukturiranje HAC-a i ARZ-a ide s monetizacijom, odnosno davanjem autocesta u koncesiju, ili bez nje.

Fondovi EU

A jedan od uvjeta pak za potencijalnog koncesionara bit će da nema povišenja cijena cestarine, kako reče ministar, neće biti manipulacije cestarinom, nego će se njena cijena samo usklađivati s inflacijom. No dok se s jedne strane kuju planovi o davanju već izgrađenih autocesta u koncesiju, pravdajući to i visokim zaduženjem HAC-a i ARZ-a koji su ih gradili, s druge strane u Ministarstvu i HAC-u razmišljaju i o novim zaduženjima za gradnju autoceste Žuta Lokva – Rijeka i zagrebačke obilaznice te za dovršetak koridora 5C.

Ti projekti su, kazao je predsjednik uprave HAC-a Dražen Guštin, vrijedni oko 17 milijardi kuna, a moguće ih je sa 40-postotnim iznosom financirati iz fondova EU, dok bi se ostatak, oko 10 milijardi kuna, mogao osigurati kreditom!

No ipak postoji mogućnost da se i te, neizgrađene autoceste, daju u koncesiju. A to bi bio puno suvisliji potez.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik