Koncesija: Autoceste žele strani mirovinski fondovi

Bez autora
Oct 17 2012

Na natječaj za savjetnika za davanje hrvatskih autoceste u koncesiju, koji je 5. rujna raspisalo Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture, stiglo je ukupno osam ponuda koje su jučer javno otvorene. Među kandidatima za savjetnika i renomirane su svjetske i domaće banke, investicijske i konzultantske kuće te odvjetnička društva poput Goldman Sachsa, JP Morgana, Macquariea. Oni za svoje usluge savjetovanja traže između 50,8 milijuna kuna i 86,2 milijuna kuna (s PDV-om). A u natječajnoj je dokumentaciji kao procijenjena vrijednost usluge bio naveden iznos od 80 milijuna kuna, ali bez PDV-a. No iznosi ponuda neće biti jedini kriteriji kod odlučivanja tko će biti savjetnik za monetizaciju autocesta nego odluka će biti donesena po kriteriju ekonomski najpovoljnije ponude. Povjerenstvo pak ima rok od 45 dana za analizu i ocjenu pristiglih ponuda, a onda će odluku o izboru savjetnika donijeti ministar Siniša Hajdaš Dončić.

Koncesija: Autoceste žele strani mirovinski fondoviNa natječaj za savjetnika za davanje hrvatskih autoceste u koncesiju, koji je 5. rujna raspisalo Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture, stiglo je ukupno osam ponuda koje su jučer javno otvorene.

Među kandidatima za savjetnika i renomirane su svjetske i domaće banke, investicijske i konzultantske kuće te odvjetnička društva poput Goldman Sachsa, JP Morgana, Macquariea.... Oni za svoje usluge savjetovanja traže između 50,8 milijuna kuna i 86,2 milijuna kuna (s PDV-om).

Odlučuje Hajdaš Dončić

A u natječajnoj je dokumentaciji kao procijenjena vrijednost usluge bio naveden iznos od 80 milijuna kuna, ali bez PDV-a. No iznosi ponuda neće biti jedini kriteriji kod odlučivanja tko će biti savjetnik za monetizaciju autocesta nego, kako je to rekla predsjednica Povjerenstva Marija Hrebac, odluka će biti donesena po kriteriju ekonomski najpovoljnije ponude. Povjerenstvo pak ima rok od 45 dana za analizu i ocjenu pristiglih ponuda, a onda će odluku o izboru savjetnika donijeti ministar Siniša Hajdaš Dončić.

Vlada očekuje da će savjetnici za davanje autocesta u koncesiju do rujna sljedeće godine pronaći model i potencijalnog koncesionara koji bi za 30-godišnji najam autocesta kojima sada upravljaju Hrvatske autoceste i Autocesta Rijeka – Zagreb, odjednom platio između 2,5 i tri milijarde eura.

Time se planira otplatiti dio duga koji su nakupili HAC i ARZ, a koji iznosi oko 4 milijarde eura. U koncesiju bi se dale već sagrađene autoceste Zagreb – Split – Ravča, Zagreb – Goričan, Bregana – Zagreb – Lipovac te Zagreb – Rijeka i Rupa Rijeka, dok smjerovi prema Sisku, Pločama i na koridoru 5C ne idu u koncesiju jer još nisu dovršeni. U smjerove koji će biti dani u koncesiju, ako se za to nađe ulagač, uložena je dosad ukupno 41 milijarda kuna. Potencijalni savjetnici s kojima smo razgovarali kazali su da postoji interes stranih investitora za uzimanje hrvatskih autocesta pod koncesiju. No oni smatraju da je realno očekivati najviše 2,5 milijarde eura. Prema njihovim riječima, najviše interesa imaju u tome strani mirovinski fondovi kojima bi 30-godišnja koncesija nad autocestama značila stalne godišnje visoke prinose.

A među ponuditeljima za savjetnike za davanje autocesta u koncesiju su i banke, kod kojih su se dosad ARZ i HAC zaduživali po prilično visokim kamatama, poput Zagrebačke banke i Este banke, ali i JP Morgana, koji im je davao kredite s kamatom od čak 9,3 posto.

Svjedok u slučaju Pukanić

A na otvaranju ponuda bio je i kontroverzni crnogorski poduzetnik Ratko Knežević, poznat kao svjedok u procesu za ubojstvo Ive Pukanića, za što je optužio crnogorskog premijera Milu Đukanovića i Stanka Subotića Canu. Knežević radi za Macquarie, koji je već prije iskazao interes za koncesije hrvatskih autocesta.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik