Hrvatska se željeznica trenutno obnavlja u sklopu projekata vrijednih 1,7 milijardu eura, a uskoro stižu i nove milijarde ulaganja, a do 2032. na tračnicama bi moglo prometovati i 130 novih vlakova, istaknuto je u ponedjeljak, tijekom konferencije Večernjeg lista i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture "Povezana Hrvatska: modernizacija željeznica".
Državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Žarko Tušek
kazao je da je u ovom trenutku u aktivno projekata u vrijednosti 1,7
milijardi eura za revitalizaciju željeznice, a da će se do 2031. godine
uložiti novih šest milijardi eura, odnosno onoliko koliko će biti
potrebno da se željeznica dovede do stupnja razvijenosti kao kod
zapadnih susjeda.
- Svjesni smo činjenice da je to veliki izazov,
da se radi o projektima kakvih u Hrvatskoj, ni u financijskom ni u
tehničkom smislu, nije bilo. Ponosni smo na sve napore koje činimo kao
resorno ministarstvo zajedno s našim upravama HŽ Infrastrukturom, HŽ
Putničkim prijevozom, HŽ Cargom i pripadajućim društvima kako bi se ti
projekti dinamizirali i kako bi se željeznica što prije stavila na one
pozicije koje zaslužuje u smislu razvoja Hrvatske kao ekonomije, našeg
putničkog prijevoza, gospodarskog prijevoza, socijalne i ekološke
održivosti, svega onoga što željeznica u modernom smislu mora danas
predstavljati, rekao je Tušek.
Naglasio je kako je željeznica i
europska fokus tema te da zbog nje Europska komisija kroz niz
operativnih programa odvaja velika sredstva za razvoj željezničke
infrastrukture. Hrvatska je na to, istaknuo je, dodala nacionalna
sredstva, plus zajam EIB-a vrijedan gotovo milijardu eura. Naglasio je i
da su u pripremi neki novi fondovi, odnosno novi mehanizmi kako bi se
dodatno potencirao razvoj novih koridora, željezničke infrastrukture i
nabave novih vlakova.
Svjestan je problema koje revitalizacija željeznice donosi u svakodnevnom životu te je zahvalio razumijevanju građanima, gospodarstvenicima, prijevoznicima, brodarima i svima ostalima koji su vezani uz željeznicu.
Za 10 godina modernizirat će se polovina željezničke mreže
Predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture Ivan Kršić
naglasio je da je HŽ Infrastruktura prije nekoliko godina započela
veliki investicijski ciklus, dodavši kako trenutno imaju preko milijardu
eura radova u izvođenju, dok je u pripremi za sljedećih deset godina
šest milijardi eura projekata.
- Kroz deset godina ćemo
rekonstruirati i modernizirati oko tisuću kilometara pruga, što je
otprilike polovina mreže, rekao je Kršić, podsjetivši da godinama nije
ulagano u željezničku infrastrukturu, uz ostalo i zbog izgradnje
autocesta. "Država nije mogla financirati sve to skupa, a sada je na red
došla željeznica, naglasio je Kršić.
Predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić ističe
da za vrijeme velikih infrastrukturnih radova HŽ Putnički prijevoz ima
dva izazova - organiziranje prometa za vrijeme radova i nabavu novih
vlakova.
- HŽ Putnički prijevoz će u svojoj floti do kraja godine
imati 70 novih vlakova, što je nešto više od 50 posto prometne flote, a
u idućem razdoblju ćemo potpisati novi ugovor za nabavu 13 novih
vlakova, rekao je Ukić. Od tih 13 novih vlakova pet su elektordizelski
vlakovi koji su predviđeni za daljinski promet, te po četiri baterijska i
elektorbaterijska vlaka. Baterijski vlakovi su za istarske i
dalmatinske pruge, a elektrobaterijski za kontinentalni dio države.
Ukić
je naglasio i da je cilj da se do 2032. godine potpuno obnovi flota
putničkog prijevoza, što bi značilo da će operativna flota imati oko 130
novih vlakova.