
Direktor francuskog "Šnajder elektrika" za Srbiju i Crnu Goru Miloš Vuksanović kaže za RTS da su digitalizacija, automatizacija i veštačka inteligencija postale srce i mozak jednog energetskog sistema.
Skladišta su postala trend, a softveri se koriste da bi odlučivali umesto operatera kada i gde trošite, a kada skladištite energiju. Data centri su potrošači koje u narednim godinama vide kao one koji će imati najveći rast potrošnje, ističe Vuksanović.
Energetski sistem prolazi kroz velike promene – od novih izvora energije do načina korišćenja. Nekada je najveći pik potrošnje električne energije bio zimi, ali zbog klimatskih promena, digitalizacije i geopolitičkih kriza, taj pik je sada sve češći leti. To utiče i na cene struje i otvara prostor za pametno upravljanje potrošnjom.
Direktor francuskog "Šnajder elektrika" za Srbiju i Crnu Goru Miloš Vuksanović kaže da su klimatske promene jedan od faktora zbog kojih pik potrošnje nije više zimi.
"Mnogo je izazovniji period leta, gde je zbog našeg komfora potrebno što više hlađenja. Takođe i sve veći uticaj uređaja koji umesto fosilnih goriva koriste električnu energiju kao što su električna vozila, pumpe i svi ostali elektrouređaji koji podižu potrošnju električne energije", objasnio je Vuksanović.
Ništa bez digitalnog dela
Istakao je da je neminovnost da danas svaka velika investicija ima neki digitalni deo.
"Na delu potrošnje imamo data centre koji su ogroman potrošač energije. Celokupan sistem se mora menjati sve više u obnovljiv izvor energije, ali moramo voditi računa i o uštedama električne energije", rekao je Vuksanović.
Naveo je da je energetska nestabilnost postala nova normalnost.
"Sve više tokom dana vidimo da je cena negativna, to otvara novu dimenziju poslovanja firmi, gde oni koji se adekvatno adaptiraju mogu i da profitiraju. Za to je potrebno više softvera koji će upravljati električnom energijom, ali i baterijskih modula za skladištenje energije", objašnjava Vuksanović.
Softveri odlučuju umesto operatera
Kako kaže, skladišta su postala trend, a softveri kojima se oni bave, koriste se da bi odlučivali umesto operatera kada i gde trošite, a kada skladištite energiju.
"Digitalizacija, automatizacija i veštačka inteligencija nisu samo nadogradnja, nego postaju srce i mozak jednog energetskog sistema", istakao je Vuksanović.
Budućnost je postala realnost
Naveo je da veštačku inteligenciju sve više koriste za prediktivne analize i pokupljene informacije koje imaju, i one koje dobijaju sa senzora, a koje mogu da iskoriste da odluče kada će i kako će koristiti energiju.
"To nije samo budućnost, to je i realnost. Mi već primenjujemo i gradimo u našem razvojnom centru u Novom Sadu. Koriste se za upravljanje u elektrodistributivnim preduzećima širom sveta", objašnjava Vuksanović.
Najveći rast potrošnje u data centrima
Kako kaže, data centri su potrošači koje u narednim godinama vide kao one koji će imati najveći rast potrošnje.
"Želimo da ih ubacimo u sistem kao novi energetski sistem koji proizvodi i štedi energiju, ali ima i mogućnost da tu energiju vraća u mrežu. Sve više imate data centara koji na svoje krovove stavljaju solarne panele", navodi Vuksanović.
Miloš Vuksanović ističe da Srbija ide dobrim putem.
"Neki od tih sistema su već implementirani u našem razvojnom centru u Novom Sadu, a takođe sa nacionalnim Data centrom u Kragujevcu imamo ozbiljne planove", kaže Vuksanović.
Rešavanje izazova u danu
Navodi da njihov razvojni centar izazove rešava na dnevnom nivou.
"Oni upravljaju sa elektrodistrubitivnim preduzećima širom sveta, tako da to nije ništa nepoznato za nas. Novina koja se nameće je prediktivno održavanje i da se što više informacija prikuplja, da se na osnovu toga donose informacije i da se obezbedi da sistem bude pouzdan, efikasan i stabilan", objasnio je Vuksanović.
Naglašava da je prilagodljivost najvažnija karakteristika svih velikih kompanija.
"Danas u moru inovacija, najbitnije je da selektujete onu pravu koja može da bude primljena kod vas u sisteme i da donese najbolje rezultate. To se najčešće radi kroz pilot-projekte", rekao je Vuksanović.
Kako kaže, oni svojim klijentima uspešno pružaju brzinu koja je jedna od ključnih stvari.
"Tehnologija je ta koja donosi inovacije. Ono što mi volimo da kažemo jeste da su ljudi ti koji prave razliku. Vidim da će se veštačka inteligencija i sve to što mi koristimo iskoristiti za to da neke regularne dnevne rutine mogu da rade umesto ljudi, ali da će ljudi biti ti koji će praviti razliku", zaključio je Vuksanović.