Jat Airways proslavio rođendan

Bez autora
Jun 17 2013

Jat Airways danas navršava 86 godina postojanja. Godišnjica srpske nacionalne aviokompanije i 86 godina od osnivanja prvog srpskog Društva za vazdušni saopbraćaj “Aeroput”, čiju tradiciju nastavlja Jat Airways, obeležena je u subotu, 15. juna, izvođenjem kultne predstave “Tesla ili prilagođavanje anđela”, koktelom i druženjem u Narodnom pozorištu u Beogradu, uz prisustvo menadžmenta i zaposlenih u Jatu, brojnih gostiju, državnih i vazduhoplovnih zvaničnika, poslovnih partnera i medija. Nacionalna aviokompanija Jat Airways nastavlja tradiciju Aeroputa, koji je zvanično formiran 17. juna 1927. godine, što ga ubraja među dvadesetak najstarijih vazduhoplovnih kompanija u svetu. Srpsko vazduhoplovstvo ove godine obeležava nekoliko veoma važnih jubileja. Pre stotinu godina, samo deset godina posle prvog leta braće Rajt, Kraljevina Srbija je 18. februara 1913, kao peta po redu država na svetu, donela prvi zakonski akt iz oblasti nacionalnog i međunarodnog vazduhoplovnog prava - “Uredbu o saobraćaju spravama, koje se kreću po vazduhu”.

Jat Airways proslavio rođendanJat Airways danas navršava 86 godina postojanja.

Godišnjica srpske nacionalne aviokompanije i 86 godina od osnivanja prvog srpskog Društva za vazdušni saopbraćaj “Aeroput”, čiju tradiciju nastavlja Jat Airways, obeležena je u subotu, 15. juna, izvođenjem kultne predstave “Tesla ili prilagođavanje anđela”, koktelom i druženjem u Narodnom pozorištu u Beogradu, uz prisustvo menadžmenta i zaposlenih u Jatu, brojnih gostiju, državnih i vazduhoplovnih zvaničnika, poslovnih partnera i medija.

Nacionalna aviokompanija Jat Airways nastavlja tradiciju Aeroputa, koji je zvanično formiran 17. juna 1927. godine, što ga ubraja među dvadesetak najstarijih vazduhoplovnih kompanija u svetu.

Srpsko vazduhoplovstvo ove godine obeležava nekoliko veoma važnih jubileja. Pre stotinu godina, samo deset godina posle prvog leta braće Rajt, Kraljevina Srbija je 18. februara 1913, kao peta po redu država na svetu, donela prvi zakonski akt iz oblasti nacionalnog i međunarodnog vazduhoplovnog prava - “Uredbu o saobraćaju spravama, koje se kreću po vazduhu”. Odmah nakon završetka Prvog svetskog rata, takođe među prvima u svetu, u oktobru 1918, u tadašnjoj Kraljevini SHS uveden je vojni poštanski saobraćaj, preteča civilnog vazdušnog saobraćaja. Pre devedeset godina, 25. marta 1923, Kraljevina SHS uključena je u sistem evropskog vazdušnog saobraćaja. Iste godine, u Novom Sadu, proizveden je prvi avion u tadašnjoj državi i počela je gradnji aerodrome u na Bežaniji u Beogradu.

Za petnaestak godina, koliko je postojao Aeropt, ovo društvo je vazdušnim linijama povezalo sve krajeve predratne Jugoslavije i sa najvećim centrima u okruženju, omogućavajući još tada da se iz naše zemlje u bilo koji deo Evrope moglo da stigne za jedan dan, tako da se može reći da je Aeroput uveo Kraljevinu Jugoslaviju u Evropu.

Ovu misiju nastavio je i Jugoslovenski aerotransport, u koji su prilikom osnivanja prešli i piloti i mehaničari predratnog Aeroputa.

Na bazi tržišnog ali i političkog potencijala prethodne države, za tridesetak godina intenzivnog razvoja, Jat je izrasato u veliki, zaokruženi sistem. Razvijao je flotu za sve vidove saobraćaja - redovni, čarter i robni. Ove godine navršava se pedeset godina od uvođenja u saobraćaj prvog mlaznog aviona “karavele”, koju je Jat nabavio među prvima u Evropi, i koji je bio najvaniji oslonac na osvajanje evropskog i meiteransog tržišta. Takođe, navršava se trideset pet godina od uvođenja prvog širokotrupnog aviona, DC-10, kojim je Jat definitivno osvojio ceo svet. Uporedo sa najmodernijom flotom, Jat je razvijao i jačao sopstvenu tehničku bazu za održavaje velikih i poslovnih aviona. Imao je sopstvenog tur-operatora, svoj ketering, službu za prihvat i otpremu putnika, autobuski prevoz na svim jugoslovenskim aerodromima. Ulagao je u školovanje letačkog, tehničkog i komercijalnog osoblja u sopstvenoj svetski priznatoj školi. Imao je sopstvenu poljoprivrednu avijaciju, sopstvene hotele u Beogradu, na Kopaoniku, u Puli… U sastavu JAT-a bila su i dva aerodroma u Crnoj Gori - u Podgorici i Tivtu. Početkom devedesetih godna 20. veka zapošljavao je preko deset i po hiljada radnika.

Među 112 aviokompanija koje su bile članice IATA, JAT je 1986. obavljajući saobraćaj flotom od 36 aviona – pet DC-10, dva B-707, devet DC-9, osam B-727, devet B-737-300 i tri ATR-42 – po broju prevezenih putnika izbio na deseto mesto u Evropi i trideset prvo u svetu. Ostala je upamćena rekordna 1987. godina, u kojoj je prevezao 4.531.000 putnika i više od 40 hiljada tona robe.

Jat je 1990, poslednje godine u stabilnim uslovima poslovanja, obavljao saobraćaj preko 19 domaćih aerodroma. Istovremeno, sa 328 linija, od čega 256 međunarodnih, povezivao je Jugoslaviju sa 61 svetskom metropolom, na pet kontinenata. Sa beogradskog aerodrom, najveće vazduhoplovne luke na Balkanu, pre blokade Jat je imao 144 letova nedeljno.

“Nestankom prethodne države nestao je taj i takav Jat. Kao i država, prošao je teška vremena, dva prekida saobraćaja, sankcije, ekonomsku krizu. I dok je većina velikih predratnih državnih preduzeća nestalo, Jat je opstao. Iako u velim problemima, velim iskušenjima i udarima sa svih strana, opstao je zahvaljujući onome na čemu se sve ovo vreme zasnivala njegova snaga. A to su, pre svega tržište, odnosno putnici, koji su vezani za nacionalnu kompaniju i koji su joj uprkos svemu bili odani i ostali verni. I ljudi, zaposleni u Jatu, koji su i u svim kriznim trenucima imali snage, znanja i upornosti da pronađu rešenje i nastave razvoj. Zato vam poklanjamo večeras predstavu “Tesla ili prilagođavanje anđela”. Ovom predstavom poklanjamo vam simboliku, poklanjamo vam viziju i saopštavamo nameru da dugo postojimo u ovom trećem, od Nikole Tesle izmišljenom, milenijumu”, istakao je u svom govoru povodom Dana Jata v.d. generalnog direktora Jat Airwaysa Velibor Vukašinović.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik