“Jat” preleće kod partnera

Bez autora
Apr 08 2010

Vlada Srbije će na sednici u četvrtak razmotriti zaključak kojim se, zapravo, otvara proces privatizacije “Jat ervejza”. Kabinet predsednika Vlade pripremio je dokument kojim se sprema teren za raspisivanje tendera za strateškog partnera srpskog nacionalnog avioprevoznika. Zaključak je dat na mišljenje nadležnim ministarstvima i on će se, ukoliko njihovi stavovi stignu na vreme, naći na današnjoj sednici. Ovaj dokument, zapravo, predviđa da Vlada Srbije osniva novo preduzeće za obavljanje poslova avio-saobraćaja. U novom preduzeću, koje će se, verovatno, zvati “Jat er”, iz postojećeg “Jat ervejza” prenose se samo postojeće linije nacionalnog avioprevoznika. U “Jat ervejzu” ostaju zaposleni koje će određenom dinamikom nova firma preuzimati u skladu sa svojim potrebama. Oni koji su višak biće isplaćeni u skladu sa socijalnim programom koji će biti pripremljen.

“Jat” preleće kod partneraVlada Srbije će, kako saznaju “Novosti”, na sednici u četvrtak razmotriti zaključak kojim se, zapravo, otvara proces privatizacije “Jat ervejza”.

- Kabinet predsednika Vlade pripremio je dokument kojim se sprema teren za raspisivanje tendera za strateškog partnera srpskog nacionalnog avioprevoznika. Zaključak je dat na mišljenje nadležnim ministarstvima i on će se, ukoliko njihovi stavovi stignu na vreme, naći na današnjoj sednici - rečeno je za “Novosti” u Vladi Srbije.

Ovaj dokument, zapravo, predviđa da Vlada Srbije osniva novo preduzeće za obavljanje poslova avio-saobraćaja.

- U novom preduzeću, koje će se, verovatno, zvati “Jat er”, iz postojećeg “Jat ervejza” prenose se samo postojeće linije nacionalnog avioprevoznika - kaže izvor “Novosti” u Vladi.

- U “Jat ervejzu” ostaju zaposleni koje će određenom dinamikom nova firma preuzimati u skladu sa svojim potrebama. Oni koji su višak biće isplaćeni u skladu sa socijalnim programom koji će biti pripremljen.

“Stari” “Jat” zadržaće dugove, ali i kompletnu imovinu iz koje će se nadomestiti gubici.

Zaključkom Vlade Srbije je, kako nam je potvrđeno, predviđeno i angažovanje privatizacionog savetnika koji bi trebalo da utvrdi koliko zapravo koštaju vazdušne operacije srpskog nacionalnog avioprevoznika, odnosno koja je najniža cena po kojoj strateški partner može da kupi većinski paket nove firme koja će se u Srbiji baviti avioprevozom. Kako su predstavnici Vlade ranije govorili, ambicija države je da strateški partner bude taj koji će obnoviti nacionalnu flotu, i to sa deset novih aviona. Za ovo je, prema aktuelnim cenama, potrebno od 250 do 350 miliona evra.

“Jat ervejz” trenutno ima 1.230 zaposlenih, što predstavlja značajno smanjenje u odnosu na 1.840 radnika koliko ih je bilo početkom 2009. godine. Kumulirani gubitak nacionalne aviokompanije iznosi 146 miliona evra. Prošlu godinu “Jat” je završio zvanično sa dugom od 25 miliona evra. “Jat”duguje i državi 8.364.000 evra, na ime pozajmice od februara prošle godine.

Ako se vrednuje samo imovina kompanije - avioni, zgrade i prava, onda je reč o maksimalnoj sumi do 150 miliona evra. Ovaj iznos teško da će biti dovoljan za namirenje svih obaveza nacionalnog avioprevoznika.

Imovina

Nacionalna aviokompanija trenutno u svojoj floti ima 15 aviona, od kojih je 12 u vlasništvu a tri su iznajmljena. Poseduje zgrade u Londonu, Amsterdamu, Milanu, stanove u Atini, Skoplju, Ohridu...

Takođe, nacionalni avioprevoznik ima dve poslovne zgrade u Novom Beogradu, četiri poslovnice u atraktivnim beogradskim zonama, poslovnice u Nišu i Vršcu. Takođe, u zoni beogradskog aerodroma “Jat” ima četiri zgrade, kao i nekoliko objekata u Vršcu.

Grčki rasplet

Model po kome će Srbija ponuditi “Jat” sličan je onom po kome su Grci prodali “Olimpik ervejz”. Istine radi, “Olimpik” je prodat posle šest raspisanih tendera, za 45,7 miliona evra grčkoj investicionoj grupi “Marfin”. Iz “starog” “Olimpika” preuzeto je 5.000 zaposlenih, dok je 3.000 ljudi ostalo bez posla.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik