Važna je cena, a ne procenat sniženja

Bez autora
Jul 17 2025

Da li ste videli izloge ovih dana i da li su vas privukli visoki procenti sniženja?

Da li znate koja su pravila akcijskih prodaja i jeste li konačno naučili da ne budete impulsivan kupac, nego neko ko pametno bira i dovoljno ceni svoj novac? Verovatno vam ova pitanja deluju kao još jedna lekcija iz potrošačkih priručnika i od onih ste koji vole da kupuju na akcijama, a najčešće kupuju i nepotrebne stvari. Niste jedini. Potrošačko društvo u kome živimo isto funkcioniše na svim krajevima sveta, pa i kod nas. Međutim, propisi postoje da bismo i u ovakvim okolnostima bili zaštićeni i to bi trebalo znati prilikom akcijskih kupovina. Potrošače u Srbiji štiti nekoliko zakona – Zakon o zaštiti potrošača, Zakon o trgovini i Zakon o oglašavanju – a svi oni jasno definišu pravila sezonskih sniženja, rasprodaja i akcija. Letnje sniženje se tako oglašava od 1. do 15. jula i traje najduže 60 dana, dok zimsko sniženje ide od 25. decembra do 10. januara. U tom periodu je sve jasno – trgovci moraju da poštuju pravila, ne smeju da oglašavaju lažna sniženja, cene moraju biti jasno i nedvosmisleno istaknute, robe ne sme biti u zanemarljivo malim količinama. Zakon o oglašavanju, s druge strane, zabranjuje obmanjujuće oglašavanje, što znači da svaki oglas mora biti jasan, razumljiv i ne sme potrošača dovesti u zabludu. Važno je da kupci znaju da najmanje jedna petina robe u asortimanu mora biti dostupna po najvišem oglašenom procentu sniženja. Dakle, ako je trgovac istakao popust od 70 odsto, najmanje petina robe mora biti snižena baš za taj procenat.

Zoran Nikolić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) kaže za „Politiku” da bi uskoro trebalo da počne primena Evropske direktive 2019/2161, koja će dodatno pooštriti pravila. Najviše prekršaja trgovaca je do sada bilo upravo u zloupotrebljavanju pravila o staroj ceni, pa bi robu kratko izložili po navodno staroj ceni, a onda oglašavali veliko sniženje.

– Nova direktiva propisuje da je roba koja je na sniženju morala biti izložena i prodavana po staroj ceni najmanje 30 dana pre akcije, čime se sprečavaju manipulacije. Za kupca to konkretno znači da će biti siguran da je nova cena odraz stvarnog sniženja, a ne trik u kome se cene, na primer, nekoliko dana podignu, a onda kao spuste za visok procenat. U stvari kupac tu navodno sniženu robu plaća po istoj ili čak višoj ceni, a veruje da kupuje na sniženju – kaže Nikolić. Iz NOPS-a savetuju kupcima da je najvažnije da u ovom periodu, kada se kupuje na akcijama, pre svega ne budu zaslepljeni procentom sniženja. Suština je da, dok ne počne primena nove evropske direktive, brinemo o tome koliko proizvod košta u ovom trenutku i da li nam se na prvi pogled čini da je to značajno niže nego ranije.

– Procenat sniženja koji je istaknut na radnji manje-više ne mora ništa da znači jer je trgovcima danas sve dozvoljeno. Kupci imaju izbor, a to je najvažnije. Ako nešto stvarno žele da kupe, sigurno imaju podatak o tome koliko ta roba inače košta. Mogu da provere, a onda i da uporede sa drugim radnjama. Nikako ne treba kupovati impulsivno i na prvu loptu samo zato što je to, navodno, sniženo. Kupovina tokom ovog perioda mora da bude strpljiva i studiozna inače se pretvori u nabavku gomile nepotrebnih i realno ne jeftinih artikala – objašnjava Nikolić. Na pitanje gde se propisi najviše krše prema njihovim saznanjima i žalbama kupaca on objašnjava da je to upravo procenat sniženja. Svaki kupac ulazi u radnju jer je video 70 odsto u izlogu, a ne razmišlja o tome, na primer, gde je roba koja ima toliki procenat sniženja. Takođe, propisi se malo poštuju i kada je reč o asortimanu, da radnja koja ima istaknut pomenuti procenat sniženja po zakonu mora da ima petinu robe snižene za taj procenat.

I onlajn – rizičan

Kupovina preko interneta je praktična i sve više se koristi, ali takođe nosi ozbiljne rizike za potrošače. Na mrežama tako trgovci često oglašavaju robu koju uopšte nemaju na stanju ili se ne pridržavaju istaknute cene. Jer ako je nešto na sajtu istaknuto po određenoj ceni, to mora i da košta zaista toliko i tu ne bi trebalo prihvatati bilo kakve izgovore trgovaca. Pravila su ista bez obzira na to da li trgovac sedi u radnji ili za računarom, da li ga vidite ili ne. Ne treba nasedati na priče o eventualnim sistemskim greškama, o robi koja je upravo prodata… Bolje je odustati od kupovine nego kasnije na teži način ostvarivati svoja prava.

Sniženje, rasprodaja ili akcija

Iako mislimo da je reč o istim prodajnim podsticajima to nije tako. Sezonska sniženja traju do 60 dana i oglašavaju se dva puta godišnje. Rasprodaje nemaju vremensko ograničenje, ali važe samo dok traju zalihe. Trgovac ne sme tokom rasprodaje da dopunjuje robu. Rasprodaje se oglašavaju u slučaju zatvaranja prodavnice, selidbe ili kada trgovac prestaje da prodaje određeni artikal. Roba koja je na rasprodaji mora biti fizički odvojena od ostale robe. Akcijska sniženja traju najduže 31 dan, a tada mora biti jasno istaknuta stara i nova cena, osim ako akcija traje do tri dana, kada je dozvoljeno isticanje samo procenta popusta.

Kako da rešite problem

Kupovina je lepa dok jurimo popuste, ali mnogi su posle toga razočarani, nezadovoljni i odjednom povratak u radnju u koju je stigla nova kolekcija nije tako prijatan. Trgovci vas ne razumeju, ne sećaju se da ste bili kod njih dan ranije, odbijaju zamenu, ne vraćaju novac i slično i navode još toliko razloga zbog kojih vam se čini da ste napravili loš izbor i kada je reč o trgovini koju ste odabrali. Tada kreće agonija ako niste robu kupili kod malobrojnih trgovaca koji oko reklamacija ne prave nikakav problem. Da bi se izbegli ovakvi problemi, Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine uvelo je mehanizam vansudskog rešavanja potrošačkih sporova, koji je besplatan i obavezan za trgovce. Dakle, u slučaju da je reklamacija koju ste podneli odbijena, obraćate se ovom telu i to je jednostavan i besplatan postupak. Ukoliko ni to ne bude po vašoj volji, ni sudski sporovi nisu loši i ne treba ih izbegavati jer oni moraju biti završeni za najviše 30 dana. Ako se trgovac ne pojavi na ročištu, donosi se presuda u korist potrošača, bez prava na žalbu, osim u slučaju bitnih proceduralnih grešaka, navode stručnjaci za ova pitanja.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik