Niža carina - cene iste

Bez autora
Jan 17 2012

Na startu nove godine vozače je dočekalo smanjenje carinske stope na uvoz vozila, ali ova lepa vest teško da će bitno uticati na pad cene automobila. Umesto nekadašnjih pet odsto, sada će se prilikom prelaska granice plaćati 2,5 odsto od vrednosti vozila. Tako će automobil od 8.000 evra, koji se proizvodi u nekoj od fabrika Evropske unije, stajati 236 evra manje nego prošle godine, ali će tu razliku cene dileri najverovatnije iskoristiti da „zakrpe“ svoje rupe. Zbog svega toga kupci najverovatnije neće osetiti pojeftinjenje, koje je stupilo na snagu na osnovu primene Prelaznog trgovinskog sporazuma naše zemlje sa EU. Inače, prosečna starost naših vozila, od više od 15 godina, je podatak koji bi trebalo da raduje pre svega dilera i uvoznike automobila, jer je logično da najzad krene i prodaja. Ipak, svi uvoznici četvorotočkaša u Srbiji su saglasni da ni carina od svega 2,5 odsto neće bitnije uticati na prodaju automobila u Srbiji.

Niža carina - cene isteNa startu nove godine vozače je dočekalo smanjenje carinske stope na uvoz vozila, ali ova lepa vest teško da će bitno uticati na pad cene automobila.

Umesto nekadašnjih pet odsto, sada će se prilikom prelaska granice plaćati 2,5 odsto od vrednosti vozila. Tako će automobil od 8.000 evra, koji se proizvodi u nekoj od fabrika Evropske unije, stajati 236 evra manje nego prošle godine, ali će tu razliku cene dileri najverovatnije iskoristiti da „zakrpe“ svoje rupe.

Godište

Zbog svega toga kupci najverovatnije neće osetiti pojeftinjenje, koje je stupilo na snagu na osnovu primene Prelaznog trgovinskog sporazuma naše zemlje sa EU. Inače, prosečna starost naših vozila, od više od 15 godina, je podatak koji bi trebalo da raduje pre svega dilera i uvoznike automobila, jer je logično da najzad krene i prodaja. Ipak, svi uvoznici četvorotočkaša u Srbiji su saglasni da ni carina od svega 2,5 odsto neće bitnije uticati na prodaju automobila u Srbiji.

- Kod najprodavanijih vozila, u cenovnom razredu do 10.000 evra, to sniženje je minimalno od 100 do 250 evra - objašnjava za „Novosti“ Milan Belin, prvi čovek kompanije „Reno-Nisan Srbija“.

- Značajnije sniženje cena je samo kod luksuznijih vozila skupljih od 20.000 evra.

On je naglasio da, za razliku od nekih drugih trgovaca čije zarade je morala da ograniči i država, dileri automobila posluju sa minimalnim maržama. Njihovi prihodi su često na granici rentabilnosti, a pojedina vozila se bukvalno daju ispod cene da bi se smanjili troškovi lagerovanja, ali i dobila sredstva za isplatu plata radnicima, plaćanje grejanja u auto-salonima...

Najprodavaniji

- To je i razlog zašto smatramo u Asocijaciji uvoznika vozila Srbije da je „Beogradski kar šou“ izgubio svrhu, jer kod nas sajam traje cele godine - kaže Belin.

- Pogledajte samo, takozvane sajamske akcije, koje nisu prekidane još od marta 2011. kada je održan Međunarodni sajam automobila u Beogradu.

Činjenica je da se u Srbiji najviše prodaju automobili do 10.000 evra, a na njima je ušteda usled smanjenja carine zaista minimalna. Najviše će, naravno, uštedeti vozači „skupocenih“ vozila. Tako će, na primer, kupac limuzine, čija je nabavna vrednost 40.000 evra, posle plaćanja carine i PDV izbrojati 48.380 evra, a za isto vozilo, do pre samo nekoliko dana trebalo bi mu 49.560 evra. Ipak, teško je očekivati da će neko sa toliko novca biti voljan da se zaputi u inostranstvo kako bi uštedeo nešto više od 1.000 evra. Mnogo je verovatnije da će dileri iskoristiti pojeftinjenje da podignu svoju zaradu i da eventualno organizuju povremene akcijske ponude.

Taksa

- Čak i to minimalno pojeftinjenje bilo je dovedeno u pitanje jer je prvobitno bilo predviđeno da se 1. januara uvede eko-taksa od 12.000 dinara po toni - kaže Miloš Petrović, predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.

- Uoči Nove godine obavili smo razgovor sa ministrom Oliverom Dulićem, pa smo se sporazumeli da se primena tog nameta odloži za 12 meseci.

U Srbiji je, da podsetimo, u prošloj godini prodato tek nešto više od 30.000 novih automobila, što je za 30 odsto manje nego u 2010. godini, a skoro 50 odsto u odnosu na pretkriznu 2008. godinu.

U Hrvatskoj je, sa oko 40 odsto manjim tržištem, lane prodato 41.561 vozilo.

- Imamo stalne kontakte sa nadležnim organima države. Razmatramo načine kako da pospešimo prodaju automobila počevši od prodaje staro za novo, do stimulacije države za takozvana zelena vozila - zaključuje Petrović.

Ipak, sa platežnom moći s kojom raspolažu naši građani teško je u ovoj 2012. godini očekivati značajniji rast prodaje automobila.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik