I pored velikog broja pritužbi korisnika na potez „Telenora” koji je nedavno samovoljno menjao pakete, nadležni su odlučili da operateri koji ovako postupaju ne krše zakon. Na sastanku predstavnika Ministarstva trgovine i telekomunikacija i sva tri mobilna operatera, čiji je povod bio upravo slučaj „Telenor”, odlučeno je da ovaj, kao i svaki drugi operater može, ukoliko je to ugovorom predvideo, da izmeni i cene i tarifne pakete koji je korisnik već izabrao. Korisniku se ostavlja mogućnost da u takvoj situaciji raskine ugovor, ali samo ukoliko su bitno izmenjeni uslovi pod kojima je on zaključen. Postavlja se, međutim, pitanje šta uopšte operateri, a šta korisnici podrazumevaju pod bitnim izmenama ugovora. Za pravnike dileme nema – cena jeste bitan element ugovora i ukoliko se ona promeni, druga strana, odnosno korisnik ima prava da taj ugovor i raskine. To im, kako kažu, garantuje Zakon o obligacionim odnosima.
I pored velikog broja pritužbi korisnika na potez „Telenora” koji je nedavno samovoljno menjao pakete, nadležni su odlučili da operateri koji ovako postupaju ne krše zakon.
Kako saznaje „Potrošač”, na sastanku predstavnika Ministarstva trgovine i telekomunikacija i sva tri mobilna operatera, čiji je povod bio upravo slučaj „Telenor”, odlučeno je da ovaj, kao i svaki drugi operater može, ukoliko je to ugovorom predvideo, da izmeni i cene i tarifne pakete koji je korisnik već izabrao. Korisniku se ostavlja mogućnost da u takvoj situaciji raskine ugovor, ali samo ukoliko su bitno izmenjeni uslovi pod kojima je on zaključen.
Postavlja se, međutim, pitanje šta uopšte operateri, a šta korisnici podrazumevaju pod bitnim izmenama ugovora. Za pravnike dileme nema – cena jeste bitan element ugovora i ukoliko se ona promeni, druga strana, odnosno korisnik ima prava da taj ugovor i raskine. To im, kako kažu, garantuje Zakon o obligacionim odnosima.
Da li i druga dva operatera, „Telekom” i VIP, nameravaju da nastave praksu „Telenora” i šta oni podrazumevaju pod bitnim elementima ugovora?
– U ovom trenutku ne planiramo povećanje cena naših postpejd paketa. Bitne izmene uslova su promene ugovora kojima se značajno menjaju obaveze korisnika prema operateru. U skladu sa Zakonom o elektronskim komunikacijama, u slučaju izmene ili dopune opštih uslova, naše pretplatnike obaveštavamo najmanje mesec dana unapred na pogodan način o ovoj nameri. Pretplatnik ima pravo da po prijemu ovog obaveštenja raskine pretplatnički odnos bez obaveze plaćanja troškova u vezi sa raskidom, ako se najavljenim jednostranim izmenama bitno menjaju uslovi pod kojima je pretplatnički odnos zaključen, na način na koji nije na korist pretplatnika, a naročito u pogledu specifikacije usluga (sadržaj paketa usluga) i uslova za korišćenje usluga u vezi sa ponuđenim promotivnim pogodnostima – rekli su u VIP-u, dok iz „Telenora” poručuju da ne planiraju nova poskupljenja postpejd paketa.
Što se tiče „Telekoma”, oni kažu da od formiranja aktuelne postpejd ponude u svojoj mobilnoj telefoniji, nisu menjali cenu paketa kao ni količinu besplatnog saobraćaja koja je na raspolaganju korisnicima.
– Bitnim izmenama uslova ugovora možemo smatrati sve promene odredbi koje u određenoj meri menjaju uslove koje su ugovorne strane potpisale. Važno je napomenuti da smo o svim promenama dužni da obavestimo korisnike na našoj Internet stranici. Po pretplatničkom ugovoru koji se zaključuje sa korisnicima, „Telekom” ima pravo da menja cenovnik svojih usluga, uključujući cene usluga iz ugovora, pri čemu je „Telekom” dužan da o tim promenama obavesti korisnika mesec dana unapred, objavljivanjem obaveštenja na veb strani. Korisnik u takvoj situaciji, ukoliko želi, može da podnese zahtev za raskid ugovora u roku koji je ugovorom propisan, a počevši od trenutka obaveštenja korisnika putem zvaničnog sajta – navode u „Telekomu”.
U ministarstvu potvrđuju to isto. Kažu da je operater dužan da o uslovima ugovora i cenama, kao i o svim njihovim izmenama unapred obavesti pretplatnike i da ih dostavi Republičkoj agenciji za elektronske komunikacije.
– Operater je dužan da pretplatnika najmanje mesec dana ranije obavesti na pogodan način o nameri jednostrane izmene uslova ugovora, kao i o pravu pretplatnika na raskid ugovora pre isteka perioda na koji je zaključen. Pretplatnik ima pravo da po prijemu obaveštenja, raskine ugovor bez obaveze plaćanja troškova u vezi sa raskidom, ako se najavljenim jednostranim izmenama bitno menjaju uslovi pod kojima je ugovor zaključen i na način koji nije na korist pretplatnika – zaključuju u Ministarstvu trgovine i telekomunikacija.