Prodaja novih automobila u našoj zemlji pala je na veoma niske grane. Brojke su neumoljive. Pre početka globalne krize, sada već davne 2008. godine, u Srbiji je prodato 57.000 novih automobila. Dve godine kasnije 40.394, a sunovrat je nastavljen i 2011. kada je prodato samo 31.914 novih vozila. Uoči 2012. godine bilo je dosta optimista koji su tvrdili da se “niže ne može”. Uvoznici su pokušali da “iscede suvu drenovinu”, smanjili su marže na minimum, pokušali na razne načine da uštede i da sačekaju bolja vremena, ali ona nikako da dođu. U prošloj godini prodato je svega 23.000 novih automobila. Uvoznici su u više navrata pokušavali da država opet uvede “sistem staro za novo”, ali da to važi ne samo za vozila iz Kragujevca već za sve brendove. Predlagali su da se oporezuje samo razlika u ceni između novog i starog (otkupljenog) automobila. Tražili su da se pooštre uslovi za uvoz polovnih vozila tako što će umesto “evro 3” svi novouvezeni automobili morati da imaju “evro 4” motore.
Prodaja novih automobila u našoj zemlji pala je na veoma niske grane.
Brojke su neumoljive. Pre početka globalne krize, sada već davne 2008. godine, u Srbiji je prodato 57.000 novih automobila.
Dve godine kasnije 40.394, a sunovrat je nastavljen i 2011. kada je prodato samo 31.914 novih vozila. Uoči 2012. godine bilo je dosta optimista koji su tvrdili da se “niže ne može”.
- Uvoznici su pokušali da “iscede suvu drenovinu”, smanjili su marže na minimum, pokušali na razne načine da uštede i da sačekaju bolja vremena, ali ona nikako da dođu - kaže Miloš Petrović, predsednik Srpske asocijacije uvoznika automobila i delova.
- U prošloj godini prodato je svega 23.000 novih automobila.
Uvoznici su u više navrata pokušavali da država opet uvede “sistem staro za novo”, ali da to važi ne samo za vozila iz Kragujevca već za sve brendove. Predlagali su da se oporezuje samo razlika u ceni između novog i starog (otkupljenog) automobila. Tražili su da se pooštre uslovi za uvoz polovnih vozila tako što će umesto “evro 3” svi novouvezeni automobili morati da imaju “evro 4” motore.
Nekako neprimetno, bar u praksi, ukinuta je odredba o subvenciji “eko-frendli” vozila koja ispuštaju manje od 100 grama CO2 po pređenom kilometru.
Prema nekim procenama naši “krševi” su prosečno stari 15 godina i ne predstavljaju samo veliki “ekološki” rizik. Mnogo teže posledice izazivaju tehnički neispravna vozila, a svake godine na drumovima Srbije gine skoro hiljadu ljudi.
Prema analizama AMSS, koji sprovodi akciju “Ispravno vozilo - bezbedno vozilo” i do 50 odsto vozila koja budu obuhvaćena u tim kampanjama nemaju ispravne kočnice, a kamoli ABS sistem! U EU od februara prošle godine svako novoprodato vozilo mora da ima i ESP sistem (kontrola elektronske stabilnosti).
- Ako su podaci o novim registracijama u Srbiji tačni, onda smo lane uvezli i oko 90.000 polovnih vozila. Porazna je i činjenica da je od 23.000 novih skoro 12-13.000 vozila “sa lagera”, dakle ranije proizvedenih - kaže Petrović.
Nova, 2013. godina, nije donela ništa novo. U januaru je prodato oko 1.000 vozila (lane u istom mesecu 1.573). Čini se da i prodavci i kupci čekaju martovski salon automobila u Beogradu. Prodavci se nadaju da će im najveći automobilski panađur u regionu doneti berićet i ističu da će “doterati nove modele ravno iz Ženeve (tamošnji salon automobila poznat po velikom broju svetskih premijera, početkom marta, a kupci se nadaju da će biti tradicionalnih vašarskih popusta.