Visoke akcize na auto-gas prepolovile potrošnju

Bez autora
Mar 26 2023

Na spisku cena derivata koje se svakih sedam dana menjaju, već godinu dana izostaje cena auto-gasa ili tečnog naftnog gasa – TNG.

Iako ona nije ograničena uredbom (kakav je slučaj sa benzinom i dizelom), na ovo ekološko pogonsko gorivo nije smanjivana ni akciza iako je to učinjeno i za benzin i za dizel pre oko godinu dana kada je počeo rat u Ukrajini. Tada su državna zahvatanja na ove derivate umanjena od 10 do 20 odsto, kako bi cene bile niže i u maloprodaji. Ni tada ni sada nikome nije palo na pamet da isto uradi za auto-gas, iako je reč o ekološki čistijem gorivu od ostalih. Zašto?

Ovo pitanje je utoliko logičnije ako se zna da je ekologija, odnosno zaštita životne sredine i smanjenje emisije štetnih gasova, prioritet u energetskom sektoru o čemu svaki dan slušamo sa raznih strana. Ako ništa drugo treba imati obzira prema vozačima koji su pre 15 ili 20 godina skupo platili ugradnju aparata u svoj automobil da bi vozili na augo-gas. On se tada propagirao i bio upola jeftiniji od benzina i dizela pa su iz okolnih država dolazili i točili ga u Srbiji.

Akcize na auto-gas su danas 24,39 dinara po kilogramu. Kada se tome doda i PDV ukupna zahvatanja države na ovo gorivo iznose 42,5 odsto. Preračunato državi od 100,48 dinara koliko sada košta TNG pripada 42,66 dinara. Istovremeno su akcize na benzin 54,95, na dizel 56,51 dinar (što primera radi znači da od 173,77 dinara koliko je benzin koštao prvog marta državi ide 86,6, a za evrodizel od 193 dinara – 91,54).

Podaci Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS) pokazuju da je sve to dovelo do toga da se potrošnja ovog pogonskog goriva s 371.000 tona 2010. godine sroza na 144.000 u prošloj godini. Prema statističkim podacima UNKS-a akcize na TNG su od 2011. do 2016. povećane za neverovatnih 169 odsto, na benzin za 17, a na evrodizel 77 procenata.

Upitan šta je razlog da su svi zaboravili na prednosti korišćenja TNG-a iako je i jeftiniji i čistiji od ostalih derivata, Tomislav Milović, generalni sekretar UNKS-a, kaže za Politiku da je reč o lošoj akciznoj politici zemlje čijom promenom jedino može da se popravi situacija i vrati na period od pre dve decenije. Tada je u Srbiji bilo oko pola miliona registrovanih automobila koji su točili TNG. Naša zemlja je tada bila lider u regionu po potrošnji. Od kada je promenjena akcizna politika beleži se drastičan pad potrošnje jer su dažbine umnogome opteretile cenu.

Prednosti TNG-a nisu samo u ekologiji već i u činjenici da on zamenjuje prirodni gas.

– U industriji kada god ima problema s prirodnim gasom uskače TNG i to bez bilo kakvih prethodnih priprema za korišćenje. Dobro je što se na TNG ne odnosi uredba o ograničenju cena, ali nije u redu što se u akciznoj politici ništa ne menja čime bi se stimulisala vožnja na auto-gas. Bugarska je, primera radi, prošle godine svela akcizu na nulu na auto-gas kako bi se povećao broj vozila koja će umesto dizela i benzina da troše TNG – navodi Mićović. Dodaje da su ispred UNKS više puta pokušali da reše problem, ali Ministarstvo finansija nema sluha.

Smanjenjem akciza na auto-gas snizila bi se i cena u maloprodaji (koja je od uvođenja ovog pogonskog goriva trebalo da bude upola niža od dizela i benzina), što odavno nije slučaj. Osim toga, većom potrošnjom ovog goriva priliv u budžet bio bi viši, pa ostaje logično pitanje kome to ne odgovara.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik