Uprkos sve boljem radu inspekcijskih organa i propisima koji su sve bliži evropskim standardima, potrošači u RS i dalje nisu dovoljno informisani i angažovani da ukažu na kršenja njihovih prava. Kako kažu u udruženjima potrošača, prva linija odbrane prava potrošača su sami potrošači, koji bi prvo trebalo da se upoznaju s važećim propisima, a onda da u slučaju njihovog kršenja skrenu pažnju trgovcima na propuste. Navode da ohrabruje što se ljudi sve češće žale i udruženjima i direktno inspekcijskim organima, ali ističu da još veliki dio potrošača nije upoznat ni s najosnovnijim propisima u toj oblasti. U Ministarstvu trgovine i turizma nadaju se da će nove izmjene i dopune Zakona o potrošačima, koje su juče usvojene u Narodnoj skupštini RS, dovesti do bolje zaštite potrošača.
Uprkos sve boljem radu inspekcijskih organa i propisima koji su sve bliži evropskim standardima, potrošači u RS i dalje nisu dovoljno informisani i angažovani da ukažu na kršenja njihovih prava.
Kako kažu u udruženjima potrošača, prva linija odbrane prava potrošača su sami potrošači, koji bi prvo trebalo da se upoznaju s važećim propisima, a onda da u slučaju njihovog kršenja skrenu pažnju trgovcima na propuste. Navode da ohrabruje što se ljudi sve češće žale i udruženjima i direktno inspekcijskim organima, ali ističu da još veliki dio potrošača nije upoznat ni s najosnovnijim propisima u toj oblasti.
U Ministarstvu trgovine i turizma nadaju se da će nove izmjene i dopune Zakona o potrošačima, koje su juče usvojene u Narodnoj skupštini RS, dovesti do bolje zaštite potrošača. Predrag Gluhaković, ministar trgovine i turizma, kaže da je najveća novina da su prava potrošača i obaveze trgovaca i pružalaca usluga bolje definisane.
Primjera radi, novim zakonom preciznije su definisane tačne specifikacije koje se očekuju od određene vrste proizvoda, a trgovac ima obavezu da unutar dvije godine od kupovine proizvoda obešteti kupca u slučaju neadekvatnog funkcionisanja. Takođe, novim propisima ako je proizvod na akciji mora biti istaknuta i redovna cijena, a u slučaju da se trgovci ogluše o ove propise, inspektori će dobiti preciznija ovlaštenja da izreknu sankcije.
Ako je suditi po novim izmjenama, više se neće moći dešavati da trgovac odbije zamijeniti proizvod u slučaju da se kupac požali na nedostatke. Sada su i kupac i trgovac obavezni da potpišu dokument u kojem su izričito navedeni nedostaci, tako da kupac zna za koje vrste smetnji neće moći ulagati žalbe. U suprotnom, istaknuto je, smatraće se da je kupac prevaren.
Udruženja potrošača će, takođe, imati bolji pristup komisijama, posebno u preduzećima koja pružaju komunalne usluge, kako bi na licu mjesta evidentirali i kvalitet usluge i ukazali na vrste reklamacija koje se pojavljuju.
Bolje je precizirana i oblast tehničke greške i omogućava se kupcu lakše raskidanje ugovora ako ponuđač usluge ne obezbijedi ono na šta se obavezao.
Slaviša Kajkut, predsjednik Udruženja potrošača "Reakcija", kaže da će pomagati inspekcijskim organima da se sankcionišu trgovci koji krše prava potrošača.
"Mi kroz naš rad imamo obavezu da vršimo edukaciju i potrošača i trgovaca. I dalje dosta ljudi nije upoznato s njihovim pravima, ali možemo reći da je situacija sve bolja", rekao je on.
Murisa Marić, direktor Udruženja gađanja DON iz Prijedora, ističe da će trgovci uvijek pokušavati eskivirati neke odredbe važećih zakona, te da je ključ u inspekcijskim organima i samim potrošačima da se više angažuju.
Kajkut i Marićeva ističu da se građani najčešće žale na pružaoce telekomunikacijskih usluga, na rad lokalnih komunalnih preduzeća, te na prodavce mobilnih uređaja i bijele tehnike, a što se tiče prodavnica robe široke potrošnje, na to da se uporno prodaju proizvodi pred istek roka trajanja, a da to nije jasno označeno.
Više od 4.500 kontrola
Dušanka Makivić, portparol Republičke uprave za inspekcijske poslove, kaže da je Inspekcija za prvih devet mjeseci ove godine izvršila više od 4.500 kontrola, od čega 445 po različitim prijavama potrošača.
"Po konkretnim reklamacijama potrošača kojima su tražili zaštitu individualnih potrošačkih prava, Republička tržišna inspekcija je za devet mjeseci ove godine izvršila 83 kontrole i u 54 slučaja utvrđeno je da su reklamacije bile opravdane. U toku vršenja inspekcijske kontrole oko 80 odsto reklamacija je uvaženo i riješeno na licu mjesta, a ostale su riješene nakon naloženih upravnih mjera. Takođe, određeni broj postupaka još traje", istakla je ona i apelovala na potrošače da se upoznaju sa svojim pravima i da se uvijek obrate Inspekciji u slučaju da su ona prekršena.