Potrošnja piva u BiH lani je znatno pala, što je pogodilo isključivo domaće pivare čija je prodaja smanjena skoro za četvrtinu, dok su strani proizvođači nastavili da jačaju poziciju na tržištu. Prošlogodišnja prodaja piva smanjena je za 7,83 odsto, a glavobolje su imali domaći pivari koji su registrovali minus od čak 22,57 procenata. Smanjenje količine domaćeg piva u prometu kompenzovano je rastom potrošnje stranih brendova od 14,74 odsto. Podaci Uprave za indirektno oporezivanje BiH pokazuju da je 2015. godine od akciza na domaće pivo ubrano 15,24 miliona KM ili 3,44 miliona manje nego u 2014. u kojoj je vrijednost piva oporezovanog akcizom dostigla 18,68 miliona maraka. S druge strane, na uvoznom pivu lani je inkasirano 34,61 milion KM od akciza ili 5,1 milion više u odnosu na 2014. godinu kada je prihod po istom osnovu iznosio 29,51 milion KM.
Potrošnja piva u BiH lani je znatno pala, što je pogodilo isključivo domaće pivare čija je prodaja smanjena skoro za četvrtinu, dok su strani proizvođači nastavili da jačaju poziciju na tržištu.
Prošlogodišnja prodaja piva smanjena je za 7,83 odsto, a glavobolje su imali domaći pivari koji su registrovali minus od čak 22,57 procenata. Smanjenje količine domaćeg piva u prometu kompenzovano je rastom potrošnje stranih brendova od 14,74 odsto.
Podaci Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH pokazuju da je 2015. godine od akciza na domaće pivo ubrano 15,24 miliona KM ili 3,44 miliona manje nego u 2014. u kojoj je vrijednost piva oporezovanog akcizom dostigla 18,68 miliona maraka. S druge strane, na uvoznom pivu lani je inkasirano 34,61 milion KM od akciza ili 5,1 milion više u odnosu na 2014. godinu kada je prihod po istom osnovu iznosio 29,51 milion KM.
Velike uvozne grupacije, među kojima na našem tržištu prednjače multinacionalni giganti "Karlsberg" i "Hajneken", iz godine u godinu povećavaju prodaju u BiH pa se na djelu pokazalo da uvođenje diferenciranih stopa akciza nije imalo efekta.
"Banjalučka pivara" je jedini domaći proizvođač piva koji se može pohvaliti uspješnim poslovanjem i rastom prodaje. Ova kompanija je prošle godine na osnovu akciza uplatila devet miliona KM, dok će taj iznos u ovoj godini biti znatno veći.
- Početkom godine smo zbog postojećih zakona o akcizama prešli u viši akcizni razred pa će samim tim za isti obim prodaje izdvajanje za akcizu biti povećano za 25 odsto - kaže direktor "Banjalučke pivare" Nikolas Peni.
On je zabrinut zbog najavljenog dodatnog povećanja akcize ističući da bi to bio put ka gašenju preostalih zdravih dijelova pivarske industrije u BiH.
- Ukoliko se to dogodi, bićemo prinuđeni da povećamo cijenu naših proizvoda, što će se neminovno odraziti na kupovnu moć naših potrošača i izazvati novi pad prodaje piva - kazao je Peni apelujući da budu analizirani efekti rasta opterećenja na pivo.
Uvoz i izvoz
Prošlogodišnji uvoz piva iznosio je 136,84 miliona litara u vrijednosti od 142 miliona KM. Godinu ranije uvezeno je 137,53 miliona litara piva vrijednog 143,97 miliona KM. Čak 49 odsto piva uvezeno je iz Srbije, a slijede Hrvatska sa 38,4 odsto i Slovenija sa 7,4 odsto.
Iz BiH je istovremeno izvezeno 1,04 miliona litara piva u vrijednosti od 911.766 KM. Godinu ranije izvoz je iznosio 1,16 miliona litara od kojeg je prihod bio 893.936 KM.