Prema novom Zakonu o zaštiti potrošača,kupci će imati bolju zaštitu, a tržišna inspekcija veća ovlašćenja. Deo novina koje nas očekuju jesu i zaštita kolektivnog interesa, ali i knjiga reklamacija. Očekuje se da će novi zakon podstaći fer trgovinu i da će prodavcima suziti prostor za izgovore. Bojan Stojanović iz Beograda još pamti svoje loše isustvo od pre nekoliko godina. Za drugi dan slave naručio je pečenje u jednom velikom trgovinskom lancu. Pitao sam da li treba da ostavim neku kaparu. Rekli su mi da ne treba ništa. Na dan kada budem preuzimao onda ću platiti. Zvali su me na dan slave u pola devet uveče da me pitaju da li ostajem pri tome da uzmem pečenje, jer je meso poskupelo. Uzeo sam naravno sledećeg dana, ali u tu trgovačku kuću moja noga više nikad nije kročila, niti će kroćiti, priča Bojan Stojanović. Prema novom Zakonu o potrošačima, koji će početi da se primenjuje 22. septembra, ako nešto nije u redu, čak šest meseci posle kupovine sledi povraćaj novca, zamena ili popravka.
Prema novom Zakonu o zaštiti potrošača,kupci će imati bolju zaštitu, a tržišna inspekcija veća ovlašćenja. Deo novina koje nas očekuju jesu i zaštita kolektivnog interesa, ali i knjiga reklamacija. Očekuje se da će novi zakon podstaći fer trgovinu i da će prodavcima suziti prostor za izgovore.
Bojan Stojanović iz Beograda još pamti svoje loše isustvo od pre nekoliko godina. Za drugi dan slave naručio je pečenje u jednom velikom trgovinskom lancu.
"Pitao sam da li treba da ostavim neku kaparu. Rekli su mi da ne treba ništa. Na dan kada budem preuzimao onda ću platiti. Zvali su me na dan slave u pola devet uveče da me pitaju da li ostajem pri tome da uzmem pečenje, jer je meso poskupelo. Uzeo sam naravno sledećeg dana, ali u tu trgovačku kuću moja noga više nikad nije kročila, niti će kroćiti", priča Bojan Stojanović.
Prema novom Zakonu o potrošačima, koji će početi da se primenjuje 22. septembra, ako nešto nije u redu, čak šest meseci posle kupovine sledi povraćaj novca, zamena ili popravka.
Za kupovinu na daljinu rok da se kupac predomisli biće 14 dana, a trgovci će morati da vode knjige reklamacija, koje će čuvati najmanje dve godine.
"U slučaju reklamacije skraćen je rok za davanje odgovora sa 15 na osam dana. Trgovac je dužan da u tom svom odgovoru navede da li reklamaciju prihvata ili ne. Ukoliko je prihvata treba da navede tačno izjašnjenje o zahtevu potrošača, načinu i roku za njeno otklanjanje", objašnjava Vesna Novaković, pomoćnica ministra trgovine.
Za manje od dve nedelje potrošačke organizacije će moći da podižu tužbe za zaštitu kolektivnih interesa potrošača.
"Ukoliko postoji deset ili više oštećenih potrošača onda udruženja mogu da pokrenu tužbu kako bi zaštitili njihove interese. Kada se radi o zaštiti kolektivnog interesa potrošača, onda se misli na nepravične ugovorne odredbe i nepoštenu poslovnu praksu", kaže Vera Vida iz Centra za zaštitu potrošača.
U odnosu kupac–prodavac nisu uvek samo potrošači pogođeni.
"Ima i nezadovoljnih kupaca, tj. kupaca koji dolaze nekoliko dana pred istek garancije i žale se da uređaj nije ispravan. Dolazi do zloupotreba. Mi preuzimamo njihove uređaje i nosimo na stručno mišljenje u ovlašćene servise gde oni odlučuju da li je uređaj za zamenu ili ne", priča Srđan Mitrić iz trgovačkog lanca bele tehnike.
Potrošači se i dalje najviše žale na kvalitet sportske obuće, bele tehnike, elektronskih uređaja i na usluge mobilnih operatera.