Konkurencija na tržištu hrane, pića i duvana pod lupom

Bez autora
Dec 07 2016

Komisija za zaštitu konkurencije će početkom naredne godine analizirati konkurenciju na tržištu maloprodaje hrane, pića i duvana. Pod lupom će biti svi prodajni formati. Takozvana sektorska analiza obuhvatiće i odnose između maloprodaje i dobavljača, čiji odnos i te kako utiče na cene. Cilj je utvrditi stanje konkurencije na tržištu, jer je u međuvremenu došlo do velikih promena u trgovini. Poslednjih desetak godina u Srbiji je došlo do ukrupnjavanja maloprodaje i distribucije prehrambenih proizvoda. "Agrokor" je kupio "Merkator", "Univereksport" "Angropromet", "Ahold" je postao većinski vlasnik "Deleza", "Aman" preuzeo "Intereks", "Višnjica dućane" i sedam "Ideinih" prodavnica. Očekuje se da će "Lidl" tokom sledeće godine početi poslovanje na srpskom tržištu.

Konkurencija na tržištu hrane, pića i duvana pod lupomKomisija za zaštitu konkurencije će početkom naredne godine analizirati konkurenciju na tržištu maloprodaje hrane, pića i duvana. Pod lupom će biti svi prodajni formati. Takozvana sektorska analiza obuhvatiće i odnose između maloprodaje i dobavljača, čiji odnos i te kako utiče na cene. Cilj je utvrditi stanje konkurencije na tržištu, jer je u međuvremenu došlo do velikih promena u trgovini.

Poslednjih desetak godina u Srbiji je došlo do ukrupnjavanja maloprodaje i distribucije prehrambenih proizvoda. "Agrokor" je kupio "Merkator", "Univereksport" "Angropromet", "Ahold" je postao većinski vlasnik "Deleza", "Aman" preuzeo "Intereks", "Višnjica dućane" i sedam "Ideinih" prodavnica. Očekuje se da će "Lidl" tokom sledeće godine početi poslovanje na srpskom tržištu.

Žarko Malinović iz Privredne komore Srbije kaže da razvoj tržišta trgovine u Srbiji nije bio baš u potpunosti efektivno, kao što je to išlo na drugim razvijenim tržištima konkurencije, već smo imali u nekim segmentima i predatorsku modernizaciju samog tržišta.

Analiziraće se i da li neki dobavljači imaju bolji tretman, da li pojedini svoju robu mogu da naplate pre drugih, da li se posebno plaća ulaz robe u radnje, pozicija na policama, pa će biti jasnije i šta se, na primer, dešava u industriji šećera, ulja, brašna ili duvana.

"Tada će komisija moći da utvrdi da li eventualno postoje neki dominantni igrači koji zloupotrebljavaju svoj položaj na tržištu, da li postoje neki zabranjeni sporazumi direktno između konkurenata ili po vertikali koji mogu biti u suprotnosti sa interesima finalnog potrošača – to je da dobiju dobar odnos cena, kvalitet", kaže profesor Dragan Lončar sa Ekonomskog fakulteta u Beogradu.

Ovako obimne sektorske analize traju od jedne do četiri godine.

"Ukoliko mi kao sektor u toku analize utvrdimo neke nedostatke, mi ćemo momentalno obavestiti drugi sektor u komisiji koji je zadužen da sprovodi ispitne radnje utvrđivanja povrede konkurencije. Samim tim što ćemo mi možda duže raditi analizu tržišta, ne znači da ako uočimo na samom početku nešto, to neće biti odmah procesuirano", kaže Siniša Milošević iz Komisije za zaštitu konkurencije.

Veze trgovaca i dobavljača utiču na cene, asortiman i ponudu. Evropska komisija je u poslednjih pet godina, na primer, uradila više od 50 sektorskih analiza trgovine.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik