Razmatrajući zaštitu potrošača u Srbiji i novi zakon koji reguliše tu oblast od septembara ove godine, članovi odbora udruženja za trgovinu Privredne komore Srbije (PKS) i Privredne komore Beograda, ukazali su na povećan baroj prigovora potrošača, ali i na barojne probleme sa kojima su se već suočili u poslovanju zbog zloupotreba tog zakona. Udruženja za zaštitu potrošača u prvom kvartalu ove godine dobila su 3.955 prigovora potrošača koji se uglavnom odnose na kvalitet robe ili usluge, rekla je Gordana Hašimbegović, sekretar Udruženja za trgovinu PKS, i ukazala da je u 2013. registrovano 13.695 prigovora potrošača ili za 5.000 više nego 2012. godine. Ona je naglasila da su potrošači u Srbiji zaštićeniji od kada se primenjuje novi Zakon o zaštiti potrošača, a koji je upotpunosti usklađen sa zakoniima EU.
Razmatrajući zaštitu potrošača u Srbiji i novi zakon koji reguliše tu oblast od septembara ove godine, članovi odbora udruženja za trgovinu Privredne komore Srbije (PKS) i Privredne komore Beograda, ukazali su na povećan baroj prigovora potrošača, ali i na barojne probleme sa kojima su se već suočili u poslovanju zbog zloupotreba tog zakona.
Udruženja za zaštitu potrošača u prvom kvartalu ove godine dobila su 3.955 prigovora potrošača koji se uglavnom odnose na kvalitet robe ili usluge, rekla je Gordana Hašimbegović, sekretar Udruženja za trgovinu PKS, i ukazala da je u 2013. registrovano 13.695 prigovora potrošača ili za 5.000 više nego 2012. godine. Ona je naglasila da su potrošači u Srbiji zaštićeniji od kada se primenjuje novi Zakon o zaštiti potrošača, a koji je upotpunosti usklađen sa zakoniima EU.
Kako je saopšteno iz PKS, na sednici, kojoj je prisustvovao Milivoje Miletić, predsednik PK Beograda i v.d. predsednika PKS, predstavnici Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija razjasnili su određene nejasnoće u tumačenju novog zakona. Oni su naveli da je njime definisan rok za odgovor trgovca potrošaču na reklamaciju od osam dana, a za rešavanje reklamacije ne duži od 15 dana, kao i da je popravka robe moguća samo uz izričitu saglasnost potrošača.
Članovi dva odbora udruženja za trgovinu ukazali su na zloupotrebe prava koja su potrošači dobili ovim zakonom. Tako predsednik Grupacije za trgovinu igračkama navodi da ima slučajeva da kupac vrati kupljenu igračku posle 15 ili mesec dana i traži novac nazad, mada je igračka bez odgovarajuće ambalaže i često oštećena, pa se ne može više prodati.
Predstavnik uvoznika vozila rekao je da je zakon dobar, ali tumačenje donosi probleme, naročito kod tako sofisticirane robe kakva su automobili, koje reguliše čak 30 evropskih direktiva. On je ukazao da postoje ljudi koji kupe automobil, voze ga mesec dana i onda ga vrate, tražeći da im se vrati novac. Takođe je zatraženo da se definiše da li treba da vrate novac ili je dovoljno da popravi automobil na kome samo pregori sijalica. Predstavnik uvoznika vozila je rekao da imaju spisak ljudi koji kupe automobil, voze ga i onda traže novac nazad, ali da nije njihov posao da to obelodane.
Predsednik Upravnog odbora Republičke unije potrošača Denis Peruničić kazao je da se najveći broj primedbi potrošača odnosi na lažno reklamiranje. On je naglasio da se u Srbiji lažno oglašavanje od strane prodavaca, koje kupca dovodi u zabludu i dalje slabo sankcioniše, stoji u saopštenju.
Potrošač je slabija ugovorna strana u odnosu na trgovca, on ne poznaje propise, nema finansijsku moć i zbog toga je u svim civilizovanim državama sveta država dužna da ga zaštiti do određene mere. Predugovorno informisanje i reklamacija su osnovne mere zaštite potrošača. Trgovac ne mora da prihvati neosnovanu reklamaciju, ali mora da odgovori na reklamaciju i da da obrazloženje, čak i kad je reklamacija neosnovana, rekao je Peruničić. On je takođe istakao da onaj ko zlopupotrebljava zakon, treba i da odgovara. Pravo konkurencije tržišno reguliše odnose kupca i trgovca, a veliki sistemi često nameću nepoštene uslove poslovanja. Zato je potrebno podići svest trgovaca o njihovim obavezama i svest potrošača o njihovim pravima, zaključio je Peruničić.