Potrošače varaju i sa „zelenim” proizvodima

Bez autora
Jan 25 2023

Evropska unija je odlučila da stane na put neopravdanim reklamama takozvanih „zelenih proizvoda” poput onih na kojima je navedeno da su „klimatski neutralni” ili „dobri za okolinu”.

Biljana Borzan, autor zakonskog predloga za jačanje položaja potrošača i duže trajanje proizvoda, kao i zabranu ugrađenih kvarova, najavila je obračun sa lažnim reklamama kojima se na ovaj način obmanjuju kupci. Organizovano je i istraživanje javnog mnjenja koje je samo na tržištu Hrvatske pokazalo da gotovo svi primećuju ove obmanjujuće reklame na proizvodima, ali dve trećine ispitanika ne veruje u njih.

– Te oznake se masovno stavljaju na proizvode, a istraživanje koje smo sproveli je pokazalo da je 89 odsto građana Hrvatske primetilo da je ovakvih reklama sve više. Njih 80 procenata je reklo da nikad nisu proveravali istinitost takvih tvrdnji, a 70 odsto je istaklo da u zelene reklame ne veruje. Proizvođači su prepoznali kako je zaštita životne sredine sve važnija kupcima, posebno mlađima, zbog čega i stavljaju ovakve reklame na proizvode bez ikakvih dokaza da je to zaista tako, izjavila je Biljana Borzan. Na Odboru za okolinu, zdravlje i bezbednost hrane Evropskog parlamenta juče smo doneli odluku da će ovakve reklame u budućnosti morati da budu proverene, dokazane i odobrene, a to će na nivou EU činiti nezavisna i stručna tela, kaže evroparlamentarka Biljana Borzan. Računajući na ekološku svest građana, proizvođači sve više koriste ovu praksu. Trenutno se na tržištu EU nalazi više od 1.200 takvih oznaka i tvrdnji, od kojih trećina ima dokaz ili sertifikat.

– Svašta se reklamira i prodaje sa oznakom „zeleno” jer nema nikakvih propisa koji to regulišu. Sada možete prodavati nameštaj i na pakovanju bez ikakve provere napisati da u njegovoj proizvodnji nije stradalo ni jedno stablo u Amazonu. Ili možete sami svojoj kompaniji dodeliti priznanje da je klimatski neutralna i to staviti na ambalažu ili veb stranicu. Kada nema pravila, cveta lov u mutnom, a ovakvo stanje je idealno za varanje kupaca, istakla je Borzan.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik