Roba traje samo do isteka garancije

Bez autora
Jun 26 2013

Žalbe potrošača su svakodnevne. U odnosu na prethodne godine, potrošači su posebno nezadovoljni pogoršanim uslovima za rešavanje reklamacija, odnosno prilikom popravke uređaja ili vraćanje neispravne robe. Najveće glavobolje zadaje im tehnička roba, koja mahom traje koliko i sama garancija. Slične brige muče i evropske kupce. Pojedini uređaji, kao što su TV prijemnici, kvare se posle dve do tri godine bez mogućnosti zamene delova ili popravke, što ne treba da čudi, jer je njihov rok upotrebe unapred isplaniran. Rok trajanja pojedinih električnih uređaja je programiran kako bi se podstakla prodaja novih. Jedna od najčešćih strategija kojoj pribegavaju proizvođači jeste isprogamiran funkcionalni kvar, koji dovodi do prestanka rada uređaja u celini zbog kvara na samo jednom delu uređaja. Pojedine veš mašine su programirane da obave samo 2.000 do 2.500 pranja, a televizori da rade do 20.000 sati.

Roba traje samo do isteka garancijeŽalbe potrošača su svakodnevne. U odnosu na prethodne godine, potrošači su posebno nezadovoljni pogoršanim uslovima za rešavanje reklamacija, odnosno prilikom popravke uređaja ili vraćanje neispravne robe.

Najveće glavobolje zadaje im tehnička roba, koja mahom traje koliko i sama garancija. Slične brige muče i evropske kupce.

Pojedini uređaji, kao što su TV prijemnici, kvare se posle dve do tri godine bez mogućnosti zamene delova ili popravke, što ne treba da čudi, jer je njihov rok upotrebe unapred isplaniran.

- Rok trajanja pojedinih električnih uređaja je programiran kako bi se podstakla prodaja novih - ističu u Evropskom udruženju potrošača.

- Jedna od najčešćih strategija kojoj pribegavaju proizvođači jeste isprogamiran funkcionalni kvar, koji dovodi do prestanka rada uređaja u celini zbog kvara na samo jednom delu uređaja. Pojedine veš mašine su programirane da obave samo 2.000 do 2.500 pranja, a televizori da rade do 20.000 sati - navodi se u izveštaju.

Goran Kovačević, generalni direktor "Gomeksa", kaže da proizvođači planski prave proizvode da imaju vek dok traje garancija. Elektronska roba se uglavnom i ne popravlja već se zamenjuje. Kovačević dodaje da je to rezultat potrošačkog društva gde i nije poželjno da nešto traje, jer se onda ne može prodavati "novi" model.

- Trgovci bi radije prodavali kvalitetniju robu, jer onda imaju manje problema i zadovoljnog kupca, ali realnost je da velika većina kupaca ipak preferira nižu cenu i onda smo u začaranom krugu - ističe Kovačević.

- Kvalitetna roba ima svog kupca, ali ih je malo, pa to dovodi do više cene proizvoda. Viša cena proizvoda obara prodaju i kvalitetni proizvodi gube mesto na polici.

Kupcima u Srbiji, pored reklamacija, najveće probleme stvara i neispravnost mobilnih telefona dobijenih u paketima usluga, kao i visoki računi usluga i nemogućnost raskida ugovora. Razlozi za obraćanje potrošača za pomoć. Sve više se događa da trgovci odbijaju da neispravan aparat predaju servisu na popravku i da posle završene popravke pozovu potrošača da ga preuzme.

- I dalje je veliki broj žalbi na slab kvalitet obuće i probleme u postupku rešavanja reklamacija - kaže Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača.

- Ukazuju na već tipizirane odgovore akreditovanih laboratorija za obuću. Najčešće tvrde da je do oštećenja došlo zbog nepravilnog nošenja ili održavanja obuće.

Isprogramirani da se kvare

Savremeni električni i elektonski uređaju imaju ograničen i veoma kratak rok trajanja, jer u su kvarovi na uređajima unapred isprogramirani, tako da su potrošači primorani na česte kupovine. Takozvani "tehnološki" rok trajanja smišljen je kako bi se podstakla potrošnja, a samim tim i proizvodnja, navodi se u jednom istraživanju.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik