Trgovačke zamke: Kako sprečiti neplaniranu kupovinu?

M.D.
Aug 03 2021

Prosečan potrošač u toku svog životnog veka, u supermarketu provede 25.413 sati, što je gotovo tri godine života. Dovitljivi trgovci se na svaki mogući način bore da privuku veliki broj kupaca, a kada oni pređu vrata radnje, tamo ih očekuju brojne, mahom nevidljve zamke, koje su postavljene ne bi li se što duže unutra zadržali, pa samim tim i potrošili više novca.

Iza svakog velikog supermarketa stoji  tim marketing stručnjaka i psihologa, koji prate kretanja kupaca i njhove navike u kupovini, pa u skladu sa tim vrše analzu na osnovu koje preduzimaju dalje akcje. U zavisnosti od toga da li kupce prvo privuče cena, ambalaža, reklama, ili istaknuta roba na akciji, vrši se i pozicioniranje robe u marketu, pa ukoliko ste krenuli po nekoliko stvari, velika je verovatnoća da ćete kući doneti mnogo više od onoga što ste planirali da kupite.

Mnoge stvari koje se čine sasvim normalnim i uobičajenim u svim supermarketima, zapravo predstavljaju deo taktike trgovaca zarad povećanja prodaje. Ogromna kolica, široki prolazi između rafova, akcijske cene i popusti, jednolična muzika i jako osvetljenje – sve ovo predstavlja samo deo dobro osmišljene strategije za povećanje prodaje i profita.

Pri samom ulasku u supermarket, najpre ugledate velka kolica za kupovinu, dok su male korpe uglavnom negde zaturene, pa kupci često izgube stpljenje u traganju, te posegnu za kolicima iako su došli radi kupovine nekoliko osnovnih namirnica. Kolica za kupovinu su se u poslednjih nekoliko godina uvećala za čak 40 odsto, a razlog za to, pored rastućih potreba kupaca, leži i u psihologiji potrošača, kojima nije prijatno da u ogromnim kolicima nose samo jednu stvarčicu.

Najprodavaniji proizvodi u svakom marketu jesu hleb i mleko, kao osnovne životne namirnice. Ukoliko malo razmislite, setićete se da se one uvek nalaze na kraju svake radnje. Razlog za takvo pozicioniranje ovih proizvoda leži u činjenici da morate proći duž ogromnih rafova ne bi li stigli do tog proizvoda, pa će vam usput sigurno još nešto privući pažnju i naterati vas na kupovinu, iako se ne to nalazi na vašem kupovnom spisku.

Kada govorimo o delu u kom se nalazi voće i povrće, tu su uglavnom lažni drveni podovi, male gajbice u kojima se nalaze, a često tu možete osetiti miris cveća i zemlje, a sve to kako biste imali osećaj da ste na pijaci sa domaćim proizvodima. Riba i morski plodovi najčešće stoje na ledu, iako za tim nema potrebe jer su temperature dovoljno niske, ali na ovaj način se stvara utisak kod kupca da su oni dosta svežiji.

Dok gurate kolica primetićete i određene izbočine ili rupe na podu, koje se takođe tu ne nalaze slučajno. Naime, njihova funkcja jeste da baš u tom delu usporite i „bacite pogled“ na rafove i razgledate proizvode na njima. Kada govorimo o robi na samim policama, treba napomenuti i da se skuplji proizvodi nalaze u visini očiju. Na ovaj način, prvo ćete ugledati skuplji proizvod, koji vam je odmah na dohvat ruke, dok se jeftiniji nalaze u donjim ili gornjim redovima, pa ipak morate uložiti izvesni napor kako biste ih pronašli.

Akcije i popusti su takođe jedan od načina na koji trgovci privlače veliki broj kupaca, koji i dolaze u radnju upravo zbog takvih pogodnosti. Međutim, i ovde se kriju određene zamke, koje će vas naterati da kupite mnogo više od potrebnog. Često se dešava da natpisi poput „platiš dva, treće gratis“, „akcija traje do isteka zaliha“ i slično, utiču na kupce na taj način da oni potpuno neobuzdano kupuju takve proizvode, jer pomsao da će tako uštedeti ih tera da kupuju što više. Takođe, precrtana jedna, a ispod nje postavljena nova, niža cena, na sličan način deluje na kupce, koji gotovo ne razmišljajući kupuju samo zato što je na popustu, iako je cena zanemarljivo niža od prethodne.

Manipulacije cenom u odnosu na veličinu pakovanja vrlo su česte. Tako na primer, ako ste navikli da kupujete pakovanje od šest flaši soka i znate da vam traje nedelju dana, a proizvođač poveća pakovanje na 12 flaša, gotovo je sigurno da ćete i dvostruku količinu soka popiti za nedelju dana, pa ćete trošiti više.

Redovi ispred kasa predstavljaju najdosadnji deo kupovine, te zbog toga kupci često razgledaju i sitnice koje su poređane pored kase, pa u korpu stave još neke prozvode ne bi li se oraspoložili na kraju kupovine. Tu se uglavnom nalaze raznovrsni, šareni slatkiši, pa ukoliko ste u kupovinu krenuli sa decom,  velika je verovatnoća da ćete podleći njihovom pritisku i kupiti im još po neku sitnicu, koju su u tom trenutku ugledali.

Na kraju, detalji poput osvetljenja i muzike u supermarketima takođe mogu bitno utcati na vašu kupovinu. Praksa je da u svm velkim supermarketima nema prozora, već je prisutno jako veštačko osvetljenje, pa na taj način praktično gubite pojam o vremenu koje provedete u kupovini. Jednolična muzika, čiji je ritam sporiji od otkucaja srca, vas dodatno usporava te duže ostajete unutra. Istraživanja su pokazala da se zahvaljujući tome kupuje čak 29 posto više od planiranog.

Prilikom sledeće kupovine, obratite pažnju na sve zamke koje su trgovci postavili ne bi li vas podstakli na veću potrošnju. Ukoliko se budete strogo držali kupovnog spiska, iznenadićete se koliko zapravo možete uštedeti pri svakoj narednoj kupovini.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik