Prodaja robe u maloprodaji oporavila se na početku godine, a promet u trgovinama imao je u prva dva mjeseca dvocifrene stope rasta u odnosu na isti period lani. Podaci Republičkog zavoda za statistiku pokazuju da je promet u maloprodaji u januaru imao rast na godišnjem nivou za 16,7 odsto, dok je mjesec kasnije dodatno ojačao na 19,3 odsto. I dok je na godišnjem nivou došlo do znatnog rasta, na mjesečnom su stope bile znatno niže i kretale su se u rasponu od četiri do pet odsto. To je, ipak, pomak u odnosu na prošlu godinu, u kojoj su u pojedinim mjesecima stope bile čak i negativne. Predsjednik Asocijacije samostalnih trgovina regije Banjaluka kaže da je na rast prometa uticala prodaja u tržnim centrima i na benzinskim pumpama, zbog pada cijena naftnih derivata.
Prodaja robe u maloprodaji oporavila se na početku godine, a promet u trgovinama imao je u prva dva mjeseca dvocifrene stope rasta u odnosu na isti period lani.
Podaci Republičkog zavoda za statistiku pokazuju da je promet u maloprodaji u januaru imao rast na godišnjem nivou za 16,7 odsto, dok je mjesec kasnije dodatno ojačao na 19,3 odsto.
I dok je na godišnjem nivou došlo do znatnog rasta, na mjesečnom su stope bile znatno niže i kretale su se u rasponu od četiri do pet odsto. To je, ipak, pomak u odnosu na prošlu godinu, u kojoj su u pojedinim mjesecima stope bile čak i negativne.
Predsjednik Asocijacije samostalnih trgovina regije Banjaluka Bogdan Marjanović kaže da je na rast prometa uticala prodaja u tržnim centrima i na benzinskim pumpama, zbog pada cijena naftnih derivata.
- Ukoliko se posmatra vrijednost prometa u malim trgovinama, evidentan je pad u odnosu na prošlu godinu, a naročito se to odnosi na prehrambene proizvode, gdje je smanjenje iznosilo i do deset odsto - kaže Marjanović.
Analiza prometa u malim trgovinama pokazala je da je na pad najviše uticala velika konkurencija.
- Veliki tržni centri sve više preuzimaju primat u odnosu na periferne trgovine u kojima najčešće pazare penzioneri - kazao je Marjanović.
Sekretar Pokreta potrošača RS Dragovan Petrović kaže da rast prometa u maloprodaji na početku godine vjerovatno predstavlja kratkoročni trend.
- Nije povećana platežna moć potrošača. Nema vidljivih indikatora da je količina novca u opticaju povećana u odnosu na isti period prošle godine. Da bi se osjetio značajniji oporavak u trgovini potreban je osjetniji rast zaposlenosti i plata, što se teško može očekivati u skorijem vremenskom periodu - kaže Petrović i dodaje da je prerađivačka industrija pokazala znake oporavka, ali da se značajniji pomaci ne mogu očekivati preko noći.