Trgovine prehrambenih proizvoda, tj. trgovisnki lanci, mogli bi da se suoče s najvećom promenom u poslovanju u poslednjih sto godina. Sve je počelo davne 1916. godine, kada je otvoren Piggly Wiggly, prva samouslužna prodavnica. U to vreme ovakvo poslovanje je bilo novitet, s obzirom da su ranije bile koncipirane trgovine na način da su kupci svoju narudžbinu govorili prodavcu koji je potom za njih uzimao namirnice s polica. To je ubrzo postao model za ovaj tip industrije. Za pet godina, mala prodavnica iz Memfisa proširila se na 200 gradova u 40 država, sa prometom od 60 miliona dolara. Danas, prema podacima iz 2014. godine, samoposlužna prehrambena industrija generiše višeod 638 milijardi dolara profita. Tradicionalna trgovina je, po mom mišljenju, praistorijsko, komentarisao je Fil Lempert, industrijski analitičar koji dinamiku supermarketa proučava više od 25 godina i dodao: "S takvim konceptom je završeno."
Trgovine prehrambenih proizvoda, tj. trgovisnki lanci, mogli bi da se suoče s najvećom promenom u poslovanju u poslednjih sto godina.
Sve je počelo davne 1916. godine, kada je otvoren Piggly Wiggly, prva samouslužna prodavnica.
U to vreme ovakvo poslovanje je bilo novitet, s obzirom da su ranije bile koncipirane trgovine na način da su kupci svoju narudžbinu govorili prodavcu koji je potom za njih uzimao namirnice s polica. To je ubrzo postao model za ovaj tip industrije.
Za pet godina, mala prodavnica iz Memfisa proširila se na 200 gradova u 40 država, sa prometom od 60 miliona dolara. Danas, prema podacima iz 2014. godine, samoposlužna prehrambena industrija generiše višeod 638 milijardi dolara profita.
“Tradicionalna trgovina je, po mom mišljenju, praistorijsko", komentarisao je Fil Lempert, industrijski analitičar koji dinamiku supermarketa proučava više od 25 godina i dodao: "S takvim konceptom je završeno."
Lempert navodi kako su, u prehrambenoj industriji, najnoviji trend manje trgovine s većim izborom raznovrsnije hrane i predviđa da će se model kakav imaju nemački Lidl i Aldi biti onaj će se pokazati uspešnim u budućnosti.
Promena je već nastupila u poslovanju trgovina. S obzirom na konkurenciju supermarketi su primorani na konsolidaciju. Ranije ove godine Albertsons je dokapitalizovaoSafevai, a holandski Ahold planira kupovinu belgijskog Deleza i to za 29,5 milijardi dolara, dok je prošle godine Kroger kupio Haris za 2,5 milijardi dolara.
Manje trgovine mogu biti potencijalno zanimljivije određenim kupcima, ali je Lempert ukazao i na model koji koriste, na primer, trgovine maslinovim uljem. Naime, reč je o prodavnicama koje nude stotine boca proizvoda koji je u osnovi isti, odnosno nekoliko verzija iste namirnice.
Potpunu dominaciju supermarketa ugrožava i pokret "kupujmo domaće" koji postaje sve popularniji širom sveta. Dodatno, u strahu od genetski modifikovane hrane, kupci su sve skloniji kupovanju autohtonih proizvoda kakvi se mogu pronaći u manjim trgovinama.
No, na kraju, zapravo će tehnologija biti ključna za razvoj trgovine u godinama koje dolaze.
S obzirom na sve veću prisutnost interneta, danas je moguće imati pametne frižidere koji automatski naručuju namirnice, poput mleka i jaja. Usluge dostave hrane dronovima promenile su današnje navike kupovanja.
"Smatram da će trgovina kakvu danas poznajemo izumreti ne za 50 ili sto godina, već za deset godina", komentariše Lempert i dodaje: "Dostava na kućna vrata pomera granice. Uz tehnološke inovacije poput autonomnih automobila lako je zamisliti da će upravo oni obavljati vašu dostavu, baš poput Ubera".
Vreme će pokazati da li će se Lempertova predviđanja zaista obistiniti. Istovremeno, trebalo bi apomenuti kako, dok Lempert tvrdi da se industrija zaokreće prema manjim trgovinama, brojke ne podržavaju uvek njegovu tvrdnju. Između 2000. godine i 2013. godine, površina koju zauzimaju američke trgovine ishranom dodatno je povećana.