Zakonom o zaštiti potrošača utvrđene su visine novčanih kazni kojima će se kazniti trgovci, ukoliko ga prekrše, i to u iznosu od 150 eura do 40.000 eura. Ovim Zakonom koji stupa na snagu 23. jula, uređena je zaštita prava potrošača pri kupovini i drugim oblicima prometa proizvoda na tržištu. Posebno je novim Zakonom o zaštiti potrošača uređena zaštita ekonomskih interesa, informisanje i obrazovanje, udruživanje potrošača radi zaštite njihovih interesa i druga pitanja od značaja za zaštitu potrošača. Kako je predviđeno ovim Zakonom novčanom kaznom od 3.000 eura do 40.000 eura kazniće se za prekršaj pravno lice – trgovac, ako uklanja ili mijenja podatke iz obavještenja o robi, odnosno usluzi ili ističe neistinite podatke u obavještenju o robi, odnosno usluzi. Ista kazna predviđena je i za trgovce ukoliko je cijena na robi istaknuta tako da potrošača može dovesti u zabludu.
Zakonom o zaštiti potrošača utvrđene su visine novčanih kazni kojima će se kazniti trgovci, ukoliko ga prekrše, i to u iznosu od 150 eura do 40.000 eura. Ovim Zakonom koji stupa na snagu 23. jula, uređena je zaštita prava potrošača pri kupovini i drugim oblicima prometa proizvoda na tržištu.
Posebno je novim Zakonom o zaštiti potrošača uređena zaštita ekonomskih interesa, informisanje i obrazovanje, udruživanje potrošača radi zaštite njihovih interesa i druga pitanja od značaja za zaštitu potrošača.
Kako je predviđeno ovim Zakonom novčanom kaznom od 3.000 eura do 40.000 eura kazniće se za prekršaj pravno lice – trgovac, ako uklanja ili mijenja podatke iz obavještenja o robi, odnosno usluzi ili ističe neistinite podatke u obavještenju o robi, odnosno usluzi.
Ista kazna predviđena je i za trgovce ukoliko je cijena na robi istaknuta tako da potrošača može dovesti u zabludu.
Trgovac će biti kažnjen i ukoliko nije ispunio garanciju pod uslovima sadržanim u garantnoj izjavi i u oglasu koji se na tu robu odnosio, ako koristi nepoštene ugovorne odredbe, neistinito tvrdi da je njegovu djelatnost, poslovnu praksu ili proizvod odobrio, preporučio ili dopustio nadležni organ, te da njegova poslovna praksa ili proizvod ispunjava zahtjeve za izdavanje tog odobrenja, preporuke ili dozvole.
Kazne su predviđene i ako trgovac neistinito tvrdi ili na drugi način stvara utisak da se proizvod može legalno prodati, ističe potrošaču prava koja mu po zakonu inače pripadaju kao posebnost ponude trgovca, ako je koristio uredničke sadržaje u medijima radi promocije proizvoda.
Osim toga trgovac će biti kažnjen ukoliko je uspostavljao, vodio ili promovisao piramidalne promotivne programe, pri čemu potrošač određenim činjenjem stiče mogućnost da dobije naknadu koja prvenstveno potiče od uvođenja drugih potrošača u piramidalni program, a ne od kupovine ili korišćenja proizvoda.
Zakonom o zaštiti potrošača predviđena je i kazna za trgovca ako lažno tvrdi da proizvod može da izliječi bolest, disfunkcionalnost ili malformaciju.
Između ostalog posebno je predviđeno da se trgovac novčano kazni ako se oglašavanjem direktno obraćao djeci da kupuju određeni proizvod ili da nagovore svoje roditelje ili druga punoljetna lica da im kupe ponuđeni proizvod. Precizirano je i da će trgovci biti kažnjeni ukoliko telefonom, mailovima nagovaraju potrošača da kupi određeni proizvod i pored njegovog jasnog protivljenja.
Račun
Između ostalog ovim Zakonom je precizirano da je trgovac dužan da potrošaču za kupljeni proizvod izda jasan, razumljiv, lako čitljiv račun na crnogorskom jeziku, u skladu sa zakonom.
Kako je naglašeno za proizvode koji se isporučuju račun obavezno mora da sadrži i mjesto i datum isporuke.
„U računu za robu koja je upotrebljavana, popravljana ili sa nedostatkom, odnosno čija su upotrebna svojstva i karakteristike na drugi način ograničeni mora biti naznačeno da se radi o takvoj robi. A ako je potrošaču prilikom kupovine proizvoda odobren popust, na računu mora biti iskazan ukupan iznos računa, iznos popusta u procentima i umanjeni iznos za plaćanje“, piše u Zakonu.
Ovim zakonksim aktom definisano je da je za uslugu popravke ili održavanja proizvoda čija je vrijednost veća od 40 eura, trgovac dužan da ispostavi potrošaču ponudu sa specifikacijom opisa radova, potrebnog materijala i djelova za popravku.
Takođe, ukoliko se tokom popravke i održavanja proizvoda pojavi potreba za dodatnim radovima i ugradnjom dodatnih materijala i djelova, čime se cijena usluge uvećava za više od 10 odsto, trgovac je dužan da dobije prethodni pisani pristanak potrošača, dat lično ili putem sredstava komunikacije na daljinu.
Šta se zabranjuje
U Zakonu o zaštiti potrošača precizirano je da je zabranjeno oglašavanje proizvoda i usluga koje dovodi ili može da dovede potrošača u zabludu, zabranjeno je oglašavanje kojim se vrši diskriminacija potrošača na osnovu rase, pola ili nacionalnosti, vrijeđa dostojanstvo, religija ili politička ubjeđenja potrošača, podstiče nasilje ili ponašanje koje je štetno za sigurnost i zdravlje potrošača ili životnu sredinu.
Pored toga zabranjeno je i oglašavanje kojim se ugrožavaju zdravlje, psihički ili moralni razvoj maloljetnih lica, kao i korišćenje upoređujućih, prevarnih i neistinitih propagandnih i oglasnih poruka, koje na obmanjujući način vrše promociju proizvoda ili usluge, prenaglašavajući efekte koje imaju ili rezultate do kojih dovodi njihovo korišćenje.
Zabranjena je upotreba sumnjivih tvrdnji u pogledu ishrane i uticaja koji proizvodi, posebno prehrambeni, mogu imati na čovjeka i njegovo zdravlje, stvarajući obmanu da pozitivno djeluju, što naučno nije potvrđeno.
Mediji su nedavno objavili i da će novim Zakonom o zaštiti potrošača prodavci korišćene robe morati kupcima da izdaju garancije od minimum jedne i ne preko dvije godine za prodati proizvod.
Dakle, građani će u skladu sa novim Zakonom biti zaštićeni od kupovine sumnjivih korišćenih proizvoda, odnsono moći će da vrate kupljenu stvar trgovcu koji će biti dužan da u skladu sa garancijom zamijeni proizvod ili vrati novac.
Podsjećamo da je 23. juna osnovan Savjet za zaštitu potrošača koji će se baviti svime što može da doprinese poboljšanju položaja potrošača u Crnoj Gori.
Savjet će predlagati odgovarajuće mjere i aktivnosti, učestvovati u izradi Nacionalnog programa, razmatrati nacrte propisa koji se donose u ovoj oblasti, davati mišljenja o potrebi izmjena i dopuna postojećih i donošenju novih propisa u ovoj oblasti i sveobuhvatno doprinijeti jačanju njihovih prava.