Zašto je roba u Srbiji skuplja nego u regionu, ko plaća ceh

Bez autora
Sep 04 2016

Odeća, obuća i drugi proizvodi istih proizvođača u Srbiji su znatno skuplji nego u regionu i nekim zemljama Evropske unije. Istu robu plaćamo skuplje jer domaći trgovci najam lokala plaćaju više, a i broj obaveznih nameta je znatno veći, tvrde stručnjaci. Ceh se, kao i obično, ispostavi potrošačima, jer trgovci svoje troškove ugrađuju u cene. Ko je putovao van zemlje – mogao je lično da se uveri: Isti proizvod, isti model, isti dezen, ista boja, pa čak i broj u inostranstvu plaćamo mnogo manje nego u Srbiji. Iako je prosečna plata od oko 380 evra u Srbiji duplo niža nego u Hrvatskoj, ili dva i po puta manja od one u Sloveniji, odnosno stotinak evra niža od one u Bugarskoj – izgleda da najskuplje prolazimo.

Zašto je roba u Srbiji skuplja nego u regionu, ko plaća cehOdeća, obuća i drugi proizvodi istih proizvođača u Srbiji su znatno skuplji nego u regionu i nekim zemljama Evropske unije. Istu robu plaćamo skuplje jer domaći trgovci najam lokala plaćaju više, a i broj obaveznih nameta je znatno veći, tvrde stručnjaci. Ceh se, kao i obično, ispostavi potrošačima, jer trgovci svoje troškove ugrađuju u cene.

Ko je putovao van zemlje – mogao je lično da se uveri: Isti proizvod, isti model, isti dezen, ista boja, pa čak i broj u inostranstvu plaćamo mnogo manje nego u Srbiji.

Iako je prosečna plata od oko 380 evra u Srbiji duplo niža nego u Hrvatskoj, ili dva i po puta manja od one u Sloveniji, odnosno stotinak evra niža od one u Bugarskoj – izgleda da najskuplje prolazimo.

Identična ženska bluza u Beogradu i Ljubljani košta gotovo isto, oko 50 evra, plaćamo je dva i po puta više od Bugara i jedan i po put više od Hrvata.

Nije ni čudo jer je zakup lokala u tržnim centrima najskuplji u Srbiji, a najam lokala u prometnim ulicama čak trostruko skuplji nego u Sloveniji, na primer.

Nebojša Nešovanović, nacionalni direktor "JLL" kaže da Beograd i Srbija imaju manje tržnih centara nego glavni gradovi i zemlje u regionu.

"Rešenje je u izgradnji novog maloprodajnog prostora i šoping zona kako bi se došlo do jeftinijih cena zakupnina. Samim tim bi roba u tržnim centrima postala jeftinija, što bi bilo jako dobro za naše građane. Očekujemo da u narednih dvanaest meseci u Srbiji krene izgradnja maloprodajnih objekata vrednih milijardu evra", kaže Nešovanović.

Na cenu utiču i propisi. U celom regionu, osim u Srbiji i Bosni i Hercegovini, urađena je njihova reforma u trgovini. U Evropi, na primer, cena komunalnih usluga za firme i građane je izjednačena.

Dragoljub Rajić iz Mreže za poslovnu podršku kaže da je prosečan trgovac u Srbiji prinuđen da između 45 i 55 različitih nameta ugradi u trgovačku maržu, za razliku od svojih kolega trgovaca u Slovačkoj, Poljskoj, Češkoj i Mađarskoj koji imaju između 12 i 22 nameta.

"Najkonkretnija razlika jeste što svaki privredni subjekat ovde još uvek plaća skuplje vodu, gas, parking – u odnosu na građane dva ili tri puta", ističe Rajić.

Visoke cene u Srbiji i ne čude ako uzmemo u obzir da Beograd na 1.700.000 stanovnika ima samo četiri moderna tržna centra što je četiri puta manje od optimalnog broja.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik