Zašto ne dolaze evropski maloprodajni lanci

Bez autora
Jun 24 2025

Vest da su „Balfin grupa” i „Flying Tiger Kopenhagen” ušli u strateško partnerstvo za otvaranje 50 prodavnica širom regiona zapadnog Balkana u naredne četiri godine, opet je pokrenula pitanje konkurencije u trgovini.

Ovaj lanac koji se bavi prodajom robe široke potrošnje poznat je po asortimanu koji obuhvata dekoraciju doma, kuhinjski pribor, igračke, kancelarijski materijal, pribor za proslave i sezonske artikle za praznike. Prva prodavnica će, kako je najavljeno, biti otvorena u oktobru 2025. godine u Skoplju, a onda bi objekti trebalo da se otvore širom Albanije, srpske pokrajine Kosovo i Metohija, Bosne i Hercegovine i Crne Gore, prenela je e-kapija.

Kada se u Srbiji pomene reč konkurencija, prva asocijacija je da nam konačno stiže neki maloprodajni prehrambeni lanac. Jer to bi možda značilo da cene hrane mogu da se stabilizuju i budu niže. Iako se godinama unazad najavljuje dolazak ne samo regionalnih nego i evropskih trgovinskih lanaca, posle „Lidla” nismo kod nas videli ozbiljnije igrače. Poslednja najava se odnosila na mogući dolazak poznatog francuskog trgovca – „Karfura”. Kako je saopšteno, ovaj lanac preko filijale u Grčkoj planira da napravi veliku ekspanziju na Balkanu, ali o rokovima još niko ništa precizno nije rekao. Mediji u Srbiji su preneli da je grčka kompanija, navodno, za „Karfur” tražila partnera u našoj zemlji, a postoji verovatnoća da bi moglo da dođe i do neke akvizicije poznatog lanca. Poslednja informacija je bila da bi ovaj lanac mogao čak ove godine da otvori vrata za kupce u Srbiji. I francuski lanac, osim u Srbiji, planira da bude u Severnoj Makedoniji i Albaniji. Kada je reč o evropskoj konkurenciji, dolazak se stidljivo najavljuje i u slučaju italijanskog prehrambenog lanca pod nazivom „Eurospin”, koji je poznat po tome što nudi proizvode samo pod svojim brendom, što bi, smatraju stručnjaci, mogla da bude konkurencija diskonterima u Srbiji. Oni su već prisutni u Sloveniji i Hrvatskoj i vrlo brzo su zauzeli značajno mesto kod kupaca niže kupovne moći. Pominjao se i dolazak maloprodajnog lanca „Fiks prajs”, poznat po prodaji robe po pristupačnim cenama. To bi bio drugi pokušaj kompanije da se proširi na evropsko tržište, budući da trenutno posluje u Letoniji, gde ima 44 prodavnice. Format diskontnog lanca kakav razvija „Fiks prajs” veoma je popularan u Srbiji, ali maloprodajnim sektorom već dominiraju nemački „Lidl”, slovenački „Merkator” i „Delez”.

Kako je preneo RT, maloprodajni sektor je poslednjih godina postao najprofitabilniji deo srpske ekonomije, a dodatni faktor privlačnosti za trgovinske lance predstavlja visoka inflacija, koja im omogućava rast prihoda. Kod nas, inače, već nekoliko godina posluje ruski trgovinski lanac „Svetofor”, koji razvija poseban brend „Mere”. Naše tržište je primamljivo i drugim lancima čije su centrale u regionu i šire, ali za sada se sve svodi samo na nagađanja, jer niko zvanično nije najavio da su u toku neki pregovori ili da je otvoreno predstavništvo u Srbiji. Kako su za naš list nedavno govorili stručnjaci za sektor trgovine, dolazak nekog evropskog trgovinskog lanca značajno bi pojačao konkurenciju, što bi dovelo i do snižavanja cena. Ipak, ekonomska situacija i u najbogatijim evropskim zemljama sada nije baš sjajna, posebno za ulaganja i širenja mreže. Ipak interesovanje, po svemu sudeći postoji, jer je naša privreda, pa i trgovina vodeća u regionu zapadnog Balkana.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik