Kako serije i filmovi uništavaju popularne destinacije?

Bez autora
Oct 02 2025

Serije i filmovi više nego ikada inspirišu naše sledeće putovanje – ali cena ovog trenda postaje sve vidljivija.

Fenomen poznat kao set-džeting odnosi se na putovanja motivisana željom da se obiđu lokacije na kojima su snimani omiljeni filmovi ili TV serije. Iako ovakva vrsta turizma donosi ogromnu promociju, ona istovremeno stvara pritisak na lokalne zajednice, infrastrukturu i životnu sredinu

Set-džeting (set-jetting) – termin koji definiše sve vrste putovanja na destinacije na kojima su snimani poznati filmovi ili TV serije. Ovaj trend omogućava obožavaocima da prožive scene svojih omiljenih produkcija, fotografišu poznate lokacije i dožive atmosferu koju su videli na ekranu. Iako ovakva putovanja mogu doprineti lokalnoj ekonomiji i promociji destinacija, istovremeno često izazivaju pritisak na infrastrukturu, gužve i ekološke probleme, naročito u manjim mestima ili na lokacijama sa ograničenim kapacitetima.

Halštat – bajkovito selo pod opsadom turista

Austrijsko jezersko selo Halštat, sa svega oko 800 stanovnika, tokom vrhunca sezone prima i do 10.000 posetilaca dnevno. Prepoznatljive alpske kuće, oštri vrhovi planina i crkveni toranj – koji su, navodno, inspirisali Diznijev film "Frozen" – privlače hiljade turista željnih savršene fotografije. Meštani su 2023. čak postavili ogradu kako bi blokirali najpopularniji pogled i zaustavili navalu turista.

Globalni hitovi koji pokreću talas putovanja

  •     Set-džeting nije novost – Novi Zeland privlači obožavaoce "Gospodara prstenova" još od početka 2000. Ali kombinacija pandemijskog “bindž” gledanja, ukidanja putnih restrikcija i spektakularnih lokacija dodatno je ubrzala ovaj trend
  •     "The White Lotus": Druga sezona ove HBO-ove serije donela je turistički bum u sicilijanskom gradu Taormini i luksuznom hotelu San Domeniko palas. 
  •    "Bridgerton": Ova drama skrenula je pažnju na engleske palate poput Hempton Korta u Londonu.
  •     "Wednesday": Snimana u rumunskim studijima Buftea, serija je povećala broj posetilaca u Bukureštu.
  •     K-drame: Korejske serije podstiču dolazak azijskih turista u Švajcarsku (Interlaken, Grindelwald, Iseltwald) i Nemačku, gde su snimane scene iz popularne serije "Queen of Tears".

Prema podacima s platforme Expedia, filmovi i serije nadmašuju čak i društvene mreže kao inspiraciju za putovanja – 44% putnika navelo je striming sadržaj kao glavni motiv, dok je društvene mreže istaklo tek 15%.

Dubrovnik i druge žrtve masovnog turizma

Gradovi sa ograničenim kapacitetima trpe najveće posledice. Dubrovnik, poznat kao lokacija snimanja "Game of Thrones", u 2019. je ugostio gotovo 1,5 miliona turista, iako ima nešto više od 41.000 stanovnika, čak 36 posetilaca na jednog stanovnika. Rezultat su saobraćajne gužve, oštećena infrastruktura i rast cena nekretnina koji potiskuje lokalno stanovništvo.

Francuska pred izazovom nove sezone serije "The White Lotus"

Sledeća, četvrta sezona popularne serije snimaće se u Francuskoj, a kao moguće lokacije spominju se Pariz, Megève i Azurna obala. Francuska je već najposećenija zemlja sveta, s više od 100 miliona dolazaka u 2024. godini. Iako zemlja ima razvijenu infrastrukturu i strategiju za ravnomernu raspodelu turista, lokalne zajednice, poput pariskog Montmartra, već upozoravaju na “diznifikaciju” svojih kvartova.

Grad Kan je otišao korak dalje – od 2026. uvodi stroga ograničenja za kruzere, a do 2030. planira potpunu zabranu pristajanja brodova sa više od 1.300 putnika.

Održivi turizam kao odgovor

Francuska se izdvojila kao primer proaktivnog delovanja. Pod okriljem desetogodišnjeg plana Destination France, država je još 2021. izdvojila 1,9 milijardi evra za razvoj ekološki odgovornog turizma: podsticanje putovanja vozom, ulaganja u srednje velike gradove i promociju destinacija van uobičajenih ruta. Ciljevi su manji broj posetilaca, duži boravci i kvalitetnije iskustvo.

Potreba za balansom

Turistički obilasci mesta snimanja doneli su novu dimenziju putovanjima, ali istovremeno otvorili pitanja održivosti i zaštite lokalnih zajednica. Destinacije koje unapred ulažu u infrastrukturu i strategije raspodele posetilaca – poput Francuske – pokazuju da je moguće spojiti popularnost sa očuvanjem autentičnosti. Za sve ostale, izazov ostaje isti: kako privući fanove filmova i serija, a da pri tome ne izgube ono zbog čega su i postali zvezde malih i velikih ekrana.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik