Avio-kompanije, uključujući Ryanair i EasyJet i Wizz Air, korisnici sve češće optužuju za iskorišćavanje potrošača i ignorisanje presude u vezi sa naplatom kofera.
Da li avio-kompanije zloupotrebljavaju putnike dodatnim troškovima?
Aktivisti pozivaju zakonodavce EU da intervenišu u sporu oko toga da li niskobudžetne avio-kompanije smiju da naplaćuju putnicima kofer koji žele da unesu u avion.
Evropske organizacije za zaštitu potrošača zatražile su prošle sedmice od Brisela da ispita cjenovnu politiku sedam avio-kompanija, uključujući Ryanair, easyJet i Wizz Air.
Avio-kompanije "iskorištavaju potrošače", izjavio je Agustín Rejna, generalni direktor BEUC-a, krovne organizacije koja okuplja 44 udruženja potrošača, i dodao da one ignorišu odluku najvišeg suda EU, koji je presudio da je naplaćivanje razumne veličine kofera nezakonito.
"Zar nismo svi doživjeli onaj strah da nam ručni prtljag neće stati u mjerni okvir avio-kompanije i da ćemo morati da platimo dodatnu taksu?" rekao je on.
Putnici širom Evrope sve češće izražavaju nezadovoljstvo zbog visokih i često nepredvidivih troškova za nošenje ručnog prtljaga, posebno kod niskobudžetnih prevoznika kao što su Ryanair, easyJet i Wizz Air, prenosi EUpravozato.
Sada su evropske potrošačke organizacije zatražile intervenciju EU, optužujući avio-kompanije za iskorišćavanje potrošača i ignorisanje presuda najviših evropskih sudova.
Nekada je glavni problem putnika bio težak kofer za predaju u gepeku. Danas je najčešći uzrok stresa kofer.
Pravila o veličini torbi koje se mogu unijeti u kabinu sve su stroža, a cijene dodatnih torbi variraju u zavisnosti od avio-kompanije i rute.
Na primjer, kod Ryanaira putnici mogu besplatno uneti manju torbu koja staje ispod sedišta, ali ukoliko na gejtu osoblje proceni da je torba veća od dozvoljene kazna je 60 funti. Ako žele veću kabinsku torbu, putnici plaćaju između 6 i 36 funti u zavisnosti od destinacije, dok je dodatna naplata čak 75 funti ako je torba prevelika.
Njeno Ministarstvo za zaštitu potrošača je prošle godine kaznilo pet niskobudžetnih kompanija, uključujući Ryanair, sa ukupno 179 miliona eura zbog naplate kofera i rezervacije sedišta.
Jedna španska sutkinja nedavno je naredila Ryanairu da putniku vrati 147 eura naplaćenih kroz pet letova. U presudi je navedeno da je ručni prtljag "osnovni dio putovanja" i ne može biti dodatno naplaćen.
Stavovi aviokompanija: "Putnici plaćaju ono što žele"
Direktori Ryanaira i easyJeta, Michael O'Leary i Kenton Jarvis , odbacili su optužbe.
O'Leri je tvrdnje Španije nazvao "ludošću" i rekao da njihovi zakoni krše evropsku regulativu. On je dodao da će Ryanair osporiti sve lokalne presude na višim evropskim sudovima.
Jarvis iz EasyJeta je izjavio da se naplata dodatnog prtljaga pokazala kao efikasna logistička odluka.
Prema njegovim riječima, trećina putnika koristi samo besplatnu torbu i ne želi da plaća dodatne usluge koje im nisu potrebne.
Agustín Rejna iz evropske krovne potrošačke organizacije BEUC izjavio je da je krajnje vrijeme da se u EU zakonima jasno definiše šta osnovna avionska karta treba da uključuje - uključujući ručni prtljag razumnih dimenzija.
Takođe, traži se preciziranje veličine i težine "razumnog kofera kako bi se izbegle neizvesnosti i dodatni troškovi na aerodromu.
Da li se bliži kraj skrivenim troškovima?
Iako presude iz Španije nisu obavezujuće za ostale zemlje EU, niti za Veliku Britaniju, one bi mogle poslužiti kao primer i pokrenuti širu pravnu debatu.
Pravnici poput Kevina Bodlija ocenjuju da se može očekivati veći nivo zaštite potrošača, ali da bi to moglo dovesti i do viših cijena karata, čime se opet vraća teret na putnike.
U međuvremenu, pitanje ostaje otvoreno: da li je kofer osnovno pravo ili još jedna prilika za profit?