Nova mobilnost zahteva i nove zakonske regulative i propise.
Razvoj novih tehnologija je veoma brz i zato je neophodno da i nadležne državne strukture pravovremeno, uočavajući promene u transportu ljudi i dobara, reaguju i donesu propise koji će omogućiti napredak i osigurati bezbednost.
Tako je sada, u praksi, došlo do situacije da vozači sa B kategorijom nemaju pravo da voze električna dostavna vozila, kombije koji zbog težine baterije premašuju najveću dozvoljenu masu od 3.500 kilograma. Po važećim propisima vozači bi morali da polažu za C1 kategoriju što bi negativno uticalo na transport, ali i usporilo elektrifikaciju našeg voznog parka, loše uticalo na životnu sredinu i ekonomiju uopšte.
Uočavajući novonastali problem, a u skladu i sa izmenama zakonskih regulativa Evropske unije, Srpska asocijacija uvoznika novih vozila i delova je uputila inicijativu Ministarstvu unutrašnjih poslova i Privrednoj komori Srbije o usklađivanju člana 195 novog Zakona o bezbednosti saobraćaja Srbije (ZOBS).
Na pitanje zašto je inicijativa upućena i na šta se odnosi, iz Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova kažu da su uputilie ovu inicijativu u cilju usklađivanja domaće regulative sa aktuelnim zakonodavnim trendovima u Evropskoj uniji, koji se odnose na mogućnost upravljanja sa ,B” kategorijom vozačke dozvole pojedinim kategorijama vozila čija najveća dozvoljena masa prelazi 3.500 kg, odnosno vozilima kategorije M1 i N1 najveće dozvoljene mase do 4.250 kg ukoliko imaju električni pogon (sa baterijom).
Naime, Evropski parlament je 28.februara 2024. usvojio Predlog direktive o vozačkim dozvolama (COM /2024/0127), kojom se državama članicama EU omogućava da dozvole upravljanje sa ,B” kategorijom vozačke dozvole lakim komercijalnim vozilima (kategorja N1) na električni pogon, iako njihova najveca dozvoljena masa prelazi 3. 500 kg, odnosno doseže maksimalno 4.250 kg.Ova izmena ima za cilj da podstakne širu upotrebu električnih dostavnih vozila u urbanim sredinama i omogući njhovo korišćenje bez potrebe za polaganjem C1 kategorije.„Iako Srbija nije članica Evropske unije smatramo da bi pravovremeno prepoznavanje i preuzimanje ovakvih rešenja bilo korisno za naš transportni i logisticki sektor, kao i za ubrzanje procesa elektrifikacije voznog parka. Ovakva izmena bi podstakla uvođenje i upotrebu električnih vozila na našem tržistu, a posebno bi koristila malim i srednjim preduzećima u segmentu gradske distribucije”, navodi se između ostalog u inicijativi Srpske asocijacije uvoznika novih vozila i delova.