Još lakše do povraćaja novca zbog nerealizovanog putovanja

Bez autora
Mar 27 2024

Samo jedan od tri putnika u Evropi upoznat je sa svojim pravima i zna kome treba da se obrati ukoliko želi da ih ostvari, pokazala su najnovija istraživanja.

Evropska komisija je zato podnela novi predlog koji bi trebalo da donese više mogućnosti za oko 13 milijardi putnika godišnje – avionom, vozom, autobusom i brodom. Nova prava putnika, kako je navedeno u njihovom saopštenju, olakšaće potrošačima korišćenje svojih prava i njihovo sprovođenje u slučaju reklamacija i žalbi. Detaljnom analizom zaključeno je da svi putnici ne uspevaju da ostvare prava na isti način i istom dinamikom, zbog čega se i radilo na novim pravilima koja će se odnositi na sprovođenje propisa.

„Novi predlog bi trebalo da poboljša i pojednostavi sprovođenje zakona, tako da je potrošačima lakše da ponesu žalbu i dobiju pun povraćaj novca ako je putovanje otkazano. Osim toga, predlogom ćemo obezbediti svima da im bude jasno koji je postupak povraćaja novca u slučaju da su kartu kupili od posrednika”, navodi se u saopštenju objavljenom na Mreži evropskih potrošačkih centara. Inače, novim propisima se olakšava putovanje putnicima s invaliditetom ili smanjenom pokretljivošću. Na primer, ukoliko je neophodno da imaju pratnju tokom putovanja, avio-kompanija će tu osobu iz pratnje prevesti besplatno do destinacije, a to je već uvedeno u putovanja železnicom ili brodom.

Iako je prošlim Zakonom o zaštiti putnika poprilično detaljno definisano koja su prava putnika u paket-aranžmanima, sada se to još detaljnije uređuje. Komisija smatra da ovi propisi nisu bili dovoljno jasni i delotvorni, posebno u vreme pandemije, kada je nekoliko velikih turoperatera bankrotiralo, a putnici nisu uspeli da dobiju novac za nerealizovana putovanja. Sada se uvode jasnija i jača prava putnika, uključujući i pravila o povraćaju novca i avansu.

„Primećeno je da je loš pristup informacijama u realnom vremenu, pa će se i to menjati. Slede ažuriranja opcija prevoza uživo, uključujući kašnjenja i otkazivanja polazaka. Trgovci su dužni pružiti dodatne podatke, kao što su mogućnost prevoza bicikla u vozovima. Inače, planiramo da na ovaj način zajednički podaci o mobilnosti obezbede bolji pristup, deljenje i ponovnu upotrebu podataka, kako bi putnici i prevoznici bili u toku, na primer, o uslovima saobraćaja, kašnjenjima i drugim informacijama. To je važno za usluge u saobraćaju, bezbednost, održivost i prava putnika koji svoja putovanja ostvaruju kombinujući više različitih prevoza”, navodi se u izveštaju Evropske komisije.

Inače je interesovanje za putovanjima koja uključuju više prevoznika sve slabije, pa je cilj da se napravi pravni okvir i te usluge postanu interesantnije putnicima. Predloge komisije sada bi trebalo da usvoje Evropski parlament i veće, posle čega bi putnici u skorije vreme mogli da očekuju poboljšanje uslova za putovanja i više mogućnosti za ostvarivanje svojih prava.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik